Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken  (gelezen 7295 keer)

Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken
« Gepost op: 2013/08/04, 13:30:40 »
Onder Windows gebruikte ik voor het maken van en spiegelkopie -een synchronisatie waarbij een bestaande verzameling (doelbestanden) zodanig wordt aangepast dat die gelijk is aan een andere bestaande verzameling (bronbestanden) - altijd  Allways Sync en dat beviel me bijzonder goed..

Onder Xubuntu vond ik EasyBackup maar daarmee kreeg ik dit niet voor elkaar.

Nu vond ik hier op Internet FreeFileSync en mijn eerste ervaringen hiermee zijn erg positief: een duidelijke interface, werkt snel, kortom een aanrader voor het backupwerk lijkt me.

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/05, 19:50:23 »
Grsync in de pakketbronnen gebruik ik. Makkelijke grafische interface. Of is dit iets heel anders?
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/06, 15:57:47 »
Grsync in de pakketbronnen gebruik ik. Makkelijke grafische interface. Of is dit iets heel anders?
Ik heb Grsync even bekeken , maar ik geef toch de voorkeur aan Freefilesync
Freefilesync laat zien wat het doet en geeft je de mogelijkheid in te grijpen.
Mijn voorstel: installeer Freefilesync even en speel er wat mee. Ik ben benieuwd naar je reactie.

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/06, 16:15:54 »
Ik gebruik LuckyBackup uit de pakketbronnen.
Bevalt goed.
http://sourceforge.net/projects/luckybackup/?source=directory
« Laatst bewerkt op: 2013/08/06, 16:17:31 door VuurVosje »

Re: Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/16, 09:53:13 »
Hoi,

@Old man

Ik ben ook even aan het spelen met freefilesync. Ziet er goed uit.
Ik wil mijn Home syncroniseren met een USB stick.

Dat gaat alleen maar als ik de USB stick formatteer op ntfs. Als ik met ext4 formatteer, krijg ik allerlei foutmeldingen en werkt het niet.

Heb jij dat ook?

Update: Probleem opgelost. Direct naar schijf syncroniseren geeft foutmeldingen bij ext4 bestandssysteem, maar als ik een map aanmaak, en daarin syncroniseer gaat het goed.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/16, 10:20:40 door tukkierazcall »

Offline bjeli

  • Lid
Re: Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/16, 10:06:58 »
@Old man: Bedankt voor de tip. Ik ga er ook naar kijken.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/16, 16:22:56 »
Sychroniseren lukt ook aardig met Krusader.
(dit is een filemanager die gelijkt op WinCommander)
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Offline aartje

  • Lid
Re: Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/16, 19:51:01 »
Het beste (en oudste) Unix-programma voor backup is "dump" met als tegenhanger
"restore". Dit kan Unix-filesystemen (in geval van Linux, ext2 t/m ext4) backuppen.
Ook incrementele backups, zelfs met een soort backup-levels, zodat je relatief
tov andere backups kan backuppen. Alles kan ook gecompressed, zelfs met een draaiend
systeem (dat is niet gegarandeerd, maar ik heb er in ongeveer 30 jaar nooit problemen
mee gehad.....). Misschien eens de moeite waard om aandacht aan te besteden.
Verder doet het zelfs een backup van specialfiles, sockets, symbolische link etc. etc.
(kom daar maar eens om bij andere backupprogramma's) Je kan trouwens ook selectief
apart files restoren of hele partities. Je kan er zelfs een root-filesysteem mee backuppen en
restoren (dat lukt echt niet met "rsync" en zo). Je kan er zelfs  ook partitie-groottes mee veranderen.

Maar ik geef toe, het is niet simpel in gebruik, je moet niet bang zijn voor een terminalvenster.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/16, 19:56:20 door aartje »

Re: Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/16, 20:27:36 »
@Femke
Wat jij wilt kan met LuckyBackup; uit de softwarebronnen. Het heeft een prima GUI waarmee je verschillende backup 'scripts' kunt opslaan en uitvoeren.
De eerste keer zal het lang duren, maar de volgende keren is backuppen zeer snel.

http://luckybackup.sourceforge.net/
http://sourceforge.net/projects/luckybackup/
http://www.youtube.com/watch?v=xkNUWIjKsCI
« Laatst bewerkt op: 2013/08/16, 20:34:20 door VuurVosje »

Re: Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/16, 21:46:56 »
kan deze ook backup maken van nieuwe dingen?
Ik bedoel:

ik heb nu op mijn home map een aantal mappen. OP mijn NAS staan die mappen ook en ik zet dus zowel in de home als op mijn NAS alles. (handmatig)
Nu zou het mooi zijn als ik iets had wat een backup maakt van alles, en daarna alleen dat uit de home map backupt wat nieuw is. Dus een aanvulling.

Ik heb nog nooit gewerkt met een backup proggie, schandalig, ik weet het. Doe alles handmatig nu.  Maar als er een proggie bestaat die kan wat ik zou willen, dan is het wel te proberen waard.

Ja hoor Femke, dat kan allemaal. De werkwijze (van de keuze spiegelkopie) is eigenlijk simpel: een bestand dat
-zowel in de bron als in de doel aanwezig is en waarvan zowel de naam als de grootte gelijk zijn wordt overgeslagen;
-wel in de de bron maar niet in de doel staat wordt van de bron naar het doel gekopieerd;
- zowel in de bron en ook in de doel staat met een andere grootte wordt eveneens naar de doel gekopieerd (overschreven)
- niet in de bron maar wel in de doel staat wordt uit de doel verwijderd.
Hetzelfde geldt min of meer voor mappen: een map die
-zowel in de bron als in de doel staat wordt overgeslagen;
-wel in de bron maar niet in de doel staat wordt in de doel aangemaakt;
-niet in de bron maar wel in de doel staat, wordt (met inhoud en al) verwijderd.
De consequentie hiervan is bijvoorbeeld wel dat,
wanneer de bron een map bevat met bijvoorbeeld de naam Gegevens en
je hebt in de doel een foutje gemaakt toen je de map aanmaakte en daar heet ie Gegeven
eerst de map (met inhoud) Gegeven in de doel wordt verwijderd en daarna
de map Gegevens (met inhoud) naar de doel wordt gekopieerd.
Onderstaand een schermkopie met de synchroniseer-mogelijkheden.

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/16, 22:02:57 »
Hier een PPA: https://launchpad.net/~freefilesync/+archive/ffs
Dat installeert wat makkelijker.

Lijkt me een handig programma. Een beetje als SyncBack (alleen voor Windows): http://www.2brightsparks.com/syncback/. Onovertroffen op Windows (mijn favoriete sync-/backup-tool) waar FFS nu een alternatief op Linux kan bieden,

Offline yJi

  • Lid
Re: Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/19, 13:43:02 »
http://switch.dl.sourceforge.net/project/freefilesync/freefilesync/v5.20/FreeFileSync_5.20_Ubuntu_13.04_64-bit.tar.gz
Is daar ook een 32 bit versie van, dit blijkt immers een 64 bit versie te zijn...
« Laatst bewerkt op: 2013/08/19, 13:46:41 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken
« Reactie #12 Gepost op: 2013/08/19, 15:13:01 »
Werkt erg goed bedankt voor het delen
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

FrSu

  • Gast
Re: Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/12, 23:08:23 »
Wil hier toch even op reageren. Gebruikte in Win ook Alwaysync. Super progje. Was al een tijd op zoek naar een Linux alternatief.

Was n.l. weer eens een gehele map met data op de externe USB disc aan het kopiëren. Dat lijkt nu voor het laatst te zijn geweest.

Ga dit zeker proberen.

Dank voor de tip! ^-^

Offline Henkp

  • Lid
Re: Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/13, 13:22:06 »
@Old man, vriendelijk bedankt voor het delen van deze informatie. Het werkt bijzonder goed, ook op de Xbuntu 14.04 LTS 64 bit en tevens op Mint 17 LTS 64 bit.

En @femke98 ik heb het hier al uitgeprobeerd op de Mint 17 naar een externe usb HD en daar een map aangemaakt met de naam (Mint17) even een paar mappen gewoon er naar toe gekopieerd, en toen  naar de home gegaan en even CTRL+H en toen Freefilesync gaan draaien en die heeft toen alles wat er in de home staat inclusief de verborgen files keurig naar de externe usb hd gekopieerd.
Ik ben hier zeer gelukkig mee.

Edit: @markba bij deze ook vriendelijk bedankt voor de PPA link, deze heb ik op alle twee geïnstalleerd. En zo weet ik nu ook hoe ik in het vervolg een PPA kan toevoegen, daar ik nog een prille beginner op Linux ben.

vrg,
Henk
« Laatst bewerkt op: 2014/06/13, 13:30:27 door Henkp »

FrSu

  • Gast
Re: Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/17, 12:46:02 »
Inmiddels mee gewerkt. Werkt super! ^-^

Re: Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken
« Reactie #16 Gepost op: 2014/06/17, 13:24:42 »
Ik had ooit Meld geprobeerd voor het syncen van mijn mappen, maar die was véél te traag in het uitvoeren van zijn taken en bovendien instabiel. Tegenwoordig gebruik ik Midnight Commander die dit klusje ook goed kan! Alleen is Midnight Commander minder gebruiksvriendelijk voor newbies (alhoewel het ook niet zó moeilijk is om het te leren gebruiken).

Ik gebruik het "good 'ol" Midnight Commander de laatste tijd voor wel meer dingen (behalve mappen vergelijken bijvoorbeeld ook voor het aanpassen van systeembestanden in combinatie met Nano) en heb het programmaatje vanwege voorgenoemde taken eigenlijk "herontdekt". Zo beperk ik ook het installeren van (teveel) extra programma's, en ik hoef niet teveel buiten de standaard repo's om te werken.

Al die keuzes.... wat een luxe!  :laugh:
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken
« Reactie #17 Gepost op: 2014/06/21, 21:47:45 »
@Old Man, bedankt voor de tip, net geinstalleerd en uitgetest.
Werkt perfect!

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Freefilesync: om eenvoudig en snel een spiegelkopie te maken
« Reactie #18 Gepost op: 2014/06/22, 10:15:52 »
@ old man, bedankt voor de tip!