Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren van een eid kaartlezer  (gelezen 5253 keer)

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #25 Gepost op: 2023/02/05, 13:03:45 »
ja die link heb ik uitgevoerd, maar blijkbaar zetten ze het er niet bij dat je de codes dien te kopieren en te plakken in een kladblok?? Want inderdaad na het ingegeven van de eerste 3 codes in de terminal was firefox wel verdwenen,maar ook de andere codes want firefox was foetsie?Ik kon misschien chrome geinstalleert hebben om de codes weer te zien, maar dat is niet de bedoeling.
zal straks nog eens proberen en nu met de nieuwe  versie en niet uitgepakt.
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #26 Gepost op: 2023/02/05, 14:01:37 »
Citaat
ja die link heb ik uitgevoerd, maar blijkbaar zetten ze het er niet bij dat je de codes dien te kopieren en te plakken in een kladblok??

over welke link schrijf je dan ?  ( als het om deze link gaat:   https://www.omgubuntu.co.uk/2022/04/how-to-install-firefox-deb-apt-ubuntu-22-04  )
Er moet niks in een kladblok  -- de commando's moeten (als root/beheerder) ingegeven worden in een terminal .
Daarna uw computer heropstarten.

Hetzelfde voor het installeren van eid: alle commando's:  uitvoeren in de terminal na het downloaden van de  eid-archive_2022.5_all.deb.  *zie  reactie # 15.
« Laatst bewerkt op: 2023/02/05, 14:04:11 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #27 Gepost op: 2023/02/05, 14:11:36 »
ja inderdaad die link als je step1 tot step 3 verwijderd en ja via de terminal dan is firefox al verwijderd uit ubuntu wat dan met step 4 en step 5 want die kan je niet kopieren en plakken aangezien firefox al verwijderd is?
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #28 Gepost op: 2023/02/05, 15:14:37 »
link uitgevoerd dat zou moeten gelukt zijn maar bericht 15 code 2 mislukt dat zie ik hier zo in de terminal
sudo dpkg -i Downloads / eid-archive_2022.6all.deb
dpkg: fout: archief 'Downloads' is geen gewoon bestand
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #29 Gepost op: 2023/02/05, 15:27:57 »
Er moet geen spatie in het pad naar het bestand staan. Dus probeer eens:
sudo dpkg -i Downloads/eid-archive_2022.6_all.deb
Hierbij ga ik er vanuit dat je in de map 'boven' Downloads bent. Werkt het dan nog niet probeer het complete pad:
sudo dpkg -i ~/Downloads/eid-archive_2022.6_all.deb
Edit: let ook op de underscores in de bestandsnaam. Als je die downloadt van de site is het eid-archive_2022.6_all.deb. Jij had geen underscore tussen 6 en all.
« Laatst bewerkt op: 2023/02/05, 15:38:45 door erik1984 »

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #30 Gepost op: 2023/02/05, 15:59:06 »
ik zie dit na de 2 de code
sudo dpkg -i Downloads/eid-archive_2022.6_all.deb
(Database wordt ingelezen ... 219574 bestanden en mappen momenteel geïnstalleerd.)
Uitpakken van .../eid-archive_2022.6_all.deb wordt voorbereid...
Bezig met uitpakken van eid-archive (2022.6) over (2022.6) ...
Instellen van eid-archive (2022.6) ...
Repository enabled, keys installed. Please run "apt-get update" followed by
"apt-get install eid-mw eid-viewer" to install the middleware and the viewer, respectively.
 na de 3de code dit
sudo apt-get install eid-mw eid-viewer
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
eid-mw is reeds de nieuwste versie (5.1.9v5.1.9-0u2204-1).
eid-viewer is reeds de nieuwste versie (5.1.9v5.1.9-0u2204-1).
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 7 niet opgewaardeerd
ik heb de richtlijnen gevolgd van spievensterke en jou eerste code genomen en vermoedelijk zijn dus de 3 codes gelukt zag geen fouten of een bestand dat ontbrak of geen rechten ofzo, maar toch werkt de kaartlezer nog niet? bericht 15 van spievensterke
« Laatst bewerkt op: 2023/02/05, 16:06:05 door pinokkio »
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline Nero

  • Lid
Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #31 Gepost op: 2023/02/05, 20:13:24 »
Welke kaartlezer gebruik je?


Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #33 Gepost op: 2023/02/05, 22:51:44 »
@  pinokkio,

Doe volgende controle:
als:
1) FF.deb is geïnstalleerd
2) De eid-archive_2022.6_all.deb. gedownload is

Open terminal en geef volgend commando in:
sudo dpkg -i Downloads/eid-archive_2022.6_all.deb
sudo apt update
sudo apt instal eid-mw eid-viewer
Open Firefox en voeg eID Belgie toe  aan FF en vink het vakje aan bij --  uitvoeren in privévensters;

Sluit computer af.

Plug NU pas de kaartlezer in en start de computer op.

