Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help met Mount Unmount  (gelezen 2183 keer)

Help met Mount Unmount
« Gepost op: 2017/04/30, 11:05:31 »
Per ongeluk heb ik mijn interne tweede harde schijf, sdb, unmount.
Hoe kan ik dit herstellen, welke commando tik ik in de terminal?
Ontkoppelt heb ik met het commando unmount sdb.
Als ik nu sudo mount sdb invoer krijg ik   

janwillem@janwillem-MS-7797:~$ sudo mount /dev/sdb
[sudo] wachtwoord voor janwillem:
mount: can't find /dev/sdb in /etc/fstab
janwillem@janwillem-MS-7797:~$ ^C

janwillem@janwillem-MS-7797:~$ sudo blkid
/dev/sda1: UUID="301B-FF24" TYPE="vfat" PARTLABEL="EFI System Partition" PARTUUID="dc5f7c41-df67-4cb0-af8f-eced2ef5fbe5"
/dev/sda2: UUID="22ec25af-c1af-4d2d-bae2-1dcc0446ec04" TYPE="ext4" PARTUUID="f244eda2-5d4d-431d-be3f-5fa2f18df5b7"
/dev/sda3: UUID="0cfa5199-23c9-443f-9cee-016b6e7df061" TYPE="swap" PARTUUID="368bfb1d-9ca9-4a9c-9c42-613c595a8085"
/dev/sdb1: SEC_TYPE="msdos" UUID="5EEA-7E28" TYPE="vfat" PARTUUID="4d148378-01"
/dev/sdb2: UUID="93217877-0f35-46e8-9631-638068d24975" TYPE="ext4" PARTUUID="4d148378-02"

Nu heb ik in een keer een sdb1 en een sdb2, ik  weet niet of ik er al eerder 2 had.
Welke commando's voor ik in om mijn vergissing te herstellen?

Systeem
Medion P5305F
Systeem Medion i5 3350p cpu, 3,10GHz x 4, 64bit, 8GB, C schijf 1TB, D schijf 2TB.
Ubuntu 16.04
Videokaart Asus Geforce GT730 (2GB 900MHz). 

Groeten Jan Willem

Offline jan11000

  • Lid
Re: Help met Mount Unmount
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/30, 11:07:39 »
sudo mount -a
Dan wordt alles in de fstab opnieuw gemount.

Je kunt ook via schijven(disks), dit op grafische manier doen.

Reboot helpt ook.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/30, 11:10:58 door jan11000 »

Re: Help met Mount Unmount
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/30, 16:15:11 »
In de terminal krijg ik dit antwoord:

janwillem@janwillem-MS-7797:~$ sudo mount-a
[sudo] wachtwoord voor janwillem:
sudo: mount-a: opdracht niet gevonden
janwillem@janwillem-MS-7797:~$ sudo mount -a
janwillem@janwillem-MS-7797:~$

Moet ik dit nu nog finaliseren of bevestigen met bijvoorbeeld sudo update?

Via SCHIJVEN zie ik geen optie aankoppelen,  hoe gaat dat dan?
Ik zie wel mijn sdb schijf als 1 tb schijf vermeld, bestaande uit sdb1 bestandssysteem partitie 1  537 mb fat, sdb2 bestandssysteem partitie 2  34 mb  ext4, en vrije ruimte sdb 1000 Gb.
Onder tandwieltje zit onder andere koppelopties bewerken, voor 1 en 2 staat automatische koppelopties AAN.

Reboot, is dat meer dan opnieuw opstarten of is  het een terminal opdracht?

groeten Jan Willem

Offline Nero

  • Lid
Re: Help met Mount Unmount
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/30, 16:36:18 »
Tussen mount en -a ontbreekt een spatie.sudo mount -a

Offline koos4401

  • Lid
Re: Help met Mount Unmount
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/30, 17:20:58 »
En een tweede val kan zijn; unmounten doe je met: sudo umount /dev/sdXY Vervang X en Y door de juiste letter/cijfer
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Help met Mount Unmount
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/30, 21:18:35 »
Mijn tweede commando in de terminal sudo mount   -a  heeft wel een spatie tussen  mount en  -a, het werkt trouwens ook met twee spaties en lijkt in de terminal geacepteerd te worden maar geeft geen resultaat.

Kan/moet ik niet     sudo mount /dev/sdb /mnt.   gebruiken?
« Laatst bewerkt op: 2017/04/30, 21:37:30 door Jan Willem »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Help met Mount Unmount
« Reactie #6 Gepost op: 2017/05/01, 09:06:20 »
Niet duidelijk wat je hier nu precies wil bereiken. "mount -a" voert alle koppelingen uit die normaal bij de opstart gebeuren en geeft geen meldingen als alles goed gaat. Vuur niet lukraak mount commando's op je systeem af.

Wat is eigenlijk het probleem? Met 'het geeft geen resultaat' weten we eigenlijk niet veel. Welk resultaat verwacht je? sdb zelf kun je niet koppelen, wel de twee partities erop: sdb1 en sdb2. Herstart eens je systeem en bekijk eens de uitkomst van
cat /etc/fstab
mount
cat /etc/fstab geeft lijn voor lijn weer welke partities waar aangekoppeld worden bij opstart.
mount geeft weer wat er effectief op het ogenblik aangekoppeld is.
Zijn alle in fstab vermelde partities aangekoppeld? Wellicht wel, want anders zou "mount -a" een probleem rapporteren.

Re: Help met Mount Unmount
« Reactie #7 Gepost op: 2017/05/01, 22:12:16 »
Oei Oei Oei Oei
Ik heb al een idee wat er fout gegaan is:
In het kader van probeer eens iets nieuws met Linux heb ik op  een SD kaart een versie van OPENELEC willen zetten.
Een van de opdrachten in een serie van terminal commando's is unmount voor de SDkaart , bij mij sde.
Door knippen en plakken van voorbeeld text heb ik per ongeluk sdb unmount gegeven, zijnde mijn tweede harde schijf.
Het ergste is dat ik op de ingeslagen ben verder gegaan en mijn tweede harde schijf sdb heb overschreven met de image .iso van OPENELEC.
Alles kwijt dus.
Klein type foutje grote gevolgen.

Rest mij denk ik alleen nog met Gparted mijn tweede harde schijf op nieuw te formatteren en weer met een blanco te beginnen
You have to find out the hard way!

Op mijn tweede harde schijf wil ik ook grotere bestanden kunnen weg schrijven, wat is dan een geschikt bestandsysteem?
Ik zit te denken aan NTFS, op mijn computer staat een app zodat ubuntu NTFS kan lezen.
Hij stond in FAT 32 meen ik maar daar kon geen filmpjes van meer dan 2 GB op kwijt.

Groeten van een berouwvolle Jan Willem
« Laatst bewerkt op: 2017/05/01, 23:27:58 door Jan Willem »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Help met Mount Unmount
« Reactie #8 Gepost op: 2017/05/02, 13:53:05 »
Op mijn tweede harde schijf wil ik ook grotere bestanden kunnen weg schrijven, wat is dan een geschikt bestandsysteem?
Ik zit te denken aan NTFS, op mijn computer staat een app zodat ubuntu NTFS kan lezen.
Hij stond in FAT 32 meen ik maar daar kon geen filmpjes van meer dan 2 GB op kwijt.
Het beste bestandssysteem voor gebruik onder linux is ext4 (ik weet, wat kort door de bocht  :laugh:). Gebruik ntfs enkel als je die partitie ook met Windows kan bereiken. Enkel MS Windows heeft de juiste tools om een ntfs partitie ten gronde te controleren en te herstellen. Werk je er enkel met Linux op, waarom dan ntfs?

Re: Help met Mount Unmount
« Reactie #9 Gepost op: 2017/05/03, 19:32:09 »
Mijn tweede harde schijf, sdb, is alleen bedoeld om bestanden en backups op te slaan, er hoeven geen uitvoerende programma’s op te staan.
Op deze computer, sda,  staat alleen een Ubuntu versie. De boot onder fat32 en de rest onder ext4

Kan ik bijvoorbeeld MPEG, JPEG of MP3 bestanden die op een ext4 geformatteerde schijf staan,  bijvoorbeeld de sdb schijf, met een usb stick naar een Windows of Apple machine brengen en daar uitlezen?
Omgekeerd kan ik zonder een speciaal programma geen bestanden van mijn Gopro camera lezen onder linux omdat de Gopro bestanden in Mpeg, geformateerd onder NTSF, staan.
Dus vandaar mijn idee om NTFS te  voor sdb gebruiken.
Ik denk dat LINUX wel NTFS kan lezen, maar Apple en Windows geen EXT4.
Hoe zit die vork aan de steel?
 

Offline MKe

  • Lid
Re: Help met Mount Unmount
« Reactie #10 Gepost op: 2017/05/04, 11:29:49 »
Er is een verschil tussen fileformat en hoe een bestand is opgeslagen.

File systemen veranderen niets aan de inhoud (dus ook niet aan de fileformat) van een bestand, dus een mp3 blijft gewoon een mp3, een jpg gewoon een jpg.

Wat een bestandsysteem doet is low-level aansturing van de harde schijf partitie, o.a. dus hoe een bestand is opgeslagen. Zo houdt het bestandssysteem een database bij om bij tehouden op welke sectoren een bestand staat enz. Windows snapt het systeem van EXT4 niet, dus kan het WindowsOS niet rechtstreeks van een schijf lezen die onder EXT4 is geformatteerd. Linux kan wel NTFS lezen/schrijven, dus je kunt onder Linux prima data van een EXT4 schijf kopieren naar een NTFS schijf (b.v. een usb stick). Windows snapt NTFS wel, dus kan dit prima lezen.

Okay, een poging tot een analogy:
Als je het vergelijkt met een brief: Je kunt een brief op een computer of op papier schrijven. Iedereen de letters op het papier zien, maar alleen degene die ook stroom en een computer hebben kunnen de digitale versie zien. Of je begrijpt wat er staat hangt weer af van welke taal gebruikt is om het te schrijven, zo kunnen sommigen Engels begrijpen en anderen alleen Nederlands. In dit voorbeeld is de computer/papier vergelijkbaar met EXT4/NTFS en de gebruikte taal  Engels/Nederlands is vergelijkbaar met het fileformat MP3/FLAC etc.

Re: Help met Mount Unmount
« Reactie #11 Gepost op: 2017/05/04, 19:46:16 »
Met Windows kun je wel ext4 lezen als het moet, maar dan heb je een apart programma nodig (bijvoorbeeld https://sourceforge.net/projects/ext2read/). Dus als je normaal alleen via Linux met die schijf werkt dan zou ik daar een ext4-partitie op maken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Help met Mount Unmount
« Reactie #12 Gepost op: 2017/05/06, 04:15:20 »
Zoals aangegeven boven, staat je bestand los van het bestandssysteem op de harde schijf. De regel is heel eenvoudig: gebruik het bestandssysteem ext4 op een interne harde schijf onder linux. Gebruik enkel ntfs als ook MS Windows op de computer is geïnstalleerd, en je ook met Windows die schijf wil gebruiken. Dan heb je immers Windows voorhanden om die ntfs schijf te onderhouden.

Linux kan met ntfs overweg. Bestanden die op je camera op een ntfs of fat bestandssysteem staan, kan je zonder meer kopiëren naar een interne harde schijf in ext4 formaat, en terug. 

Re: Help met Mount Unmount
« Reactie #13 Gepost op: 2017/05/07, 21:11:56 »
Het wordt EXT4.
Mijn sdb wil ik enkel gebruiken om bestanden op te slaan, op sda staat alleen Ubuntu.
Aldus ben ik te werk gegaan met Gparted:
Sdb, ontkoppelen , verwijderen, nieuw, formatteren als EXT4.

In de verkenner zie ik nu wel de tweede schijf sdb maar ik kan er niets opzetten, toegang geweigerd?
Er ontbreekt kennelijk iets, wat kan ik doen?


Voor het geval een screenshot van het resultaat van Gparted niet is gelukt, dit staat er in de regel voor sdb:
Partitie    /dev/sb1 sleuteltje
Bestandsysteem   Ext4     
Koppelpunt      /media janwillem/ opslag
Etiket      Opslag
Grootte   931,51 GiB
Gebruikt   14,81 GiB
Vrij      916,70 GiB
Vlaggen    is leeg

Groeten Jan Willem
« Laatst bewerkt op: 2017/05/07, 21:18:54 door Jan Willem »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Help met Mount Unmount
« Reactie #14 Gepost op: 2017/05/07, 21:28:29 »
Omdat je admin(root) je partitie gemaakt hebt, dus is root de eigenaar, dus jij mag niks.
Dus je verkenner openen met gksudo ......  in de terminal.
Dan je recht klik op partitie, en je gebruiker rechten geven op de partitie.
Misschien nog even rebooten, dan zou het moeten werken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Help met Mount Unmount
« Reactie #15 Gepost op: 2017/05/08, 03:21:06 »
Of jezelf eigenaar maken van die partitie via de terminal
sudo chown $USER:$USER  /media/janwillem/opslag
$USER mag je zo invoeren: wordt automatisch vervangen door je login naam. Ik onderstel dat je koppelpunt (folder waarin partitie te zien is)  /media/janwillem/opslag is: zoals je die hierboven aangaf, zag dat er niet zo juist uit.

Re: Help met Mount Unmount
« Reactie #16 Gepost op: 2017/05/11, 21:59:46 »
Bedankt mensen, mijn sdb schijf kan ik weer gebruiken.