Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Ubuntudemonstratie-usb  (gelezen 3352 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
OPGELOST Ubuntudemonstratie-usb
« Gepost op: 2013/03/29, 18:16:21 »
Hoe kan ik met unetbootin UBUNTU installeren op een usb-pen? Bij een gewone install ontbreken nogal wat mogelijkheden van audio en video bv. en die wil ik er zeker bij. Ook bv. de mogelijkheid om van klavier-layout te veranderen e.d.m. Ongeveer wat in de documentatie bij Direct Doen Na De Installatie staat en Multimedia vervolledigen.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/01, 15:31:01 door Jakke5 »

Re: Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/29, 18:24:12 »
De makkelijkste methode is een live-cd gebruiken en Ubuntu op je USB-stick te installeren. Maak hiertoe een nieuwe, lege(!) partitietabel aan op je USB-stick (gebruik Schijfbeheer/Schijven of GParted), die tevens minimaal 8GB groot moet zijn voor comfortabel gebruik (USB3 aan te raden). Tijdens de installatieprocedure kies je voor handmatig partitioneren en maak je een 8GB grote ext4-partitie aan op je USB-stick met koppelpunt /. Swap zou ik achterwege laten, gezien de meeste computers tegenwoordig genoeg RAM hebben en USB2 beperkte bandbreedte heeft.

Zorg dat GRUB op de USB-stick wordt geïnstalleerd en niet op de interne schijf! Ik geloof dat je hiervoor kunt kiezen in de partitioneringsstap van de installatie, of het is verborgen onder een knop "Geavanceerd".

Voeg ook de volgende regel toe aan /etc/default/grub, eenmaal in je geïnstalleerde systeem:

GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true

Voer dan

sudo update-grub

uit. Nu zal Ubuntu geen andere OS'en aanwezig op het systeem toevoegen aan Grub. Wel zo handig met een draagbare installatie.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/29, 19:05:23 »
Een standaard-installatie van ubuntu bevat (nog) geen multimedia-ondersteuning.

Wat je ook kan doen, is een distro pakken die op ubuntu lijkt, en dit standaard aan boord heeft, zoals Mint.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/29, 19:07:08 »
Een standaard-installatie van ubuntu bevat (nog) geen multimedia-ondersteuning.

Wat je ook kan doen, is een distro pakken die op ubuntu lijkt, en dit standaard aan boord heeft, zoals Mint.
Maar dan is het geen Ubuntu-demonstratie meer, toch... :P

Re: Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/29, 19:58:26 »
Je kan bij het aanmaken van de live-usb instellen dat het bestanden en instellingen moet onthouden.
Volgens mij is het dan wel mogelijk om de multimedia codecs te installeren en er op te houden.

4 Gb het maximum hiervoor, maar je kan natuurlijk van het resterende geheugen een aparte partitie maken.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/29, 20:15:45 »
Maar dan is het geen Ubuntu-demonstratie meer, toch... :P

LOL, dat is ook wel weer zo...

Wat ook kan, is een iso maken van je huidige installatie. Vroeger had je daar remastersys voor, maar dat project schijnt wat deaudt te zijn. Een alternatief is relinux, een voorbeeld vindt je hier: https://lkubuntu.wordpress.com/2011/10/10/relinux-a-way-to-create-a-bootable-iso-out-of-your-system/
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/29, 21:21:16 »
Wat moeilijk allemaal nou.

Ik zet gewoon een echte installatie op die USB stick. Ik trek eerst alle harddisk kabels los. Bij een laptop trek ik de harddisk eruit. Het systeem heeft dan dus maar 1 schijf over: die van de USB stick.

Dan doe ik verder een doodnormale installatie vanaf een (andere) USB stick. De installatie CD komt hier alleen nog uit de kast als er een oud PCt-je moet worden geïnstalleerd die niet van USB opstart. Uiteraard kan daar in dit geval geen sprake van zijn.

GRUB kan dan ook niet anders dan op die USB stick worden geïnstalleerd. Omdat alle hard disks zijn losgekoppeld kan hier echt niks fout.

