Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stoute schoenen / Ext02 -> FAT32  (gelezen 1510 keer)

Offline gercokees

  • Lid
Stoute schoenen / Ext02 -> FAT32
« Gepost op: 2006/08/29, 11:08:47 »
Hoi allen,
Ik heb er een tijdje tegenaan zitten hikken, maar gisteravond eindelijk de stoute schoenen aangetrokken. Na een paar maanden Ubuntu uitgeprobeerd op een ouwe bak, gisteren Ubuntu geinstalleerd op mijn Laptop.

Een en ander via de tekst-installer gedaan, en het ging allemaal perfect. Hoewel... Ik zat al een tijdje naar dat gekke oranje lampje te kijken, en ik snapte maar niet wat dat te betekenen had. Viel ineens de heleboel stil... Scherm zwart... Wat bleek?
Zat de stekker van de Adapter niet in het stopkontact.... Duh... Baterij leeg...

Nou, dan moet je dus je partieties weer eerst helemaal schoonmaken, want op een vervuilde partitie opnieuw installeren, dat pikt ie niet..

Enfin, alles werkt. Zelfs het draadloos internet! Geweldig... Jullie lezen het verslag van een tevreden en blije linux-user.

Een ding nog,
Ik heb een aparte /home partitie. Daar wil ik graag een Fat32 van maken (is nu ext2). Hoe doe ik dat? (stap voor stap? Heb al lopen zoeken, maar vond zo snel nix....)
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline Soul-Sing

  • Lid
Stoute schoenen / Ext02 -> FAT32
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/29, 11:20:17 »
download de "live" iso van gparted. en je kunt aan de slag.
echt prima tool!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Stoute schoenen / Ext02 -> FAT32
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/29, 15:01:54 »
Citaat van: gercokees
Ik heb een aparte /home partitie. Daar wil ik graag een Fat32 van maken (is nu ext2). Hoe doe ik dat? (stap voor stap? Heb al lopen zoeken, maar vond zo snel nix....)
Ik denk dat het niet verstandig is om een FAT32 partitie te maken van je /home -- dat gaat alleen maar problemen veroorzaken -- fat32 heeft niet eens deftige permissies

Wat is je doel precies? er is vast wel een andere manier om het te bereiken

PS: ext3 is beter dan ext2 in de meeste opzichten, want ext3 heeft journalling, en dat wil je echt wel hebben wanneer je stroom ofzo uitvalt :) (om geen bestanden te verliezen)

Ext3 is trouwens de standaard keuze tijdens de installer.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline gercokees

  • Lid
Stoute schoenen / Ext02 -> FAT32
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/29, 15:28:39 »
Het is een dual-Boot, met ook nog Windows XP erop. (Tja, mijn vrouw gebruikt m ook, en ik wil haar geen Linux door de keel duwen, dat komt vanzelf zodra ze ziet hoe lekker of alles werkt. Vandaar dat ik de Data ook via Windows wil kunnen benaderen...
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Stoute schoenen / Ext02 -> FAT32
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/29, 15:36:52 »
mogelijkheid 1: aparte partitie maken die je fat32 maakt

mogelijkheid 2: dit zou ik doen: programma voor windows downloaden waarmee je ext2 en ext3 partities kan openen/bewerken onder windows:

www.fs-driver.org of als je op google zoekt naar "ext2 IFS" of explore2fs
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline gercokees

  • Lid
Stoute schoenen / Ext02 -> FAT32
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/30, 08:40:25 »
Ha ProfoX
Ik ga voor mogelijkheid 1: aparte partitie maken.
Mijn vraag: is dus nu: hoe zet ik die om naar fat32. (Tijdens installeren accepteerde de text-mode installer geen fat32 voor de home-partitie, zodat ik nu met een ext2 partitie zit)
Groet,
Gerco-Kees
<><

Gast

  • Gast
Stoute schoenen / Ext02 -> FAT32
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/30, 09:44:29 »
Je home op een fat32 zetten is dan ook geen goed idee, je zal hier vroeg of laat zoiezo mee in de problemen komen! Je kan beter een extra partitie maken en deze mounten op /media/fat32 of iets dergelijks, of gewoon je windows partitie mounten onder linux :).

Offline gercokees

  • Lid
Stoute schoenen / Ext02 -> FAT32
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/30, 10:52:32 »
Citaat van: progster
Je home op een fat32 zetten is dan ook geen goed idee, je zal hier vroeg of laat zoiezo mee in de problemen komen! Je kan beter een extra partitie maken en deze mounten op /media/fat32 of iets dergelijks, of gewoon je windows partitie mounten onder linux :).
Oke, dan laat ik het zo... wat kan mij het ook bommen. Die windowspartitie is trouwens al gemount, dus ik kan daar lezen en schrijven met Linux. Eigenlijk prima zo...
Dank,
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline Dave

  • Lid
Stoute schoenen / Ext02 -> FAT32
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/30, 11:19:06 »
schrijven? huh?

overigens heb ik ook ext2. is dat zonder dataverlies om te zetten naar ext3?
Zal wel zijn omdat het nog ext2 was van SuSE.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Stoute schoenen / Ext02 -> FAT32
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/30, 15:15:06 »
gercokees: ik was een beetje onduidelijk, je kan je home beter niet naar fat32 omzetten, dan krijg je alleen maar problemen

ofwel maak je een aparte fat32 partitie (als je fat32 partitie meer dan 32GB moet zijn, dan kan je ze niet via windows 2000/XP maken, want deze formatteert fat32 maar tot max. 32GB, linux heeft deze limiet niet met fat32)

ofwel schrijf/lees je gewoon van de windows fat32 partitie zoals je nu doet

ofwel installeer je EXT2 IFS driver van www.fs-driver.org en dan kan je ook onder windows aan je /home map (lezen en schrijven)

Dave: dat is om te zetten zonder dataverlies:
voorbeeld: sudo tune2fs -j /dev/hda1 (om de ext2 partitie op /dev/hda1 om te zetten naar ext3)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline gercokees

  • Lid
Stoute schoenen / Ext02 -> FAT32
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/30, 16:14:53 »
ProfoX, dankje, alles duidelijk en klaar...
Groet,
Gerco-Kees
<><