Open de kaartlezer, schuif uw ID in,  verifieer de pincode, en vink de certificaten aan om te vertrouwen.
Laat uw ID in de kaartlezer zitten en open FF -- ga naar Instellingen -> Privacy & Beveiliging -> scrol naar beneden tot bij certificaten bekijken en werk het vertrouwen bij van de certificaten  - Belgium Root CA4 en - Citizen CA (telkens 2x aanvinken).
Sluit Firefox Instellingen en open een FOD website, de rest ken je wel.

Bij mij werkt de kaartlezer.
Dat heeft wel een herinstalleren van Ubuntu Mate 20.04.5 (Minimale Installatie) gekost (want mijn Ubuntu 20.04 LTS systeem crashte).

Stelde dan, na een volledig bijwerken van het systeem dat Firefox géén snapinstallatie was.
Ik kon de hierboven beschreven stappen dan netjes uitvoeren en uiteindelijk de eid kaartlezer testen en inloggen bij een FOD-dienst.

Dit zou ook bij jou moeten werken -- maar controleer wel of FF een .deb versie is (via Synaptic).

P6624:~$ inxi -Fxz
System:
  Kernel: 5.15.0-58-generic x86_64 bits: 64 compiler: N/A
  Desktop: MATE 1.24.0 Distro: Ubuntu 20.04.5 LTS (Focal Fossa)
Machine:
  Type: Laptop System: MEDION product: P6624 v: N/A serial: <filter>
  Mobo: MEDION model: P6624 serial: <filter> BIOS: American Megatrends
  v: 0.07 date: 08/20/2010

« Laatst bewerkt op: 2023/02/05, 23:11:52 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #34 Gepost op: 2023/02/06, 08:06:45 »
zal ik straks eens uitproberen
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #35 Gepost op: 2023/02/06, 18:40:21 »
Jammer alles geprobeerd en gedaan wat je schreef het heeft helaas niet mogen zijn, vermoed de kaartlezer die niet geschikt is?
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #36 Gepost op: 2023/02/06, 18:58:22 »
@ pinokkio,

nadat je alles van de beschreven procedure gevolgd en uitgevoerd hebt en vaststelt dat de kaartlezer dan nog niet werkt dan moet je volgende commando's ingeven in een terminal (selecteer, kopieer en plak):

( een tip afkomstig van :  https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=5&t=9103&p=37872&hilit=eid&sid=d04e0a042b6c3f0bf2456aa14592fd3f#p37872   --- Berichtdoor MenthaSuaveolens » Vr 19 Aug 2022, 19:42  )

sudo systemctl enable pcscd
en gevolgd door:

sudo systemctl start pcscd
Start de computer opnieuw op met ingeplugde kaartlezer ... volg de beschrijving '

Geplaatst door: spievensterke
« Gepost op: Gisteren om 22:51:44 »   dan op.

NU werkt de kaartlezer wél!

Ik heb daarvoor Ubuntu 22.04.1 LTS opnieuw geïnstalleerd, Snap Firefox verwijderd en Firefox.deb geïnstalleerd (als test).
Het systeem volledig bijgewerkt, eid Belgium gedownload en ook eid België toegevoegd (toestaan om in privévensters te gebruiken).
Tijdens het opstarten van de computer gaat de led van de eid-viewer branden en na het volledig opgestart zijn , blijft dat led branden (betekent dat de kaartlezer werkt) -- ID ingeschoven en deze wordt ingelezen ... het vervolg ken je wel ...

-- Ik ben er eventjes zes uur mee bezig geweest om, vanaf de de download en installatie van Ubuntu 22.04.1 LTS tot het inloggen op een FOD-België webdienst, alles werkend te krijgen om jou ( en andere Belgische gebruikers) te kunnen helpen.

Ik ben ook héél tevreden dat het ( eid-mw én eid-viewer) op mijn testsysteem ook werkt zoals het zou moeten werken.

Succes.
Bericht hier of het nu werkt bij jou.

Groet,
spievensterke.


« Laatst bewerkt op: 2023/02/06, 19:10:54 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #37 Gepost op: 2023/02/06, 19:06:55 »
gedaan maar werkt nog steeds niet
lichtje blijft niet branden
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #38 Gepost op: 2023/02/06, 19:13:22 »
wat wilt dit zeggen het begint met please? staat in de terminal dit moet toch iets betekenen


Repository enabled, keys installed. Please run "apt-get update" followed by
"apt-get install eid-mw eid-viewer" to install the middleware and the viewer, respectively.
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #39 Gepost op: 2023/02/06, 19:13:33 »
@ pinokkio,

Citaat
Please run "apt-get update" followed by
"apt-get install eid-mw eid-viewer" to install the middleware and the viewer, respectively.

Letterlijk vertaald: ... dat je dat moet uitvoeren!

sudo apt update
gevolgd door:

sudo apt install eid-mw eid-viewer
Daarna de computer afsluiten en dan de kaartlezer inpluggen  --- zie ook mijn beschrijving daaromtrent.