Dan is het verder een kwestie van de machine opstarten met die USB stick erin, de keuze maken om van USB te booten en je hebt een echte volwaardige installatie draaien. Verrassend snel van USB af ook. Je kan programma's toevoegen, multimedia toevoegen, bestanden bewaren, alles. Tot die USB stick vol is dan :)

Een dergelijke stick is onder andere met onze bedrijfsdelegatie mee naar China gegaan voor een heel grote beurs voor eventuele communicatie via het WiFi draadloze netwerk van die beurs. Stuk veiliger.

Ik heb dat al heel wat keren zo gedaan. Denk er wel aan dat die installatie alleen gegarandeerd goed werkt op precies eenzelfde machine qua hardware. Ubuntu kan erg veel hebben trouwens.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/29, 22:11:06 »
Weet je wel wat een werk het is om een harde schijf uit je computer te halen, en dat voor het installeren van een USB-stick? :P Verder is je methode hetzelfde als de mijne afgezien van os-prober.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/29, 22:39:33 »
Weet je wel wat een werk het is om een harde schijf uit je computer te halen, en dat voor het installeren van een USB-stick? :P Verder is je methode hetzelfde als de mijne afgezien van os-prober.

Ik heb het alleen over het lostrekken van kabels gehad. Twee minuten werk zodra de machine uitgezet is (dat kan soms wel even duren ... .) Pluk, pluk, klaar. Bij mij gaat het altijd fout met dat GRUB. Dat komt op de originele harddisk terecht en boot hij niet meer zonder die USB stick erin. Vandaar mijn ietwat strenge aanpak. Oh ja, en ik hoef niet te tobben met dat partitioneren. Dat doe ik maar zelden. Dus moet ik dan enorm oppassen dat ik niet iets stoms doe.

Dat os-prober is een goede tip. Hartelijk dank daarvoor!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/30, 08:16:22 »
Weet je wel zeker dat die stick op andere computers ook werkt? Dat lijkt me namelijk sterk.
Wat volgens mij wel de grootste kans van slagen geeft is een stick te maken met
een 32bits Knoppix systeem, dat is er voor gemaakt dat het zo goed mogelijk hardware-
detectie doet en verder staat er vreselijk veel software op ( op een gecomprimeerd root-
filesysteem).
Maar ja, het is geen Ubuntu natuurlijk.

Zie:
http://www.knoppix.org/

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/30, 08:35:09 »
Weet je wel zeker dat die stick op andere computers ook werkt?

Ik schreef:

Citaat
Denk er wel aan dat die installatie alleen gegarandeerd goed werkt op precies eenzelfde machine qua hardware. Ubuntu kan erg veel hebben trouwens.

Als je wilt dat het werkt op eender welke PC, dan lijkt me een Live USB inderdaad de enige oplossing en dan met zo'n persistent ruimte - of hoe dat ook heet. En als het dan is om Ubuntu te demonstreren, dan toch maar geen Knoppix - lijkt me zo.

Verhip! Mijn kop staat op zijn kop :) Hoe heb ik dat nou weer verprutst??

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/30, 15:54:23 »
Fantastisch, zo'n hoop reacties. Dankjewel allemaal.
Ik heb al een usb-stick met Mint (-32) er op, maar mijn ervaring ermee is dat die lang niet op alle machines draait.
Bovendien wilde ik Ubuntu demonstreren mét op zijn minst multimedia-ondersteuning op zoveel mogelijk machines.
Deze methode
Citaat
De makkelijkste methode is een live-cd gebruiken en Ubuntu op je USB-stick te installeren. Maak hiertoe een nieuwe, lege(!) partitietabel aan op je USB-stick (gebruik Schijfbeheer/Schijven of GParted), die tevens minimaal 8GB groot moet zijn voor comfortabel gebruik (USB3 aan te raden). Tijdens de installatieprocedure kies je voor handmatig partitioneren en maak je een 8GB grote ext4-partitie aan op je USB-stick met koppelpunt
had ik tevoren al gevolgd maar dan kan ik er geen multimedia bijzetten. Of toch?
Dan nog iets: waartoe dient de opdrachtGRUB_DISABLE_OS_PROBER=trueEn waarom 8 GiB? Mint draait goed op 4 GiB.
P.S. Mijn hd's het zwijgen opleggen is een werk van 2 sec. want de kabels zijn altijd bereikbaar.

Re: Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/31, 00:53:32 »
had ik tevoren al gevolgd maar dan kan ik er geen multimedia bijzetten. Of toch?
Je hebt dan een permanente, reguliere Ubuntu-installatie op je USB-stick. Je kunt dus gerust ubuntu-restricted-extras installeren.
Citaat
Dan nog iets: waartoe dient de opdrachtGRUB_DISABLE_OS_PROBER=true
Zie mijn eerste post. Grub zal met die optie geen op het lokale systeem geïnstalleerde OS'en detecteren en in grub.cfg opnemen. Als de kernel een keer wordt bijgewerkt op computer A met daarop Windows XP, zal bij het opstarten op een volgende computer grub Windows XP in de lijst weergeven, en dat is natuurlijk nutteloos.
En waarom 8 GiB? Mint draait goed op 4 GiB.
Omdat Ubuntu al zo'n 4GB inneemt vers na installatie. Je houdt dan geen ruimte over voor het bewaren van de browsercache, de apt-cache, extra software en bestanden en bovendien is 5% van een ext4-bestandssysteem standaard gereserveerd voor root.
Citaat
P.S. Mijn hd's het zwijgen opleggen is een werk van 2 sec. want de kabels zijn altijd bereikbaar.
Je zou nooit je computer moeten openmaken en je hardware aanpassen om zo'n puur softwarematig probleem op te lossen wanneer het niet nodig is.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/31, 18:30:14 »
Tot nu toe heb ik alleen met Unetbootin gewerkt maar nou wil ik dus installeren op de usb, niet alleen de live-cd laden.
Citaat
Zorg dat GRUB op de USB-stick wordt geïnstalleerd en niet op de interne schijf! Ik geloof dat je hiervoor kunt kiezen in de partitioneringsstap van de installatie, of het is verborgen onder een knop "Geavanceerd".
Hier stuit ik op dit probleem:
Bij Apparaat voor opstartlader-installatie kan ik alleen kiezen voor de interne harde schijf(sda), niet voor de usb-pen (sdb).
Hoe kan ik dat omzeilen?

Offline Jakke5

  • Lid
Re: OPGELOST Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/01, 15:49:57 »
Heb hetvolgende gedaan:
- ubuntu live-cd op usb-pen gezet mbv unetbootin
- een 2de usb-pen geformatteerd en gepartitionneerd en vlag op / gezet
- vanaf 1ste usb-pen op 2de geïnstalleerd
- vanop 2de opgestart en updates binnengehaald en geïnstalleerd
Dat proces duurde wel héél lang
KLAAR.
Opstarten duurt wel beduidend langer dan vanop live-cd op usb-pen
Ik zit nu te schrijven op een andere pc dan waarop de installatie gebeurd is en zoals je kan zien loopt dat prima.  Ik hoop dat er niet teveel problemen opduiken met andere machines.
Grub zoekt nog wel naar andere geïnstalleerde OS's. Ik veronderstel dat dat komt doordat ik bij de updates een paar config's heb laten veranderen.



Offline Jakke5

  • Lid
Re: OPGELOST Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #15 Gepost op: 2013/04/05, 20:19:15 »
De usb-installatie werkt NIET op een machine met processor een Pentium-4 (een wat oudere Dell) met 500 kb intern geheugen. Ik kan er ook niets bij-installeren wegens te klein intern geheugen. Misschien er dan toch een swap-partitie bijzetten?
Ik vraag me af of er geen methode is om de live-cd-op-usbstick te gebruiken maar dan zó dat er programma's zoals VLC e.a. kunnen bij-geïnstalleerd worden, maar vooral dat er enkele data-bestanden zoals een muziekje, een tekst, een rekenblad, een filmpje kunnen bij opgezet worden om ze te kunnen meenemen ter demonstratie. Laten zien dat een Linux-OS echt waar heus zulke dingen ook aankan. Mijn ervaring is dat de overgrote meerderheid gewoon niet kan geloven dat er iets anders bestaat dan Windows of zijn nog duurdere broertje Apple en dat het nog werkt ook (en hoe!)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: OPGELOST Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #16 Gepost op: 2013/04/05, 22:31:09 »
Heb je wel de 32 bits versie genomen, voor de oudere harde waar ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: OPGELOST Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #17 Gepost op: 2013/04/07, 09:43:58 »
Citaat
Heb je wel de 32 bits versie genomen
Uiteraard.
Voor alle duidelijkheid: de live-usb werkt wel op de Pentium-4 machine, maar de geïnstalleerde versie niet.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/07, 21:45:06 door Jakke5 »

Re: OPGELOST Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #18 Gepost op: 2013/04/07, 22:20:42 »
Bij het aanmaken van een live-USB kan je kiezen dat bestanden en instellingen worden opgeslagen.
Hierbij worden ook geïnstalleerde programma's en pakketten opgeslagen.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: OPGELOST Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #19 Gepost op: 2013/04/09, 08:32:12 »
Citaat
Bij het aanmaken van een live-USB kan je kiezen dat bestanden en instellingen worden opgeslagen
Hoe dan wel? Ik heb bij de aanmaak van de live-usb (die zonder installeren, aangemaakt dmv Unetbootin) al ruimte gereserveerd (3 GiB) maar dat hielp niet, er blijft niets bewaard.

Re: OPGELOST Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #20 Gepost op: 2013/04/09, 19:51:25 »
Zie de bijlage.
Anders weet ik ook niet wat er fout gaat.

Offline koos4401

  • Lid
Re: OPGELOST Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #21 Gepost op: 2013/04/09, 20:56:56 »
Zo schijnt het te kunnen; maar.... ík heb hem niet aan de praat gekregen! Heb wat rare ervaringen met deze LMDE-mate.iso.

http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=189&t=105155&sid=a3c81d5023531895de0deae6d61c2663
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Jakke5

  • Lid
Re: OPGELOST Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #22 Gepost op: 2013/04/10, 11:08:34 »
Dankjewel koos4401. In dat topic gaat het echter niet om een ubuntu-live-usb maar over LMDE, en bovendien vrees ik dat het hopeloos gedateerd is (van 2008). Ik heb niets tegen LMDE, integendeel, ik gebruik het op dit eigenste ogenblik, maar voor demonstratie-doeleinden, voor mensen die weinig of geen inzicht hebben, lijkt het minder geschikt.
Erik Krom, jouw methode heeft één nadeel:  ik wil graag de 32-bit versie (zoveel mogelijk machines ...) en heb zelf de 64-bit-versie geïnstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/10, 11:11:45 door Jakke5 »

Re: OPGELOST Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #23 Gepost op: 2013/04/10, 17:57:40 »
Dat het een 32-bit of 64-bit life-USB wordt heeft te maken met de .iso die je gebruikt.
Niet met architectuur van de je eigen systeem.

Ik heb het idd met 64-bit getest.
Naar mijn weten zou het ook gewoon met 32-bit moeten werken.
Als ik er aan toe kom ga ik dat testen.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: OPGELOST Ubuntudemonstratie-usb
« Reactie #24 Gepost op: 2013/04/18, 20:33:09 »
Helemaal, of toch bijna, naar wens opgelost.
Heb op de usb-pen  (8Gi) maar één partitie gemaakt, met vlag boot. Het prog 'Opstartschijf aanmaken' opgestart,  als iso een 32-bits-versie gekozen die ik tevoren al had gedownload en zoveel mogelijk ruimte gereserveerd om bestanden en instellingen op te slagen.
Het ding werkt, ik heb er o.a. VLC opgezet en omwille van de youtube-filmpjes de flash-player van adobe.
Er is één enkele MAAR: in vergelijking met een live-usb werkt het ding suuuper traag.