Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Freezen van Ubuntu en vreemd beeld  (gelezen 1070 keer)

MatthijsH

  • Gast
Freezen van Ubuntu en vreemd beeld
« Gepost op: 2008/01/13, 16:30:11 »
Ik heb sinds kort ubuntu geinstalleerd en heb nu een probleem eens in de zoveel tijd freezed ubuntu en zit er niets anders op dan te restarten dmv: ALT + Printscreen + "REISUB" te typen. Ook heb ik last van heel gek beeld ik heb dit ook wel eens op Windows gehad als ik het aantal HZ van mijn beeldscherm te hoog zette 75 HZ geloof ik maar hier heb ik 60 HZ en nu heb ik ook die witte lijntjes door mijn beeld die omhoog gaan terwijl ik daar nooit last van had met 60 HZ op Windows.

ATI RADEON XL740 is mijn videokaart, ik heb nog niet echt iets ingesteld voor een videokaart, zou dit het kunnen zijn?

Ook wat het freezen betreft ik heb eem memorytest gedaan en deze gaf geen problemen weer ook heb ik mijn DDR geheugen eruit gehaald en er weer in gestopt.

Wie kan mij helpen?

Gr, Matthijs.

P.S. Wel heb ik opgemerkt als Xorg o.i.d. heel veel % load krijgt (en dat heeft hij wel vaak) dat hij dan ook freezen gaat.

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
Freezen van Ubuntu en vreemd beeld
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/13, 17:31:22 »
Heb je de restricted drivers al geinstalleerd?
Dit was bij mij de oplossing, ook al heb ik een nvidia.

Zie puntje 2:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/directdoen/
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

MatthijsH

  • Gast
Freezen van Ubuntu en vreemd beeld
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/13, 18:43:09 »
Ik zie helaas geen meldingspictogram.

Offline siegi

  • Lid
Freezen van Ubuntu en vreemd beeld
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/13, 19:36:55 »
systeem > beheer > beperkt ondersteunde stuurprogramma's.

MatthijsH

  • Gast
Freezen van Ubuntu en vreemd beeld
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/13, 19:54:25 »
Was inderdaad niet geactiveerd. Weer wat geleerd. bedankt!

Nu nog kijken als het werkt, laat nog van me horen.

MatthijsH

  • Gast
Freezen van Ubuntu en vreemd beeld
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/13, 20:11:49 »
Ik heb nu dus dee ATI driver support of enabled en meost de PC restarten. Dat doe ik dus, toen moest ik mijn schermresolutie kiezen ook gedaan 1440x900 en toen weer restarten. Als ik nu Ubuntu start gaat hij steeds proberen de video instellingen toe te passen en dan krijg ik een scherm en dan springt hij weer naar het "command" scherm. Ik kom dus niet meer in ubuntu.

Ik heb dit vanuit Windows getypt, ik weet niet meer wat te doen.

MatthijsH

  • Gast
Freezen van Ubuntu en vreemd beeld
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/14, 13:54:27 »
Het is me gelukt om alles weer goed te krijgen enkel één probleem.

Visual effects kan ik niet meer op normal of goede perfomance zetten. Hij staat nu op zijn laagste en voorheen stond hij op de middelste waarom kan ik dit nu niet meer verranderen en eerst wel? Wie kan me helpen?

Gr, Matthijs.

Offline darko

  • Lid
Freezen van Ubuntu en vreemd beeld
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/15, 09:45:01 »
Is je (restricted) driver nog wel actief? Heb je die niet weer uitgezet, om het aan de praat te krijgen. Voor de desktop effecten wordt volgens mij gebruik gemaakt van Compiz als windows manager die gebruik maakt van mogelijkheden van de grafische kaart. Zit wat dichter tegen de hardware van je grafische kaart aan.

Een andere reden kan zijn, zoals bij mij, dat je een relatief oude grafische kaart hebt die niet krachtig genoeg is voor zelfs de simpele dekstop effecten. Ik heb zelf een NVidia met 32 MB en dat moet minimaal 64 MB zijn om Compiz te kunnen starten.

Mocht je driver inderdaad hebben uitgezet vanwege problemen, zoek dan ff op internet welke driver je dan het beste kunt gebruiken.

Offline darko

  • Lid
Freezen van Ubuntu en vreemd beeld
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/15, 09:50:09 »
Ah ff snel gegoogled en iemand met zelfde probleem met zelfde kaart:

Zie http://forum.ubuntuusers.de/topic/123907/next/