Probeer alle stappen te controleren-- ook de extensies in Firefox of ze correct toegevoegd zijn, sudo apt update gedaan?
Zijn de certificaten in FF bewerkt en aangevinkt?
« Laatst bewerkt op: 2023/02/06, 19:26:16 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #40 Gepost op: 2023/02/06, 19:38:19 »
bedankt het werkt nu wel, ik wil je vooral bedanken voor al je moeite en tijd die je in mij hebt gestoken.Ga ik nooit vergeten

groeten
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #41 Gepost op: 2023/02/06, 20:30:28 »
@ pinokkio,

ik ben met jou ook blij dat het werkt  -- hopelijk ook voor andere Belgische gebruikers op dit Ubuntu.nl forum.

P.S. wil je het aanmerken als opgelost (ergens onder links zou dat onder jou laatste bericht mogelijk zijn).

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #42 Gepost op: 2023/02/06, 20:46:16 »
Even nog een feitje toen ik me aanmelde en de certificaat aanvinkte en dan mijn code dan word ik doorverwezen naar de dienst maar blijkbaar ligt die site plat want zag een witte pagina? maakte wel wat zorgen, dus even mijn windows pc genomen en daar had ik dat ook die witte pagina?
nog een klein vraagje voor ik dit op slot zet
als ik de ubuntu pc gebruik dan blijft het lampje van de lezer branden, zoals je schreef maar werkt wel
Maar tijdens het opstarten van windows brand die ook tot op het moment dat mijn bureaublad er staat,dan gaat het lichtje wel uit en pas als ik mijn id er in steek brand het licht weer en werkt het ook wel
waar zit hier dan het verschil ?
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #43 Gepost op: 2023/02/06, 21:03:15 »
Heb dat ook  bij het overschakelen naar Ubuntu 20.04.5-Mate.
Niks van aantrekken.
Als het werkt is er geen probleem.
« Laatst bewerkt op: 2023/02/07, 10:04:54 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #44 Gepost op: 2023/02/06, 21:34:37 »
hopelijk is morgen die witte pagina weg anders vind ik het echt bizar maar zal aan hun server liggen vermoed ik.
Maar goed ik zet hier een slotje op, dus de eidkaartlezer werkt met de oplossing van @spievensterke.
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #45 Gepost op: 2023/02/07, 08:52:27 »
@ pinokkio,

even reageren op uw mededeling in reactie # 42 :

Citaat
Even nog een feitje toen ik me aanmeldde en de certificaat aanvinkte en dan mijn code dan word ik doorverwezen naar de dienst maar blijkbaar ligt die site plat want zag een witte pagina? maakte wel wat zorgen, dus even mijn windows pc genomen en daar had ik dat ook die witte pagina?

Ik heb dat, gisterenavond laat, ook nog getest en zag ook een witte pagina op mijn scherm verschijnen.
Blijkbaar ligt hun server plat.

Veiligheidstip:

Open FF: ga naar Instellingen --> Privacy en Beveiliging --> de Cookies en websitegegevens -- de gegevens volledig wissen want,  je kan niet uitloggen van de website ( veiligheid !) van MyPension !!

Hopelijk kunnen ze dit snel verhelpen ... dus even geduld hebben zeker ?
« Laatst bewerkt op: 2023/02/07, 09:59:36 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #46 Gepost op: 2023/02/07, 09:23:54 »
Attentie!

De website van MyPension (BE) is opnieuw bereikbaar. (daarnet geprobeerd, na inloggen en ingeven pincode opent de website en kan je uw gegevens inkijken/opvragen)
Geduld wordt beloont.  ^-^

Ter mededeling.
Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2023/02/07, 10:01:13 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #47 Gepost op: 2023/02/08, 12:08:55 »
Ja werkt nu  op beide systemen dus is in orde
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #48 Gepost op: 2023/02/08, 21:26:19 »
Hier volg ik al enkele dagen het install van eid.
Graag zou ik ook in ff wensen dat de eid werkt , nu werkt het in Google Crome .
Mijn ubuntu  22.04.01 is nog niet lang in gebruik. Ik ben niet ervaren om zulke  programmas  te install.
Ik heb ff snap en geen ff.deb is wel een verschil , niet makkelijk.
Gisteren ff.deb alles in terminal geplaats en de fout was zo hevig dat synaptic pakketbeheer niet meer reageerde.
Wat doe ik verkeert?
Daarom vraag ik hier aan  spievensterke hulp ? indien het kan.

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #49 Gepost op: 2023/02/09, 13:07:54 »
Welke link heb je dan gebruikt om firefox via de terminal te veranderen van snap naar deb?
Heb je zelf gezocht via google voor die verandering of heb je die link hier zien staan?Als deze van hier in deze topic komt dan vind ik het raar dat jij een grote fout hebt.
Want ik heb via deze link dat gedaan https://www.omgubuntu.co.uk/2022/04/how-to-install-firefox-deb-apt-ubuntu-22-04
ik citeer u zin(
Gisteren ff.deb alles in terminal geplaats en de fout was zo hevig dat synaptic pakketbeheer niet meer reageerde.)
hier ligt de fout het is de bedoeling om de geinstalleerde firefox die nu  in deze versie snap heeft en geen .deb.Wel de bedoeling om via de terminal firefox te veranderen van snap naar .deb en niet omgekeerd?
« Laatst bewerkt op: 2023/02/09, 13:21:47 door pinokkio »
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu