Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen internetverbinding met HUAWEi E160X onder Xubuntu 9.10  (gelezen 3134 keer)

Offline Jorisvh

  • Lid
Geen internetverbinding met HUAWEi E160X onder Xubuntu 9.10
« Gepost op: 2010/02/15, 19:33:42 »
Ik heb Internet Everywhere van Mobistar aangekocht. Een usb stick van HUAWEI E160x. Deze werd wel herkend onder Network Manager maar het lukt mij niet om een internet verbinding te maken.

Als ik deze inplug krijg ik op mijn bureablad een icoon. Als ik hierop dubbelklik kan ik exe-bestanden voor windows zien.

Wat kan ik doen om een internetverbinding te krijgen?

Re: Geen internetverbinding met HUAWEi E160X onder Xubuntu 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/15, 23:12:01 »
Heb je dual-boot? Het kan soms helpen om in win het .exe te installeren... Ik heb ook zulke problemen met drivers gehad, maar ik moest wel eerst de driver in win downloaden, en daarna ubuntu installeren voor deze de drivers importeerde en vlot gebruikte...
Misschien werkt VirtualBox ookwel.

Ik ben zelf een newby dus ik ben absoluut niet zeker of dit een oplosseng is voor je probleem.

Offline softbart

  • Lid
Re: Geen internetverbinding met HUAWEi E160X onder Xubuntu 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/16, 10:22:31 »
Een USB wan-sticky bestaat uit 2 delen. 1 deel is opslag (zoals een normale usbstick) voor de software om de stick op te starten(helaas voor Windows).
En een deel voor het modem. Het deel wat jij ziet is het opslag gedeelte.
Ik meen dat iets met " Betavine " een driver/progje daar voor heeft. Daarop even google-en.

groet,

Theo

Offline jacq

  • Lid
Re: Geen internetverbinding met HUAWEi E160X onder Xubuntu 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/16, 11:39:01 »
Een Huawei wlan stick, werkt geweldig met Ubuntu 9.10
Ik heb percies dezelfde stick als jij E160X
Stick insteken nadat Ubuntu is opgestart.
Ga naar Network Manager. Mobiel Breedband en toevoegen.
Als het goed is zie je je stick erbij staan, zoniet, nogmaals de stick in de usb poort steken
of andere usb poort gebruiken.
Daarna alle info invullen van je provider, of even googlen wat in te vullen voor Mobistar.
Tip sim beveiliging weghalen. Soms geen paswoord invullen.
Succes

Offline jacq

  • Lid
Re: Geen internetverbinding met HUAWEi E160X onder Xubuntu 9.10
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/16, 11:41:31 »
Geen Betavine driver installeren, ubuntu 9.10 heeft alles reeds ingebakken.
Jacq

Re: Geen internetverbinding met HUAWEi E160X onder Xubuntu 9.10
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/16, 14:25:14 »
Mijn ervaring met een Huawei in Ubuntu 9.04:

http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/dongel-kpn-ubuntu-9-04/msg482074/#msg482074

Kleine tip: vinkje aan te zetten bij "availible to all users". En zet dan gelijk "connect automatically" ook maar aan.

Gr Karel,

Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline Jorisvh

  • Lid
Re: Probleem opgelost!
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/27, 11:38:16 »
Dit heb ik gedaan:
Rechts klik boven icoon Network Manager -> Edit connections ... -> tabblad Mobile Broadband -> knop [Add] -> Create a connection for this mobile broadband device: HUAWEI Technology HUAWEI Mobile -> Country: Belgium -> Provider: Mobistar -> Select your plan: Internet Everywhere
Selected plan APN (Access Point Name): iew.be
Venster: Editing Mobistar Internet Everywhere
[v]Connect automatically

De verbinding wordt gemaakt bij het inpluggen van het usb apparaat.
Ik heb de indruk dat de verbinding zelfs beter werkt dan onder Windows XP. Daar viel de verbinding soms uit!
Het is ook gemakkelijker want onder windows moest ik hiervoor een programma starten en PIN-code invoeren. Dat laatste moet ik niet meer doen in Ubuntu.