Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SSD disk vraagjes  (gelezen 2655 keer)

SSD disk vraagjes
« Gepost op: 2011/05/13, 15:16:39 »
Ik heb een OCZ SSD disk en draai op 10.04 LTS (mint 10 weliswaar). Maar hoe zit het met de ondersteuning van TRIM ? Ik lees dat het niet ondersteund word (pas vanaf 10.10) of Trim wordt vanaf 2.6.33 pas in het kernel ondersteund.

Ik zie dat mijn kernel = Linux 2.6.35-25 generic (i686) staan (is dus een hogere versie toch ?).
Heb ik nu wel of geen TRIM ondersteuning ? Is er nu schade ontstaan ?
Moet ik daar nog wat voor instellen ? Of gaat dit automatisch ?
Ik lees net dat TRIM ook voor vertraging kan leiden. Klopt dat ?
Of moet ik nu naar 11.04 te gaan ?

Veel vragen maar ja !

Ps: Het systeem loopt als een zonnetje verder.

Groetjes van Karel,
« Laatst bewerkt op: 2011/05/13, 15:30:30 door Kakysan »
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: SSD disk vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/13, 18:36:28 »
TRIM zit er inderdaad vanaf kernel .33 erin .. Dus met jouw .35 kernel zit je goed, al zal een lagere versie (lager dan .33) ook prima werken :)

Mischien dat je er wat eraan hebt, maar heb eens het een en ander uitgezocht, aangezien ik zelf ook gebruik maak van SSD's in combinatie met Linux (idealer is er eigenlijk niet):

http://ubuntu-apeldoorn.nl/2010/09/11/extra-instellingen-voor-een-ssd/

http://ubuntu-apeldoorn.nl/2010/09/11/geen-swap-of-een-journaling-filesystem-op-een-ssd/

The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Re: SSD disk vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/14, 08:46:28 »
Top ! Lekker veel lees voer ! Maak wel eerste even een back-up van fstab. Daarna lekker testen.

Groet,

Karel.

Ps Een SSD is inderdaad de beste hardware upgrade die je op dit moment kunt doen om je computer te versnellen. Ik zit in 16 sec in mijn werk omgeving, en alles wat je opstart staat er binnen een paar seconde. Maar toen las ik iets over verhoogde slijtage als je hem niet goed in zou stellen en maakte me ongerust. Vandaar deze vragen.
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline jan11000

  • Lid
Re: SSD disk vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/14, 08:49:27 »
Top ! Lekker veel lees voer ! Maak wel eerste even een back-up van fstab. Daarna lekker testen.

Groet,

Karel.

Ps Een SSD is inderdaad de beste hardware upgrade die je op dit moment kunt doen om je computer te versnellen. Ik zit in 16 sec in mijn werk omgeving, en alles wat je opstart staat er binnen een paar seconde. Maar toen las ik iets over verhoogde slijtage als je hem niet goed in zou stellen en maakte me ongerust. Vandaar deze vragen.
Is alleen jammer dat een ssd duur is, veel betalen en weinig opslag.
Levensduur is ook nog even afwachten, misschien dat de nieuwste generatie wel goed is, maar ook weer extra duur.

Re: SSD disk vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/14, 09:16:07 »
Tja Jan wat is duur !
Sommige mensen geven honderden euro's uit aan een dikke video kaart om zwaar te gamen. Ik geef 100 euro uit om mijn systeem 3 keer sneller te maken. Het is maar wat je ervoor over hebt natuurlijk.
Ik moet wel zeggen dat ik wel een normale HD erbij heb zitten van 1 TB voor opslag van foto,film en muziek.

By the way ! Ik heb net de aanpassingen gedaan en alleen het laatste hoofdstuk van grub had ik nog niet gedaan. De rest was al precies aangepast zoals beschreven op de website van ubuntu apeldoorn. Kennelijk was ik al eens eerder hiermee bezig geweest. Soms vergeet ik gewoon die dingen. Dat krijg je als je ouder wordt.

