Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Snelheid PC opvoeren  (gelezen 3583 keer)

Snelheid PC opvoeren
« Gepost op: 2017/01/31, 21:05:17 »
Hallo Forum,

Ik heb inmiddels Xubuntu 16.04.1 geïnstalleerd.
De grootste problemen zijn opgelost en nu kom ik toe aan de kern van de zaak.
Ik heb namelijk een SSD geïnstalleerd (ADATA SP550) en het interne geheugen uitgebreid van 2 naar 4gb (van 1 x 2gb naar 2x 2gb), met het doel mijn oude pc wat sneller te maken.
Ik las op internet een aantal enthousiaste verhalen van mensen met gelijksoortige hardware, waar betreffende uitbreiding blijkbaar wonderen heeft verricht.
Helaas ik merk er weinig van.
De pc start wat sneller op, en programma's als gimp en audacity werken, denk ik, wat sneller.
Ik zie echter geen spectaculaire vooruitgang.
Misschien zit ik wel aan de grenzen van de mogelijkheden van mijn hardware, of zijn er nog kansen??

Wat ik, afgezien van bovenstaande, inmiddels gedaan heb, is een aanpassing in de BIOS: 
AHCI-mode geactiveerd voor SATA.

Tot slot enkele gegevens van mijn moederbord: Asus: AT3N7A-I
Intel CPU on Board Integrated Dual-core Intel® Atom™ processor 330
(1M Cache, 1.60 GHz, 533 MHz FSB)
CPU FAN Rated Speed : 6000±15%rpm
Integrated NVIDIA GeForce Series DirectX10 graphics processor.

Vraag is dus:
zijn de mogelijkheden om mijn PC sneller te maken hiermee uitgeput of zijn er nog aanvullende acties mogelijk / noodzakelijk om dit doel te bereiken ?
Misschien zie ik wel een noodzakelijke handeling over het hoofd !

Graag uw reacties,
Groet,
Martin

Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/31, 21:13:54 »
Je CPU en bussnelheid zullen een bottleneck blijven.
Meer zit er niet in bij een Intel Atom.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/31, 21:17:31 »
Wellicht heb je nog iets aan het checklijstje van Pjotr voor Xubuntu, vooral punt 1.2 en 1.4 zijn dan relevant.

https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu

Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/31, 22:19:15 »
Ja,
het lijstje voor Xubuntu heb ik afgewerkt, incl. de swap-neiging verlagen en de items t.a.v. de SSD.

Tot nu toe geen echte verbetering.
Martin

Offline Suns

  • Lid
Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/01, 09:47:29 »
De vraag is wat je moederbord kan hebben , ik heb bijvoorbeeld mij ram geheugen uitgebreid naar 16gb en andere voeding er in gezet 850 watt zodat je zwaarder onderdelen erin kan zetten zo heb ik een zwaarder videokaart erin gezet Asus GeForce Strix-GTX1070-8G-Gaming je kan een betere processor erin zetten , bij mij zat er  het al een goede in ( Intel processor: Core i7 )
Ik heb nu 2x SSD schrijven er in 1x250 gb Windows en 1x waar Ubuntu op staat 128gb en dan nog 1x harde schijf 7200 RPM van 1 TB aan de voorkant van mij computer voor films enz
Maar om Ubuntu te draaien heb je eigenlijk niet zoveel nodig dat is het mooie van Ubuntu.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Frederik

  • Gast
Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/01, 12:13:06 »
Met de uitbreidingen en aanpassingen die je nu hebt gedaan heb je het meest haalbare wel bereikt.
Net als mensen, worden computers oud en raken versleten en zit er niet veel anders op dan je blik te richten op een nieuw exemplaar.

Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/01, 12:22:00 »
Met de uitbreidingen en aanpassingen die je nu hebt gedaan heb je het meest haalbare wel bereikt.
Net als mensen, worden computers oud en raken versleten en zit er niet veel anders op dan je blik te richten op een nieuw exemplaar.

Ver mee eens. Je moederbord is nog een dual core en dat begint wat langzamer te worden.
https://www.asus.com/Motherboards/AT3N7AI/specifications/

Toch zijn er nog wat opties hoor.

Ten eerste moet je niet vergeten dat je pc waarschijnlijk toch wel snel draait. Ga het eens vergelijken met vergelijkbare pc's in je omgeving.
Wij zelf vinden onze linux pc soms ook wat langzaam, maar als we dat dan gaan vergelijken met pc's om ons heen dan is hij toch verdimde snel. Waar wij in 1,5 minuut de pc opgestart hebben een een specifieke zware zakelijke organisatie open hebben staan, doen de andere pc's al snel 5 minuten over hetzelfde waarbij sommige pc's wel tot 15 minuten nodig hebben. Dat is praktijkvergelijking en dat geeft toch aanzienlijk snelheidsvoordeel.
Ga ook niet jouw dual core vergelijken met een andere gloedje nieuwe pc. Jij hebt de recentste linux op je pc staan, waar die andere recentste os op jouw pc hoogstwaarschijnlijk veel langzamer is. En dat is appels met appels vergelijken.

Daarnaast kun je nog andere linux distributies proberen. Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens gelezen dat Lubuntu binnen bepaalde configuraties veel stabieler en sneller draait dan Xubuntu (of andersom). Een andere distributie zou je pc nog sneller kunnen maken.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/01, 12:25:44 »
Kijk eens kritisch naar aantal en aard van de extensies / invoegtoepassingen die je in je webverkenner (Firefox, Chrome, Chromium) hebt gestopt:
https://sites.google.com/site/computertip/snelheid#TOC-Hou-Firefox-en-Chrome-Chromium-slank:-maak-er-geen-kerstboom-van
(punt 5, rechterkolom)

Verder kun je eens kijken of er op die pagina nog wat dingen staan die je kunt toepassen.

Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/01, 14:43:35 »
Snelheid, het snel opstarten, wordt door iedereen anders ervaren, voelt ook anders...

Mijn computer, een desktop met Intel Core i5 CPU 650@ 3.20GHz en 4GB Ramgeheugen, start, binnen de minuut compleet op, en is volledig gebruiksklaar.

Als je echter het bureaublad en panel vol zet met opstarters dan zal de computer 5x trager opstarten... het is maar zoals je het wil...
Hou het zo sober mogelijk. Alleen het nodige ...

Foto's, documenten worden opgeslagen op een externe Hdd of USB-stick en mijn Hdd is niet groter dan 320GB (meer heb ik niet nodig).
Onbelangrijke e-mail of een gelezen e-mail wordt verwijdert.
Voel je echter vrij ... om zulke vragen te stellen...

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/01, 14:46:27 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/01, 16:21:23 »

Tot slot enkele gegevens van mijn moederbord: Asus: AT3N7A-I
Intel CPU on Board Integrated Dual-core Intel® Atom™ processor 330
(1M Cache, 1.60 GHz, 533 MHz FSB)
CPU FAN Rated Speed : 6000±15%rpm
Integrated NVIDIA GeForce Series DirectX10 graphics processor.

Vraag is dus:
zijn de mogelijkheden om mijn PC sneller te maken hiermee uitgeput of zijn er nog aanvullende acties mogelijk / noodzakelijk om dit doel te bereiken ?
Misschien zie ik wel een noodzakelijke handeling over het hoofd !

Graag uw reacties,
Groet,
Martin

Tsja, ondanks alle mogelijk tweaks blijft het een Atom processor, dat zijn in ontwerp geen snelheidsmonsters. Ik ben een beetje bang dat je al het mogelijke hebt gedaan, beter/sneller gaat het niet worden op deze hardware...

Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #10 Gepost op: 2017/02/01, 17:48:27 »
Je kunt ook nog overwegen om het moederbord te vervangen, daar een moderne processor op te zetten en er nieuw geheugen in te prikken.

Dat heb ik een jaar of vijf geleden gedaan met een gewone Asus-bak. De processor was de goedkoopste AMD (single core), het moederbord weet ik niet meer uit m'n hoofd, maar ook weer de goedkoopste die die cpu kon herbergen en er 4GB geheugen ingeprikt. Dat kostte me toen €117 (dat weet ik als echte Hollander wel weer uit m'n hoofd!). Het ding startte op in een seconde of 60 en dat was heel wat sneller dan in de oorpronkelijke situatie. Echte snelheidswinst behaalde ik later door een 32GB ssd uit China te laten overkomen voor minder dan €15 en daar Xubuntu op te zetten. Opstarten duurt nu een seconde of 30. (EDIT. 28,7 sec, inclusief de bios).

Op mijn werk-pc met een (alweer) eenvoudige 4-core AMD, 8GB ram, een ssd en Xubuntu duurt het opstarten ongeveer 17 seconden, inclusief de bios. Sneller hoeft van mij niet echt.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/01, 20:30:52 door Paul Matthijsse »

Offline MKe

  • Lid
Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #11 Gepost op: 2017/02/01, 20:40:50 »
Dit is een ATOM processor.  Die is nog langzamer dan een oude core duo uit 2007. Je computer is zo snel als je langzaamste onderdeel. Blijkbaar is dat hier je processor.

Je zou nog kunnen kijken of een minimale distro nog wat uitmaakt. Maar meer kun je er niet van maken vrees ik.

Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #12 Gepost op: 2017/02/01, 21:27:52 »
Beste forumleden,

Ik zal het ermee moeten doen.
Wat mij vooral stoort is het trage internet: google-maps, bijvoorbeeld doet er minutenlang over om een stadsplattegrond op het scherm te krijgen.
Dat ligt echter niet aan de downloadsnelheid:  via vijf verschillende aanbieders gemeten: downloadsnelheid, volgens 4 van de 5:  70 Mbit/s of zelfs meer; slechts 1 van hen kwam maar tot ca. 29. Uploadsnelheid: allen rond de 30 Mbit/s.
Ik surf trouwens met Mozilla firefox, de meest recente versie en een nog schoon programma.
O ja, regelmatig krijg ik het bericht  "een webpagina vertraagt uw browser"  !?

Iemand enig idee hoe dit sneller te krijgen ??

Martin

Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #13 Gepost op: 2017/02/02, 00:29:57 »
Wat mij vooral stoort is het trage internet: google-maps, bijvoorbeeld doet er minutenlang over om een stadsplattegrond op het scherm te krijgen.
Hallo, dat is echt niet zoals het hoort, dat moet binnen een seconde of 6 of 10 gepiept zijn. Dat heeft niets te maken met een snelle of een langzame pc of met snel of langzaam internet

O ja, regelmatig krijg ik het bericht  "een webpagina vertraagt uw browser"  !?
Dat bericht wordt denk ik gegenereerd door een programmaatje dat de "gezondheid" van je systeem in de gaten houdt. Wordt er met die mededeling ook een link naar een zekere website gegeven, waar je gemeld probleem direct kunt oplossen? Dat bericht over een site die je browserervaring stagneert ken ik niet (=nog nooit gezien), vast een virusding.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #14 Gepost op: 2017/02/02, 05:30:09 »
Router 10 minuten zonder stroom laten staan, dan weer aanzetten.
Andere dns proberen.
Op verschillende tijden gaan testen.
In je browser de plugins uitzetten.
Chromium proberen.
Chrome proberen.
Wat heb je nog geinstalleerd wat anders is tav een schone installatie.
Vanuit een bootable cd testen.

En alles wordt tegenwoordig zwaarder(grafisch groter), dus een langzame pc, wat dit altijd is geweest, is dus nu zeer langzaam, ga dus een andere 2e hands kopen, dan heb je meer plezier. En koop een standaard cpu want dat is dit niet.
Je zou nog een lichtere linux kunnen proberen, maar het internet zal niet sneller worden.

Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #15 Gepost op: 2017/02/02, 09:32:10 »
Wat mij vooral stoort is het trage internet: google-maps, bijvoorbeeld doet er minutenlang over om een stadsplattegrond op het scherm te krijgen.
Dat ligt echter niet aan de downloadsnelheid:  via vijf verschillende aanbieders gemeten: downloadsnelheid, volgens 4 van de 5:  70 Mbit/s of zelfs meer; slechts 1 van hen kwam maar tot ca. 29. Uploadsnelheid: allen rond de 30 Mbit/s.
Ik surf trouwens met Mozilla firefox, de meest recente versie en een nog schoon programma.
O ja, regelmatig krijg ik het bericht  "een webpagina vertraagt uw browser"  !?

Je zou kunnen overwegen om een hoop scripts tegen te houden. Extern ingeladen scripts vergroten een site vaak onnodig, maar behoeven wel ingeladen te worden.
Lees dit topic maar eens.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=98158.msg991747#msg991747

Dit (en privacy) is een reden dat ik uBlock en NoScript als FF addons zo graag gebruik.
Deze addons verbuiken minder van je pc dan datgene wat ze aan overbodige rommel blokkeren.

NoScript blokkeert heel veel. Na installatie zelfs iets te veel om 'normaal' te kunnen surfen.
Maar dat ondervang ik door de instelingen ietsje aan te passen waardoor het dan juist weer stukken sneller werkt.
Hier de uitleg.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=98632.msg996382#msg996382

Ik zeg niet dat dit dé oplossing is, maar voor mij werkt het prima.
En ja, je pc is in beginsel vrij traag. Het is roeien met de riemen die je hebt. Maar bedenk je wel dat deze pc zonder linux vermoedelijk niet eens meer zou voldoen, en nu lekker nog wel. =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #16 Gepost op: 2017/02/02, 18:59:09 »
Hallo reageerders,

Ik heb de DNS  veranderd: effect ??
Daarnaast heb ik Google chrome geïnstalleerd: dat heeft flink geholpen (al dan niet samen met de nieuwe dns); een stadsplattegrond is nu binnen een halve minuut geladen.  Dat scheelt wel erg veel!!  Firefox is nu dus  niet langer meer mijn standaardbrowser.
Voorlopig kan ik weer vooruit!

Bedankt voor al jullie reacties, 

Martin

Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #17 Gepost op: 2017/02/03, 19:22:42 »
Je zou de pc nog kunnen overklokken, maar dat is in beginsel niet aan te raden want wil nog wel eens fout aflopen (processor of meer kapot).
Als je al overklokt doe dat dan in elk geval zeer matig, en zeker niet naar het uiterste.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

youpie123

  • Gast
Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #18 Gepost op: 2017/02/04, 15:53:34 »
Wat eventueel nog wat zou kunnen brengen is er een grafische kaart inzetten, vooral ook omdat het laden van een map zo langzaam gaat. En eventueel kan je aan een goedkope Dual core Intel Atom D525 CPU komen, die heeft 4 kernen.

Ik heb om films op tv af te spelen en muziek te draaien dit systeempje, geen SSD dus opstarten duurt en duurt maar als multimedia-PC gaat hij nog best goed....

elke@elke-pc3:~$ inxi -Fxz
System:    Host: elke-pc3 Kernel: 4.4.0-21-generic x86_64 (64 bit gcc: 5.3.1)
           Desktop: MATE 1.12.1 (Gtk 3.18.9-1ubuntu3)
           Distro: Ubuntu 16.04 xenial
Machine:   Mobo: N/A model: Pinetrial-D v: JHS629
           Bios: American Megatrends v: 080016 date: 07/11/2012
CPU:       Dual core Intel Atom D525 (-HT-MCP-) cache: 512 KB
           flags: (lm nx sse sse2 sse3 ssse3) bmips: 7182
           clock speeds: max: 1795 MHz 1: 1795 MHz 2: 1795 MHz 3: 1795 MHz
           4: 1795 MHz
Graphics:  Card: NVIDIA GT218 [ION] bus-ID: 03:00.0
           Display Server: X.Org 1.18.3 drivers: nouveau (unloaded: fbdev,vesa)
           Resolution: 1024x768@60.00hz
           GLX Renderer: Gallium 0.4 on NVA8
           GLX Version: 3.0 Mesa 11.2.0 Direct Rendering: Yes
Audio:     Card-1 Intel NM10/ICH7 Family High Definition Audio Controller
           driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:1b.0
           Card-2 NVIDIA High Definition Audio Controller
           driver: snd_hda_intel bus-ID: 03:00.1
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.4.0-21-generic
Network:   Card-1: Realtek RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller
           driver: r8169 v: 2.3LK-NAPI port: d800 bus-ID: 02:00.0
           IF: ens33 state: down mac: <filter>
           Card-2: D-Link System AirPlus G DWL-G122 Wireless Adapter(rev.C1) [Ralink RT2571W]
           driver: rt73usb v: 2.3.0 usb-ID: 001-002
           IF: wlx0022b072848f state: N/A mac: N/A
Drives:    HDD Total Size: 320.1GB (3.2% used)
           ID-1: /dev/sda model: WDC_WD3200BPVT size: 320.1GB
Partition: ID-1: / size: 290G used: 5.9G (3%) fs: ext4 dev: /dev/sda1
           ID-2: swap-1 size: 4.28GB used: 0.00GB (0%) fs: swap dev: /dev/sda5
RAID:      No RAID devices: /proc/mdstat, md_mod kernel module present
Sensors:   System Temperatures: cpu: 58.0C mobo: N/A gpu: 67.0
           Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A
Info:      Processes: 178 Uptime: 6 min Memory: 360.5/3941.3MB
           Init: systemd runlevel: 5 Gcc sys: 5.3.1
           Client: Shell (bash 4.3.421) inxi: 2.2.35

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #19 Gepost op: 2017/02/04, 16:07:18 »
Wat eventueel nog wat zou kunnen brengen is er een grafische kaart inzetten, vooral ook omdat het laden van een map zo langzaam gaat. En eventueel kan je aan een goedkope Dual core Intel Atom D525 CPU komen, die heeft 4 kernen.

Ik heb om films op tv af te spelen en muziek te draaien dit systeempje, geen SSD dus opstarten duurt en duurt maar als multimedia-PC gaat hij nog best goed....


Dat zou inderdaad een goede optie zijn, echter op dit moederbord is geen extra slot voor een videokaart.
Herstel; Het kan wel, maar alleen een oude PCI videokaart....

Wat TS eventueel nog zou kunnen controleren is of je nog wat extra geheugen toe kan wijzen aan de GPU? Met de huidige 4GB geheugen zou daar wel ruimte voor zijn, maar ik weet niet of en hoe je dit in kan stellen in de BIOS.

Update: Even in handleiding gekeken, daar vond ik het volgende...
iGPU Frame Buffer Detect [Auto]
Allows you to disable the iGPU frame buffer detect or set it to Auto for safe mode.
Configuration options: [Auto] [Disabled]
iGPU Frame Buffer Size [Auto]
This item becomes user-configurable only when you set the iGPU Frame Buffer Detect item
to [Disabled]. Allows you to select the iGPU frame buffer size. Configuration options: [32MB]
[64MB] [128MB] [256MB] [512MB] [Disabled]

Ik weet niet waar de iGPU frame buffer op staat wanneer auto gekozen wordt, maar je zou kunnen proberen de buffer op 512MB vast te zetten.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/04, 16:14:34 door valk »

youpie123

  • Gast
Re: Snelheid PC opvoeren
« Reactie #20 Gepost op: 2017/02/04, 16:33:18 »
Dat zou inderdaad een goede optie zijn, echter op dit moederbord is geen extra slot voor een videokaart.
Herstel; Het kan wel, maar alleen een oude PCI videokaart....

Ja inderdaad, oude hardware dus ook oude pci grafische kaart!

Wat echter niet mogelijk is met dat moederbord is een andere CPU want de 330 zit er vast opgebakken...

Intel® CPU on Board Integrated Dual-core Intel® Atom™ processor 330 / CPU FAN Rated Speed : 6000±15%rpm