Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: zet OpenWRT op je router!  (gelezen 3859 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Tip: zet OpenWRT op je router!
« Gepost op: 2019/03/08, 12:01:26 »
Even een tip omdat ik er zelf erg enthousiast over ben. Upgrade de firmware van je router (indien mogelijk) mbv OpenWRT. Je krijgt meer mogelijkheden (3000+ packages beschikbaar), beter Wifi bereik en vooral up-to-date beveiliging!

Ik heb hier twee routers voorzien van OpenWRT; een Netgear WNDR3700v4 (hoofdrouter) en een TP-link WDR3600v1 (dom AP en switch). Werkt erg prettig en eenvoudig beheren omdat ze qua firmware nu hetzelfde zijn.

Op marktplaats etc zijn OpenWRT capabele routers erg voordelig en het is duurzaam zulke apparaten te hergebruiken ipv weggooien. Je moet er natuurlijk wel een beetje energie insteken om OpenWRT te installeren en configureren, maar met de LuCi webbased configuratie omgeving is dat tegenwoordig best eenvoudig. En er is heel veel informatie op internet beschikbaar mocht je toch eens vastlopen.

Mocht je een router op het oog hebben check dan even of OpenWRT ondersteund wordt op die router. Daarbij is het van belang goed naar de versie van de router te kijken, dat maakt soms nogal uit. En hoe beter ondersteund, des te minder problemen...

Hier een lijstje met router aanraders vanuit OpenWRT:
https://openwrt.org/toh/recommended_routers

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet OpenWRT op je router!
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/08, 12:10:04 »
Ik vind OpenWRT ook erg interessant, maar helaas is er voor mijn routers alleen een versie beschikbaar zonder WiFi....  :(

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Tip: zet OpenWRT op je router!
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/08, 12:21:30 »
Ik vind OpenWRT ook erg interessant, maar helaas is er voor mijn routers alleen een versie beschikbaar zonder WiFi....  :(

Echt prachtig, zelfs SSH de router in als je het hardcore in de terminal wilt configureren...

Maar jammer dat je routers niet volledig ondersteund worden, wellicht in de nabije toekomst wel? Er wordt nog altijd hard ontwikkeld vooral voor de modernere ac-wifi routers.

Ik heb het domme geluk gehad dat mijn eerste router, de TP-link wdr3600 erg goed ondersteund wordt door OpenWRT. Toen de ondersteuning vanuit de fabrikant verviel heb ik er OpenWRT op kunnen zetten om de router nog wat langer te kunnen gebruiken. AC-wifi etc is hier (nog) niet nodig, dus toen ik in ons souterrain annex werkkamer wifi nodig had was een "nieuwe" OpenWRT ondersteunde router zo gevonden (15,- op MP)...

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Tip: zet OpenWRT op je router!
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/08, 12:56:07 »
Router 1, na installatie is deze geen n router meer maar alleen 54G.
Bij terugzetten fabrieksfirmware is de router verandert in een baksteen.
Gelukkig via de seriele aansluiting op het mobo kunnen herstellen.
Router 2, bootloop na installatie.
Bij restore via de seriele aansluiting blijkt de WAN poort definitief overleden.
Deze router gearchiveerd middels de opties door de verwijderingsbijdrage.
En ja die andere 4 lijken het goed te doen, ook de herstel restore opties.

Moraal, bezint eer ge begint.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Tip: zet OpenWRT op je router!
« Reactie #4 Gepost op: 2019/03/08, 13:51:14 »
Router 1, na installatie is deze geen n router meer maar alleen 54G.
Bij terugzetten fabrieksfirmware is de router verandert in een baksteen.
Gelukkig via de seriele aansluiting op het mobo kunnen herstellen.
Router 2, bootloop na installatie.
Bij restore via de seriele aansluiting blijkt de WAN poort definitief overleden.
Deze router gearchiveerd middels de opties door de verwijderingsbijdrage.
En ja die andere 4 lijken het goed te doen, ook de herstel restore opties.

Moraal, bezint eer ge begint.

Inderdaad, bezint eer ge begint. Vooraf goed checken of je router ondersteund wordt en de installatie instructies doornemen. Er is een generieke methode die meestal werkt, maar met specifieke routers of versies van is er wellicht iets extra nodig.

Voor mij is het vooralsnog probleemloos geweest, maar dat kan komen doordat ik toevallig goed ondersteunde routers heb.

Offline peer

  • Lid
Re: Tip: zet OpenWRT op je router!
« Reactie #5 Gepost op: 2019/03/08, 14:09:21 »
ik heb op twee oude routers DD-WRT geïnstalleerd. Was niet eenvoudig maar uiteindelijk wel gelukt. De juiste firmware kiezen en de instructies nauwkeurig volgen.

us-robotics router: dit is nu een extra accesspoint in het tuinhuisje op de volgende manier: router -> powerplug -> powerplug -> us-robotics  Helaas niet helemaal stabiel maar dat komt door de powerplugs.

netgear: deze router werkt nu andersom dus niet kabel -> router -> wifi maar  wifi -> router -> kabel.  Deze gebruik ik voor een pc met minimale audio-distro die ik voor mijn gitaar gebruik.  Daarnaast is het handig om linux op een pc te installeren als de wifi-adapter niet in de kernel is ophenomen.

Re: Tip: zet OpenWRT op je router!
« Reactie #6 Gepost op: 2019/03/09, 11:20:35 »
Vooraf goed checken of je router ondersteund wordt en de installatie instructies doornemen.

En HEEL GOED checken.
Ik heb het op een router willen zetten van een merk en type waarvan twee versies bleken te bestaan terwijl het gewoon 'exact dezelde' router was. Net mijne kon het niet aan want te weinig werkgeheugen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Tip: zet OpenWRT op je router!
« Reactie #7 Gepost op: 2019/03/09, 13:03:06 »
Vooraf goed checken of je router ondersteund wordt en de installatie instructies doornemen.

En HEEL GOED checken.
Ik heb het op een router willen zetten van een merk en type waarvan twee versies bleken te bestaan terwijl het gewoon 'exact dezelde' router was. Net mijne kon het niet aan want te weinig werkgeheugen.

Heel goed checken inderdaad. Mijns inziens soms erg vreemd hoeveel verschil er zit in de hardware terwijl het apparaat type nummer hetzelfde blijft. Als voorbeeld die wndr3700v4 van mij, wereld van verschil met de eerdere versies en eigenlijk kan je alleen op V2 een V4 openwrt zetten.

Maar goed, als je dan de juiste hardware te pakken hebt, werkt het wel subliem gelukkig 8-)

Re: Tip: zet OpenWRT op je router!
« Reactie #8 Gepost op: 2019/03/10, 13:40:18 »
Maar goed, als je dan de juiste hardware te pakken hebt, werkt het wel subliem gelukkig 8-)

Dat was juist het probleem. Er was geen juiste hardware want het geheugen was simpelweg te klein voor WRT. Op de ene versie kon het wel en op de andere versie met te weinig geheugen gewoon simpel niet.
Gelukkig ontdekte ik het en was ik er niet aan begonnen want anders had ik geëindigd met een niet meer werkende router.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
Re: Tip: zet OpenWRT op je router!
« Reactie #9 Gepost op: 2019/03/11, 07:23:27 »
zorg dus dat je de originele firmware paraat hebt.
Ik heb bij mijn usrobotics router ook de fout gemaakt om de verkeerde DD-WRT versie te kiezen. Met google de originele firmware gevonden en geïnstalleerd. Toen werkte het weer.
Bij de tweede poging wel de juiste DD-WRT versie genomen en toen ging alles goed.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Tip: zet OpenWRT op je router!
« Reactie #10 Gepost op: 2019/03/11, 10:49:33 »
Het voorwerk is hierbij inderdaad belangrijker dat het eigenlijke firmware flashen zelf....
Goed de algemene richtlijnen lezen waarbij de hoeveelheid beschikbaar geheugen een belangrijke is en dan de model specifieke info.

Maar zoals gezegd, mijn Netgear WNDR3700v4 en de TP-Link WDR3600vX kan ik van harte aanbevelen als OpenWRT routers.

Het heeft mij wel opnieuw de ogen geopend dat het belangrijk is naar de langere termijn te kijken bij aanschaf van een apparaat. Altijd de afweging maken wat er (kan) gebeuren als de fabrikant stopt met ondersteuning. Is het dan per direct onbruikbaar of kan ik er op een andere manier mee verder dmv alternatieve firm/software etc.







Re: Tip: zet OpenWRT op je router!
« Reactie #11 Gepost op: 2019/03/11, 14:16:48 »
zorg dus dat je de originele firmware paraat hebt.

Had ik ook al =D ant hij moest zowiezo geflashed worden omdat het een provider gebonden/beperkte versie was.  :evil:

Niet onbelangrijk attentiepuntje.
Met een geflashte router kun je de garantie kwijt raken!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Tip: zet OpenWRT op je router!
« Reactie #12 Gepost op: 2019/03/11, 15:03:20 »
zorg dus dat je de originele firmware paraat hebt.

Had ik ook al =D ant hij moest zowiezo geflashed worden omdat het een provider gebonden/beperkte versie was.  :evil:

Niet onbelangrijk attentiepuntje.
Met een geflashte router kun je de garantie kwijt raken!

Ah, dat laatste was voor mij geen issue, die dingen waren technisch eigenlijk afgeschreven....