Groetjes van Karel,
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: SSD disk vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/14, 10:09:08 »
Wat ik zelf meestal doe, is de hele handel gewoon installeren op de SD kaart, behalve de 'Home' directory. Aangezien die nog wel eens in grote wil gaan groeien, zet ik die meestal gewoon op een reguliere harddisk (voor het opstarten zelf, en voor het opstarten van programma's maakt niet zoveel uit) .. Dat laatste doe ik ook voor de swap partitie, al is het me nog steeds onduidelijk waarom ik die nog steeds braaf aanmaak (oude gewoonte's slijten schijnbaar niet), aangezien er voldoende aan RAM er in deze PC zit, waardoor het 'swappen' feitelijk altijd op 0% staat :)

PS: Een SSD is dan mischien in de prijs verhouding tegenover de MB's die je krijgt duur, maar het versnelt je PC zo lekker ;)
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Offline jolo

  • Lid
Re: SSD disk vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/15, 21:15:01 »
wat is duur
Dat  hangt niet alleen af van de aanschafprijs van de SSD. Maar ook van de waarde van de PC, waarin je die SSD plaatst. Bijvoorbeeld de hoofd PC uit mijn onderschrift is inmiddels 4 jaar oud. En is daardoor in waarde verminderd. Zodat een 120 GB SSD voor die PC te duur is.

Wat de Ubuntu versie betreft. Het beste is natuurlijk de eerste Ubuntu LTS versie, die trim ondersteund. Ikzelf wacht daarom liever op Ubuntu 12.04.1 voor de aanschaf van een nieuwe PC met een SSD schijf.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: SSD disk vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/16, 18:34:00 »
Top ! Lekker veel lees voer ! Maak wel eerste even een back-up van fstab. Daarna lekker testen.

Groet,

Karel.

Ps Een SSD is inderdaad de beste hardware upgrade die je op dit moment kunt doen om je computer te versnellen. Ik zit in 16 sec in mijn werk omgeving, en alles wat je opstart staat er binnen een paar seconde. Maar toen las ik iets over verhoogde slijtage als je hem niet goed in zou stellen en maakte me ongerust. Vandaar deze vragen.
Is alleen jammer dat een ssd duur is, veel betalen en weinig opslag.
Levensduur is ook nog even afwachten, misschien dat de nieuwste generatie wel goed is, maar ook weer extra duur.

Waar wil je mee wachten qua levensduur ?

Tegen de tijd dat jouw SSD de geest geeft, ligt de pc waar je mee werkt allang op de schroothoop ;)
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Offline ruujan

  • Lid
Re: SSD disk vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/17, 14:09:59 »
Ik heb er nu vier in gebruik hier (OCZ Vertex en Vertex II). De oudste daarvan is ongeveer een jaar. Nog nooit ook maar een probleem gehad. En alles start flitsend.

Ik heb eigenlijk het idee dat het hele ATA-TRIM verhaal achterhaald is. Ik heb dit nog nergens bevestigd kunnen vinden maar mijn gedachtengang is als volgt:

Tegenwoordig kennen die dingen allemaal een stukje overprovisioning (de schijf is groter dan gemeld wordt aan de BIOS) en een goede garbage-collect (reorganiseren en opruimen van ongebruikte cellen) en Wear-levelling. Dat laatste zorgt ervoor dat iedere cel op de schijf ongeveer evenvaak wordt beschreven, zodat slijtage wordt beperkt. Die Wear-levelling maakt het noodzakelijk dat er een heradressering plaatsvindt. Er is geen directe koppeling tussen het LBA-adres waarmee de schijf geadresseerd wordt door het OS en de feiltelijke cel waar de data zich bevindt, maar deze wordt bepaald mbv een tabel.

Stel dat ik een schijf heb van 40 GB. Dan kan ik daar data opzetten. Als er 40 GB op zit, dan is de schijf vol. Feitelijk is er dan nog de ruimte die in de overprovisioning zit. Als ik nu nieuwe data wil schrijven dan zal ik eerst wat moeten weggooien. Dat weggooien is een zaak die het OS moet regelen en hiervoor was altijd dat TRIM-commando nodig. De schijf moet namelijk te horen krijgen dat die cellen weer vrijgegeven worden. Maar in het geval van overprovisioning is er nog steeds ruimte vrij. De schijf kan nog steeds snel beschreven worden, maar het OS geeft het commando om een bepaald LBA-adres te overschrijven. De schijf geeft nu lege cellen uit uit de overprovisioning en weet nu tegelijk dat de cellen die de betreffende LBA-sectoren eerst bevatten nu leeg zijn en dus weer opnieuw geinitialiseerd kunnen. De gewiste cellen worden dan door de Garbage Collect weer bij die overprovisioning buffer gevoegd zodat er weer genoeg vrije ruimte is voor de volgende schrijfactie.

Het grappige van dit hele verhaal is eigenlijk dat het niet uitmaakt welk bestandssysteem er gebruikt wordt.

Maar goed, het is een theorie, dus schiet er maar eens op.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/17, 14:11:41 door ruujan »

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: SSD disk vraagjes
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/18, 23:13:28 »
Ik heb er nu vier in gebruik hier (OCZ Vertex en Vertex II). De oudste daarvan is ongeveer een jaar. Nog nooit ook maar een probleem gehad. En alles start flitsend.

Ik heb eigenlijk het idee dat het hele ATA-TRIM verhaal achterhaald is. Ik heb dit nog nergens bevestigd kunnen vinden maar mijn gedachtengang is als volgt:

Tegenwoordig kennen die dingen allemaal een stukje overprovisioning (de schijf is groter dan gemeld wordt aan de BIOS) en een goede garbage-collect (reorganiseren en opruimen van ongebruikte cellen) en Wear-levelling. Dat laatste zorgt ervoor dat iedere cel op de schijf ongeveer evenvaak wordt beschreven, zodat slijtage wordt beperkt. Die Wear-levelling maakt het noodzakelijk dat er een heradressering plaatsvindt. Er is geen directe koppeling tussen het LBA-adres waarmee de schijf geadresseerd wordt door het OS en de feiltelijke cel waar de data zich bevindt, maar deze wordt bepaald mbv een tabel.

Stel dat ik een schijf heb van 40 GB. Dan kan ik daar data opzetten. Als er 40 GB op zit, dan is de schijf vol. Feitelijk is er dan nog de ruimte die in de overprovisioning zit. Als ik nu nieuwe data wil schrijven dan zal ik eerst wat moeten weggooien. Dat weggooien is een zaak die het OS moet regelen en hiervoor was altijd dat TRIM-commando nodig. De schijf moet namelijk te horen krijgen dat die cellen weer vrijgegeven worden. Maar in het geval van overprovisioning is er nog steeds ruimte vrij. De schijf kan nog steeds snel beschreven worden, maar het OS geeft het commando om een bepaald LBA-adres te overschrijven. De schijf geeft nu lege cellen uit uit de overprovisioning en weet nu tegelijk dat de cellen die de betreffende LBA-sectoren eerst bevatten nu leeg zijn en dus weer opnieuw geinitialiseerd kunnen. De gewiste cellen worden dan door de Garbage Collect weer bij die overprovisioning buffer gevoegd zodat er weer genoeg vrije ruimte is voor de volgende schrijfactie.

Het grappige van dit hele verhaal is eigenlijk dat het niet uitmaakt welk bestandssysteem er gebruikt wordt.

Maar goed, het is een theorie, dus schiet er maar eens op.

Mits je geen high performance data base server of webserver o.i.d. gebruikt op die dingen (of iedere willekeurige andere services die veel data wil wegschrijven), dan zou ik gewoon zeggen, installeren die handel op een SSD .. De slijtage is feitelijk een achterhaalt verhaal, heb ze hier al sinds het prille begin in gebruik, en heb nog nooit 1 failure erop gehad (met scsi heb ik wel andere ervaringen) ;)

En als je naar de feitelijke levensloop van die dingen kijkt, dan kunnen ze in gunstige gevallen zelfs een langere levens loop hebben dan een reguliere harddisk ;)
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook