Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?  (gelezen 36529 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #50 Gepost op: 2011/01/26, 00:14:43 »
@HarzG,
er spookt al lange tijd een vraag door mijn hoofd waar ik geen raad mee weet.

Als ik de PC wil opstarten krijg ik een zwart scherm met heel veel Engelse tekst.
De omschrijving ervan vind U in de volgende link.
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/opstarten-ubuntu-10-04-1-op-oude-pc-wil-nog-steeds-niet-lukken/msg666522/#msg666522

Nu is mijn kennis van de Engelse taal zeer slecht. Maar ik begrijp uit de regel:
]ALERT!  /dev/disk/by-uuid/.............. dat er iets ontbreekt en daarom de computer in een 'shell' terecht komt. Die 'shell' zou dan vermoed ik "Busybox" zijn.

Nu is die lange letter en cijfer-reeks uit dat oude voorbeeld veranderd en dat luidt thans:

ALERT!  /dev/disk/by-uuid/0cd9041b-6472-41df-ae51-af0874a6d3d8 does not excist.
Dit zou dus het ontbrekende deel zijn. Maar wat is dit dan:?


Ik vermoed nu dat "dit" niet ontbreekt, maar mogelijk op de verkeerde plaats zit of gezocht wordt.
Zit er iets in deze redenering, of is het toch een "dom" idee?  ;)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline heir4c

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #51 Gepost op: 2011/01/26, 00:40:00 »
Even een vraagje:
Ik zie daar (hd0,4) en (hd0,6) staan.
Van welke partitie wil je opstarten (de grub herstellen bedoel ik daar eigenlijk mee)
hd0,4 kan al niet want er is geen sda4.
HarzG, je zal nu zeggen dat het hd0,4 is als je wil opstarten van sda5 maar dat klopt dus niet. Dat was zo in de oude grub maar in Grub2 hebben ze dat blijkbaar aangepast (als ik me hier dus niet vergis) Pjotr heeft dat hier ergens aangehaald (Er is dus en topic over)
Dus als je van sda6 moet starten dan moet dat dus hd0,6 zijn. Ik weet het, het is een hele wirwar maar zo lijkt het nu te zijn.


KeesS, hopelijk ben je na dit bericht niet helemaal het noorden kwijt.  ;)

Ben zelf even het noorden kwijt maar kan je met de LiveCD opstarten? Zo ja, herstel dan de grub met de instructies van één van deze twee linken:
http://sites.google.com/site/computertip/grub  (zie onder punt 2.1)
of:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD

Je moet enkel goed weten welke grub je wilt herstellen. Ofwel de grub van de linux install op de sda6 of die op de sda8 want zo te zien staan er twee Linux Distro's op. (Welke ten andere? heb even geen zin om het op te zoeken in het topic  :))


En nog een vraagje: Is dat een oudere computer waar je een nieuwere (grotere) harde schijf in geplaatst hebt?
Als het een oudere comp is zou je, als je Ubuntu op die computer nog eens installeert, een aparte /boot partitie kunnen maken (dus waar de bestanden van de boot map op een aparte partitie gezet worden. (dan gebruik je voor aankoppelpunt: /boot  )
« Laatst bewerkt op: 2011/01/26, 00:49:31 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #52 Gepost op: 2011/01/26, 21:33:27 »
KeesS, hopelijk ben je na dit bericht niet helemaal het noorden kwijt.  ;) 

Ben zelf even het noorden kwijt maar kan je met de LiveCD opstarten? Zo ja, herstel dan de grub met de instructies van één van deze twee linken:
Ik ben langzamerhand alle windstreken kwijt. Ik volg nauwkeurig alle aanwijzingen op en alle opdrachten uit, maar heb vaak géén idee wát ik eigenlijk aan het doen ben; ik snap er vaak niets van. ???
Citaat van: heir4c
Je moet enkel goed weten welke grub je wilt herstellen. Ofwel de grub van de linux install op de sda6 of die op de sda8 want zo te zien staan er twee Linux Distro's op. (Welke ten andere? heb even geen zin om het op te zoeken in het topic  :))
Ik weet niet welke grub ik veranderd of hersteld heb, maar ben erg huiverig opnieuw iets te gaan 'herstellen'; ik ben bang dan wéér niet meer te kunnen starten.

Citaat van: heir4c
En nog een vraagje: Is dat een oudere computer waar je een nieuwere (grotere) harde schijf in geplaatst hebt?
Als het een oudere comp is zou je, als je Ubuntu op die computer nog eens installeert, een aparte /boot partitie kunnen maken (dus waar de bestanden van de boot map op een aparte partitie gezet worden. (dan gebruik je voor aankoppelpunt: /boot  )
Dit is de orginele harde schijf in een Packard Bell computer die ik in aug 2005 heb gekocht.
Het werken met een /boot-partitie gaat mijn kennis te boven.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline heir4c

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #53 Gepost op: 2011/01/26, 21:38:20 »
Het is een computer van 2005, dan moet de bios grote schijven wel ondersteunen. Die zijn nieuw genoeg.
Maar een aparte /boot is het zelfde als een andere partitie maken zoals voor de / of de /home of de swap.
Echter een /boot partitie moet niet groter zijn dan 200MB (De boot map die nu in het bestandsbeheer staat naast /bin /usr /var en andere die zal dus op een aparte partitie terecht komen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #54 Gepost op: 2011/01/26, 21:52:30 »
hd0,4 of hd0,6 ... naar de huidige stand van zaken.
Het oudere (?) plaatje met een sda4 en een sda6 geeft volgens mij niet meer de huidige situatie weer. Nadien heeft een Ubuntu-installatie en het verwijderen van de onjuist gemaakte partities plaatsgevonden.
Dat plaatje moeten wij dan ook niet meer gaan gebruiken voor de adviezen over "hoe nou verder".

Vraag aan KeesS:
Start de pc normaal of komt helaas nog steeds de busybox?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #55 Gepost op: 2011/01/26, 23:14:10 »
Vraag aan KeesS:
Start de pc normaal of komt helaas nog steeds de busybox?  

Helaas,  helaas de PC komt bij opstarten nog steeds in die BusyBox terecht.
Hij stopt dan met een zwart scherm met (commando ??) "initramfs",_
Dan kan ik verder niets meer doen.
Ik heb eerder al eens achter de cursor na Initramfs uit ballorigheid "Help" ingetoetst en toen verscheen een scherm met een groot aantal (Engelse) commando's waar ik niets van begreep.
één van die commando's was "exit" en aangezien ik dat hield voor "uitgang" en ik "uit" dat BusyBox wilde heb ik dat commando maar op goed geluk gebruikt.
Na vele malen "Enter" intoetsen, kwam ik er ook "uit" en startte de computer verder op met Ubuntu, maar dat duurt meer dan 2 minuten.

Maar, hoe zit het nu eigenlijk met dat "ontbrekende uuid" wat er toch weer wél blijkt te zijn?
(zie mijn vraag met schermafdruk van gisteren om 23.05 uur)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/26, 23:16:37 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #56 Gepost op: 2011/01/28, 21:51:18 »
@KeesS

Gisteren en vandaag heb ik een aantal upgrades gehad. Deze upgrades moeten eerst geïnstalleerd worden.
Hierna is een aantal programma's geactualiseerd, waaronder deze:
libblkid1, libuuid1, mount, uuid-runtime.
Het zou kunnen dat het probleem zich hierna niet meer voordoet en het busybox-gedoe over is.

Als dat niet zo is, jammer. Dus dan maar een test met de "verboden" handmatige wijziging van grub.cfg.
(NB: Deze aanpassing van een UUID naar een ouderwetse verwijzing zoals sda6 wordt telkens ongedaan gemaakt bij elke kernel of Grub-upgrade.
Dan komt de busybox weer terug. Maar dat zien we dan wel.)

Dat doen wij niet voor alle regels die in het configuratiebestand voorkomen, maar alleen voor 1 en
testen deze dan.
Stap 1:
In de terminal uitvoeren: sudo gedit /boot/grub/grub.cfgEr staat nu ergens het volgende in de configuratie:
Citaat
menuentry "Ubuntu 10.04.1 LTS, kernel 2.6.32-27-generic (on /dev/sda6)" {
insmod ext2
set root='(hd0,6)'
search --no-floppy --fs-uuid --set 0cd9041b-6472-41df-ae51-af0874a6d3d8
linux /boot/vmlinuz-2.6.32-27-generic root=UUID=0cd9041b-6472-41df-ae51-af0874a6d3d8 ro
initrd /boot/initrd.img-2.6.32-27-generic
Dat moet op deze manier worden veranderd:
Citaat
menuentry "Ubuntu 10.04.1 LTS, kernel 2.6.32-27-generic (on /dev/sda6)" {
insmod ext2
set root='(hd0,6)'
search --no-floppy --fs-uuid --set 0cd9041b-6472-41df-ae51-af0874a6d3d8
linux /boot/vmlinuz-2.6.32-27-generic root=/dev/sda6 ro
initrd /boot/initrd.img-2.6.32-27-generic

Dat bestand grub.cfg moet worden bewaard en gedit kan worden gesloten.
Hierna wordt een reboot uitgevoerd en in het Grub-menu met de pijltjes-toetsen gebladerd naar de regel "Ubuntu 10.04.1 LTS, kernel 2.6.32-27-generic" → enter. Hierdoor wordt een boot uitgevoerd met een "harde" verwijzing naar sda6.

Laat trouwens de normale boot laat een Grub-menu zien? Als dat niet zo is dan kan met een druk op een toets tijdens de boot worden geactiveerd.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/28, 21:53:20 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #57 Gepost op: 2011/01/29, 00:15:36 »
@KeesS

Gisteren en vandaag heb ik een aantal upgrades gehad. Deze upgrades moeten eerst geïnstalleerd worden.
Hierna is een aantal programma's geactualiseerd, waaronder deze:
libblkid1, libuuid1, mount, uuid-runtime.
Het zou kunnen dat het probleem zich hierna niet meer voordoet en het busybox-gedoe over is.
Ook ik heb een aantal upgrades gehad, maar voor de zekerheid nu eerst nog even op updates gecontroleerd en uitgevoerd.
Helaas zonder enige verbetering.

Citaat van: HarzG
Stap 1:
In de terminal uitvoeren: sudo gedit /boot/grub/grub.cfgEr staat nu ergens het volgende in de configuratie:
Citaat
menuentry "Ubuntu 10.04.1 LTS, kernel 2.6.32-27-generic (on /dev/sda6)" {
insmod ext2
set root='(hd0,6)'
search --no-floppy --fs-uuid --set 0cd9041b-6472-41df-ae51-af0874a6d3d8
linux /boot/vmlinuz-2.6.32-27-generic root=UUID=0cd9041b-6472-41df-ae51-af0874a6d3d8 ro
initrd /boot/initrd.img-2.6.32-27-generic
Dat moet op deze manier worden veranderd:
Citaat
menuentry "Ubuntu 10.04.1 LTS, kernel 2.6.32-27-generic (on /dev/sda6)" {
insmod ext2
set root='(hd0,6)'
search --no-floppy --fs-uuid --set 0cd9041b-6472-41df-ae51-af0874a6d3d8
linux /boot/vmlinuz-2.6.32-27-generic root=/dev/sda6 ro
initrd /boot/initrd.img-2.6.32-27-generic

Dat bestand grub.cfg moet worden bewaard en gedit kan worden gesloten.
Hierna wordt een reboot uitgevoerd en in het Grub-menu met de pijltjes-toetsen gebladerd naar de regel "Ubuntu 10.04.1 LTS, kernel 2.6.32-27-generic" → enter. Hierdoor wordt een boot uitgevoerd met een "harde" verwijzing naar sda6.

Bovenstaande opdracht heel nauwkeurig uitgevoerd, maar helaas, kom na een herstart nog steeds in <BusyBox>  terecht.
Heb zelfs de indruk dat het nog langer duurt, maar dat kan verbeelding zijn.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #58 Gepost op: 2011/01/29, 00:27:49 »
Het is een computer van 2005, dan moet de bios grote schijven wel ondersteunen. Die zijn nieuw genoeg.

Je (ik) weet maar nooit?!?
In deze computer zit de originele harde schijf; daar heb ik niets aan veranderd.
Maar de "bios", kan die van invloed zijn op het opstart-probleem?

Ik heb helemaal geen verstand van de "bios" en/of de instelling er van.
Wel heb ik hier en daar wel eens gelezen over het opwaarderen er van.
Maar of dat hier kan en hoe zoiets moet, dat gaat mijn verstand te boven.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #59 Gepost op: 2011/01/29, 10:47:36 »
@KeesS:
Er is blijkbaar nog een aanpassing nodig in de regel erboven. Het kan ook zonder een voorafgaande bewerking van de grub.cfg worden gedaan.
Dit bericht afdrukken de aanpassingen overtypen voor de aanpassing van Grub2.
(Het is nogal teleurstellend dat niemand een echte oorzaak van het busybox-probleem kan noemen, maar misschien is de onderstaande aanpassing een oplossing ook zonder dat deze oorzaak opgehelderd is.)


Zodra het Grub-menu verschijnt, kan met de pijltjes toetsen gebladerd worden naar een menu-regel die aangepast moet worden. Vervolgens wordt op de letter e gedrukt en de edit-modus van Grub is zichtbaar.
(In tegenstelling tot de oudere Grub1, worden in Grub 2 meteen in 1 keer alle code-regels getoond en is dus geen "edit per lijn" nodig.)

Dat staat er nu volgens mij:
Citaat
menuentry "Ubuntu 10.04.1 LTS, kernel 2.6.32-27-generic (on /dev/sda6)" {
insmod ext2
set root='(hd0,6)'
search --no-floppy --fs-uuid --set 0cd9041b-6472-41df-ae51-af0874a6d3d8
linux /boot/vmlinuz-2.6.32-27-generic root=/dev/sda6 ro
initrd /boot/initrd.img-2.6.32-27-generic

... en dat moet het worden
Citaat
menuentry "Ubuntu 10.04.1 LTS, kernel 2.6.32-27-generic (on /dev/sda6)" {
insmod ext2
set root='(hd0,6)'
search --no-floppy --fs-dev --set /dev/sda6
linux /boot/vmlinuz-2.6.32-27-generic root=/dev/sda6 ro
initrd /boot/initrd.img-2.6.32-27-generic

Let op: a.u.b. geen enter gebruiken in de edit-modus, anders komt er een nieuwe regel bij en werkt het dus niet. Alleen de pijltjes-toetsen, delete of backspace en de gewone letter/cijfer-toetsen gebruiken als deze configuratie bewerkt wordt.

Als de aanpassing klaar is, moet Grub met Ctrl-x worden beëindigd. Hiermee worden de wijzigingen toegepast en direct een start met deze Grub-configuratie uitgevoerd. NB: Het is een tijdelijke wijziging die bij elke boot weer hersteld wordt naar de oorspronkelijke code.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #60 Gepost op: 2011/01/29, 20:41:56 »
@HarzG,

Vóór ik een nieuwe wijziging ga aanbrengen eerst even 2 opmerkingen:

*1*
In de eerste regel van je citaat staat:
"menuentry "Ubuntu 10.04.1 LTS, kernel 2.6.32-27-generic (on /dev/sda6)" {"

Ik begrijp hier uit dat je vermoedelijk de <kernel 2.6.32-27-generic>  wilt aanpassen.
Nu begin ik te twijfelen of ik het wel goed gedaan heb.

Als ik opstart krijg ik de volgende grub-regels te zien:

Ubuntu, met Linux 2.6.32-28-generic     (dit is de regel waarin ik altijd opstart
Ubuntu, met Linux 2.6.32-28-generic (Herstel modus)

Ubuntu, met Linux 2.6.32-27-generic
Ubuntu, met Linux 2.6.32-27-generic (Herstel modus)

Ubuntu, met Linux 2.6.32-21-generic
Ubuntu, met Linux 2.6.32-21-generic (Herstel modus)

Memorytest (memtest86+)
Memorytest (memtest86+,  serial console 115200)

Windows NT/2000/XP (loader) (on /dev/sda1)

--Ik weet nu niet goed meer welke grub(regel) ik heb aangepast.


*2*
Bij het opstarten vanavond kwam ik tot mijn grote verrassing niet in <BusyBox>  terecht.
Maar ik kan helaas niet zeggen dat het een (grote) verbetering was .

Na het grub-menu met <enter> beantwoord te hebben kwam ik in een zwart scherm met linksboven een knipperende cursor.
Dit duurde ruim 1 minuut.
Toen verscheen er heel veel voorbij scrollende tekst waarin ik regelmatig de woorden "status {DRDY}" kon ontwaren.
Dit duurde ruim 1,5 minuut.
Daarna opende zonder <BusyBox>  Ubuntu 10.04.

Jammer genoeg kan ik van die voorbij flitsende tekst-regels geen schermafdruk maken en het is ook ondoenlijk het allemaal te noteren. Ik kan je dus niet vertellen wát daar allemaal staat.

@HarzG, ik wacht eerst je reactie af vóór ik verder iets ga wijzigen.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/29, 20:45:12 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #61 Gepost op: 2011/01/29, 22:54:14 »
Na het grub-menu met <enter> beantwoord te hebben kwam ik in een zwart scherm met linksboven een knipperende cursor.
Dit duurde ruim 1 minuut.
Toen verscheen er heel veel voorbij scrollende tekst waarin ik regelmatig de woorden "status {DRDY}" kon ontwaren.
Dit duurde ruim 1,5 minuut.
Daarna opende zonder <BusyBox>  Ubuntu 10.04.
Ik heb een pc van ongeveer 1,5 jaar oud. Het duurt bij mij vrij lang totdat het BIOS-gedeelte klaar is.
De tijd vanaf de start vanuit Grub is minder dan een minuut, maar het duurt een halve minuut voordat ik door mijn BIOS-meldingen heen ben.

Als er sprake is van een oudere pc, zou ik een boot-tijd van ongeveer 2 minuten accepteren en er niets meer aan wijzigen. Gefeliciteerd met het verdwijnen van de busybox.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #62 Gepost op: 2011/01/30, 00:22:05 »
Ik heb een pc van ongeveer 1,5 jaar oud. Het duurt bij mij vrij lang totdat het BIOS-gedeelte klaar is.
De tijd vanaf de start vanuit Grub is minder dan een minuut, maar het duurt een halve minuut voordat ik door mijn BIOS-meldingen heen ben.

Wat bedoel je met het BIOS-gedeelte?
Wat bedoel je met start vanuit Grub?

Citaat van: HarzG
Als er sprake is van een oudere pc, zou ik een boot-tijd van ongeveer 2 minuten accepteren en er niets meer aan wijzigen. Gefeliciteerd met het verdwijnen van de busybox.

Ik ben blij dat die <BusyBox> verdwenen is; maar het lijkt me niet normaal dat ik zó lang tegen voorbij scrollende tekst aan moet kijken voordat Ubuntu opstart.
Bij mijn andere PC, ook met Ubuntu 10.04 LTS,  krijg ik bij opstarten korte tijd een zwart scherm met linksboven een knipperende cursor en daarna opent vrijwel direct Ubuntu 10.04. met de vraag om mijn wachtwoord.
Hier is geen <BusyBox>, maar ook geen voorbij scrollende pagina's met tekst.


Mag ik nog even terug gaan naar het Grub-menu?
Normaal start ik Ubuntu altijd op van de eerste menu-regel dus:
Ubuntu, met Linux 2.6.32-28-generic

Ik meen dat ik de wijziging aangebracht hebben in de derde regel, namelijk:
menuentry "Ubuntu 10.04.1 LTS, kernel 2.6.32-27-generic (on /dev/sda6)" {

Had ik mogelijk die wijziging moeten aanbrengen in een Grub-regel met (Herstel modus) ?
En kan ik zonder problemen opstarten uit een van de andere Grub-regels ?
Ik zou dan die derde regel willen proberen die ik vermoedelijk gewijzigd heb.
Ik durf haast niets meer te proberen; ben bang om weer nieuwe of andere  problemen te krijgen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #63 Gepost op: 2011/01/30, 00:42:33 »
Ik heb een pc van ongeveer 1,5 jaar oud. Het duurt bij mij vrij lang totdat het BIOS-gedeelte klaar is.
De tijd vanaf de start vanuit Grub is minder dan een minuut, maar het duurt een halve minuut voordat ik door mijn BIOS-meldingen heen ben.

Wat bedoel je met het BIOS-gedeelte?
Wat bedoel je met start vanuit Grub?

Elke pc start eerst met de BIOS, daarin wordt o.a. de hardware herkend/getoond door een moederbord. De gebruiker ziet dan meldingen verschijnen zoals AMIBIOS, SATA, CD/DVD, RAM etc.
Dit eerste gedeelte wordt niet door Windows of Ubuntu beïnvloed. Dat betekend dat de tijd die hiervoor nodig is, helemaal los staat van een besturingssysteem wat op de pc geïnstalleerd is. Dit opstart-gedeelte staat op een chip van een moederbord, een globale informatie is hier te zien.

Ik meen dat ik de wijziging aangebracht hebben in de derde regel, namelijk:
menuentry "Ubuntu 10.04.1 LTS, kernel 2.6.32-27-generic (on /dev/sda6)" {

Had ik mogelijk die wijziging moeten aanbrengen in een Grub-regel met (Herstel modus) ?
En kan ik zonder problemen opstarten uit een van de andere Grub-regels ?

De aanpassingen die "live" in het Grub-menu tijdens de start worden gedaan, zijn tijdelijk. Dat betekend dat eigenlijk elke wijziging mijns inziens "stout/ruig" kan worden uitgevoerd. Dus ook dan als de wijzigingen met de 1e regel (dus de nieuwste kernel ....28) worden gedaan, kan met de verwijzingen naar sda6 worden getest via de letter e (=edit) in Grub.

In de BIOS van de oudere pc staat misschien ook een optie voor een "quick" (snelle) boot. Hiermee worden sommige controles uitgeschakeld. Het zou kunnen dat met de quick-optie de pc veel sneller start. Bij problemen (harde schijf niet goed herkend, werkgeheugen defect) kan dat nadelig zin.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/30, 00:44:32 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #64 Gepost op: 2011/01/30, 09:25:56 »
Hallo,
Ik zit met hetzelfde probleem na de update van Ubuntu die ik een paar  dagen geleden geinstalleerd heb naast windows XP.   Bij de update werd elke keer gezegd dat de updates niet zouden funktioneren als ik de 3 grub updates niet zou aanvinken.   toen ik dat gedaan had starte de pc op en nu heb ik het zelfde probleem.  nl.:   grub rescue> -    Ik heb geen opstart CD van Windows XP  (alleen recovery partitie) en geen CD van Ubuntu was download die gweinstalleerd werd naast windows.

Hoop dat iemand een oplossing heeft

[Moderator-Edit:
arieubuntu heeft een nieuw topic aangemaakt. Hier een linkje:
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/variatie-op-grub-rescuegt-van-keess/ ]
« Laatst bewerkt op: 2011/01/30, 11:06:24 door heir4c »

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #65 Gepost op: 2011/01/30, 12:01:54 »
Elke pc start eerst met de BIOS, daarin wordt o.a. de hardware herkend/getoond door een moederbord. De gebruiker ziet dan meldingen verschijnen zoals AMIBIOS, SATA, CD/DVD, RAM etc. 

Is het mogelijk dat bij mij die meldingen niet verschijnen, en dat ik in plaats daarvan naar een zwart scherm met knipperende cursor zit te kijken?

Citaat van: HarzG
In de BIOS van de oudere pc staat misschien ook een optie voor een "quick" (snelle) boot. Hiermee worden sommige controles uitgeschakeld. Het zou kunnen dat met de quick-optie de pc veel sneller start. Bij problemen (harde schijf niet goed herkend, werkgeheugen defect) kan dat nadelig zin. 

Ik heb die link naar de <BIOS> als Bladwijzer opgeslagen en zal dat straks eens uitgebreid gaan bestuderen. Dat <BIOS>-gebied is voor mij onbekend en gevaarlijk gebied waarin ik eigenlijk niet durf te experimenteren.
Mogelijk zou die "quick-boot"-optie voor mij wél interessant zijn.

Nog een andere vraag:
Kan ik zonder problemen te veroorzaken opstarten uit een van de andere Grub-regels ?
Ik bedoel opstarten met een ander "kernel-nummer"?
Nu neem ik steeds de bovenste regel, maar wie weet heeft het voordeel om een andere te gebruiken; hoe zit dat?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #66 Gepost op: 2011/01/30, 12:23:10 »
Nog een andere vraag:
Kan ik zonder problemen te veroorzaken opstarten uit een van de andere Grub-regels ?
Ik bedoel opstarten met een ander "kernel-nummer"?
Nu neem ik steeds de bovenste regel, maar wie weet heeft het voordeel om een andere te gebruiken; hoe zit dat?

Yes, we can.

De aanpassingen die "live" in het Grub-menu tijdens de start worden gedaan, zijn tijdelijk. Dat betekend dat eigenlijk elke wijziging mijns inziens "stout/ruig" kan worden uitgevoerd. Dus ook dan als de wijzigingen met de 1e regel (dus de nieuwste kernel ....28) worden gedaan, kan met de verwijzingen naar sda6 worden getest via de letter e (=edit) in Grub.

Als deze manier goed werkt met het intikken van sda6, dan kan dat ook voor de nieuwste kernel worden vastgelegd in de grub.cfg.
Deze aanpassing "werkt" totdat weer een nieuwe kernel komt. Als die geïnstalleerd wordt, moet weer éénmalig grub.cfg aangepast worden.
Omdat de kernels niet elke week geactualiseerd worden, valt daarmee te leven - totdat iemand een echte oorzaak en een echte oplossing bedenkt.

Het is, ik kan het Engels even niet laten, een work-around.
Wij werken er dus omheen zonder dat er een definitieve oplossing gevonden is.

Maar even voor mijn beeldvorming: met het intikken van sda6 kan de busybox dus worden vermeden?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #67 Gepost op: 2011/01/30, 13:37:10 »
Maar even voor mijn beeldvorming: met het intikken van sda6 kan de busybox dus worden vermeden?
Of het door intikken van sda6 is gekomen, dat weet ik niet.
Wel start (kernel ?) "Ubuntu met Linux 2.6.32-28-generic" nu op ZONDER BusyBox, maar met een hele boel tekst vóórdat ik in het programma kom.

De andere kernels:
2.6.32-27-generic  start op MET BusyBox en initramfs "_"
2.6.32-21-generic  start op MET BusyBox en initramfs "_"

(kan ik die "verkeerde" kernels op een of andere manier verwijderen?
Hoe doe ik dat?


Het kwartje valt nu bij mij; ik begin langzaam een beetje te begrijpen wát ik aan het doen ben.
Maar het is me nog niet duidelijk, of het verdwijnen van BusyBox nu te danken is aan een door ons ingebrachte wijziging, óf dat het mogelijk gekomen is door een binnengehaalde upgrade van een nieuwe kernel.

Ik installeer trouw alle updates die mij aangeboden worden, mogelijk ook updates die ik niet nodig heb.
Als die 'waslijst met updates' verschijnt, heb ik geen enkel idee wat die vreemde namen allemaal betekenen en dus accepteer ik alles maar.


« Laatst bewerkt op: 2011/01/30, 13:51:41 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #68 Gepost op: 2011/01/30, 14:20:00 »
@HarzG,
in afwachting op een antwoord, heb ik even wat onderzocht met betrekking tot die kernel-nummers.
Ik weet niet of het van belang is, maar op mijn andere computer staat een "aanvulling" (?) achter het kernel-nummer, namelijk: "pae"

IK heb daar (op de 'nieuwere' PC) in het Grub-menu de volgende "kernelnummers" staan:

Ubuntu, met Linux 2.6.32-28-generic-pae
Ubuntu, met Linux 2.6.32-27-generic-pae
Ubuntu, met Linux 2.6.32-26-generic-pae
Ubuntu, met Linux 2.6.32-25-generic-pae
Ubuntu, met Linux 2.6.32-24-generic-pae

Ik weet niet wat die aanvulling  -pae-  betekend en/of het van belang is.
Wél is het zo, dat alle bovenstaande kernel-nummer opstarten zonder problemen met BusyBox.

Het is voor mij nu de vraag, of het probleem zit/zat in de oude PC, of dat het veroorzaakt werd door het gemis van de aanvulling "pae" in het kernel-nummer.  ??? ???
Wie het weet, mag het zeggen.  =D  =D
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline heir4c

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #69 Gepost op: 2011/01/30, 14:24:12 »
Hier een linkje met een korte uitleg over de PAE:
http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-PAE-kernel
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #70 Gepost op: 2011/01/30, 15:17:36 »
Hier een linkje met een korte uitleg over de PAE:
http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-PAE-kernel

Bovenstaande "computertip" vermeld o.a. het volgende:
"Wanneer 32-bits-Ubuntu bij de installatie meer dan 3 GB RAM-geheugen ziet, installeert hij automatisch de PAE-kernel."

Zou dat (kunnen) inhouden, dat als ik het geheugen van de Packard Bell-PC kan opwaarderen tot bijv. 4 GB, en dan Ubuntu 10.04 LTS opnieuw installeer; dat ik dan automatisch de "PAE-kernel" krijg?
En zou ik daarmee dan ook van het BusyBox-probleem verlost zijn?

Opnieuw; wie het weet mag het zeggen.  =D =D
« Laatst bewerkt op: 2011/01/30, 15:19:10 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #71 Gepost op: 2011/01/30, 15:28:18 »
Zou dat (kunnen) inhouden, dat als ik het geheugen van de Packard Bell-PC kan opwaarderen tot bijv. 4 GB, en dan Ubuntu 10.04 LTS opnieuw installeer; dat ik dan automatisch de "PAE-kernel" krijg?
En zou ik daarmee dan ook van het BusyBox-probleem verlost zijn?

Voordat de dingen verwarrend worden:

1. de oude pc
Ik lees dus dat op de oude pc nog steeds het BusyBox-probleem bestaat. Dat kan m.i. verholpen worden als de test wordt uitgevoerd met de poging om tijdens het starten ter plekke het lange codecijfer handmatig aan te passen op de manier die ik beschreef.
Citaat
menuentry "Ubuntu 10.04.1 LTS, kernel 2.6.32-27-generic (on /dev/sda6)" {
insmod ext2
set root='(hd0,6)'
search --no-floppy --fs-dev --set /dev/sda6
linux /boot/vmlinuz-2.6.32-27-generic root=/dev/sda6 ro
initrd /boot/initrd.img-2.6.32-27-generic

Dat kan voor elke kernel gedaan worden ook voor de huidige 2.6.32-28. Als deze tijdelijke wijziging succesvol is, dan zou ik als root het bestand grub.cfg aanpassen. Dat werkt zolang totdat een Grub-update wordt uitgevoerd. Deze Grub-updates worden aangeboden als Grub zelf wordt geactualiseerd of als er een nieuwe kernel wordt aangeboden. Meestal zijn de kernels "geadviseerde" upgrades - het is dus geen verplichting om die te installeren. Een gebruiker kan ook lui zijn en in de configuratie vastleggen dat de beveiligingsupgrades automatisch worden uitgevoerd.

2. de nieuwe pc
De kwestie van de pae-kernel zit daarin dat Ubuntu voor systemen die meer geheugen hebben een kernel installeert die ook volledig van dat geheugen gebruik kan maken. Deze andere kernel heeft niets te maken met de BusyBox voor zover ik weet.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/30, 15:31:01 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline heir4c

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #72 Gepost op: 2011/01/30, 15:38:07 »
Dat weet ik niet, ik heb maar 512 MB hier. Maar je zei:
Citaat
Wél is het zo, dat alle bovenstaande kernel-nummer opstarten zonder problemen met BusyBox.
Bedoel je daarmee de kernel nummers met pae erachter?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #73 Gepost op: 2011/01/30, 15:51:57 »
Voordat de dingen verwarrend worden:

1. de oude pc
Ik lees dus dat op de oude pc nog steeds het BusyBox-probleem bestaat.
Sorry, dat is een misverstand.
Op dit moment start ook de oude PC zonder het BusyBox-probleem.
Wel krijg ik, in tegenstelling tot de nieuwere PC met de "PAE"-kernel, pagina's met tekst te zien voordat Ubuntu 10.04 LTS op start.

Citaat van: HarzG
Een gebruiker kan ook lui zijn en in de configuratie vastleggen dat de beveiligingsupgrades automatisch worden uitgevoerd.

Ik behoor tot de luie of ondeskundige gebruikers die binnenkomende updates "automatisch"(?) installeer.
Ik accepteer alles wat bij Ubuntu binnenkomt, ik weet meestal toch niet wat het is.

Citaat van: HarzG
2. de nieuwe pc
De kwestie van de pae-kernel zit daarin dat Ubuntu voor systemen die meer geheugen hebben een kernel installeert die ook volledig van dat geheugen gebruik kan maken. Deze andere kernel heeft niets te maken met de BusyBox voor zover ik weet.

Ik vroeg er naar, omdat ik op de nieuwere PC (mét PAE-kernel) geen last heb van BusyBox.
Als ik in de oude PC meer geheugen zou kunnen plaatsen, zou ik daarmee mogelijk voor altijd van het BusyBox probleem verlost zijn.
Bovendien hoop ik dan ook, dat die lange tekst-pagina's daarmee verdwenen zijn, en de oude PC net zo lekker vlot opstart als de nieuwere.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/30, 16:02:01 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #74 Gepost op: 2011/01/30, 15:54:37 »
Dat weet ik niet, ik heb maar 512 MB hier. Maar je zei:
Citaat
Wél is het zo, dat alle bovenstaande kernel-nummer opstarten zonder problemen met BusyBox.
Bedoel je daarmee de kernel nummers met pae erachter?

Ja, die nummers bedoel ik!
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg