Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Doel: na een upgrade alleen de standaard software packages geïnstalleerd hebben  (gelezen 579 keer)

Offline desmond

  • Lid
Sinds 2008 doe ik elk halfjaar een upgrade naar een volgende versie en grosso modo werkt dat voor mij naar behoren. Met voortschrijdend inzicht worden bepaalde applicaties vervangen door andere, bijvoorbeeld voor het afspelen van muziek en het beheer van foto's (Rhythmbox/Banshee, F-Spot/Shotwell). Bij alle voorgaande upgrades werden de uit de gratie geraakte packages niet verwijderd, wat na enkele jaren allerlei 'dubbele' applicaties oplevert.

Bestaat er een manier om in één keer de geïnstalleerde software zo bij te werken dat alleen de voor de nieuwe versie bedoelde packages geïnstalleerd blijven en alle obsolete geraakte packages kunnen worden verwijderd? Als ik dan wat mis, installeer ik dat wel weer.

Alvast bedankt.

Probeer eens met:

sudo apt-get autoclean
en
sudo apt-get autoremove

Geeft dit het gewenste resultaat?  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline desmond

  • Lid
sudo apt-get autoclean
en
sudo apt-get autoremove
Dit verwijdert alleen package-files en orphans, maar niet uitgefaseerde applicaties zoals F-Spot, Rhythmbox, etc. Is het mogelijk te upgraden naar een clean geïnstalleerde release?

Offline vanadium

  • Lid
"Uitgefaseerd" is niet de goede term. De applicaties zijn misschien niet standaard in een verse Ubuntu installatie, maar als je er één hebt geinstalleerd, dan wordt die uiteraard netjes bijgewerkt, en niet verwijderd, tenzij je zelf kiest wat je wil verwijderen.

Het is heel eenvoudig: verwijder wat je niet meer wenst te gebruiken.

Offline desmond

  • Lid
Het is heel eenvoudig: verwijder wat je niet meer wenst te gebruiken.

Dat is dus niet wat ik bedoel. Het gaat erom dat ik in één slag alle applicaties die geen deel van de huidige release uitmaken, wil verwijderen. Met andere woorden, ik kies ervoor alle niet meer door de nieuwe release ondersteunde software te verwijderen.

Hoe dat te doen?

Het lijkt me véél simpeler om dan gewoon je ganse schijf te wissen (na back-ups te hebben gemaakt) en een verse installatie te doen zonder meer. Het is sowieso de beste keuze wil je de volle kwaliteit van je 12.04 te benutten en genieten van een volwaardig systeem zonder rotzooi van eerdere installaties. Er IS een verschil tussen een opgewaardeerde Ubuntu en eentje vers geïnstalleerd, dat is al uitvoerig besproken in andere topics. Vanuit *mijn* ervaring kan ik dat alleen maar beamen.

Ten andere een verse installatie is sneller gebeurd ;) . Dus neem je stick of CD en ga voor een verse installatie.
Voor deze LTS is dat zeker de moeite.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline vanadium

  • Lid
Dat is dus niet wat ik bedoel. Het gaat erom dat ik in één slag alle applicaties die geen deel van de huidige release uitmaken, wil verwijderen. Met andere woorden, ik kies ervoor alle niet meer door de nieuwe release ondersteunde software te verwijderen.
Dat had ik begrepen, maar voor die specifieke eis hebben de ontwikkelaars van Ubuntu, denk ik, geen voorzieningen getroffen. Handmatig verwijderen of, zoals Joris suggereert, herinstalleren zijn (wellicht) de enige opties. Als je dan je oude home laat staan of terugplaatst (wat ik net als Joris niet aanraad), dan heb je het effect wat je wil: het standaard Ubuntu systeem, maar met nog je eigen instellingen.

Het enige probleem dat je zo kan hebben, is dat configuratiebestanden van vroegere versies niet gegarandeerd compatibel zijn met nieuwere versies. Mogelijk gaat de nieuwe versie van een programma daar goed mee om, mogelijk niet: het hangt helemaal van de specifieke software af. Volledig "veilig" is een volledig verse installatie, zodat je systeem eens fundamenteel en volledig opgeschoond wordt.

Offline desmond

  • Lid
Op een andere machine ben ik met behoud van /home eens teruggegaan van 64- naar 32-bits via een herinstallatie en was verrast over het gemak waarmee dat ging. Vrijwel al mijn instellingen gingen zonder aanpassingen over.

Ik weet genoeg: herinstallatie blijft de beste optie in deze.