Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: slaperig probleem  (gelezen 522 keer)

slaperig probleem
« Gepost op: 2015/12/05, 12:31:03 »
Hallo iedereen


Ik heb qshutdown geïnstalleerd omdat ik graag voor het slapen gaan wat muziek luister op  de pc. Ik wil dan echter niet dat mijn pc de hele nacht blijft snorren qua zonde van de stroom. De bedoeling is dus dat qshutdown hem automatisch voor mijn downshut. Leuk progje, met een probleempje echter. Hij geeft een sudu commando en dit zorgt ervoor dat het systeem niet onder de wol gaat maar in plaats daarvan een menuutje oplepelt waar het graag eerst antwoord op wil. Nl uitzetten opnieuw opstarten pauzestand etc. Echter is de bedoeling dat ik dan te ver in dromenland ben om daar nog op te kunnen antwoorden......doel gemist....

Vraag: is er een manier om ervoor te zorgen dat het systeem idd uitgaat zonder dat er eerst een afsluitmenu verschijnt ?     tanx alvast. (sweet dreams)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: slaperig probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/05, 12:40:26 »
Ha, dat is een leuke vraag..... Ik vind 'm zelfs zo leuk, dat ik 'm meteen heb toegevoegd aan de Veelgestelde vragen op mijn webstek. =D

Vergeet dat hele qshutdown en los het als volgt op, met de terminal:
https://sites.google.com/site/computertip/faq2#TOC-Hoe-laat-ik-de-computer-zichzelf-automatisch-uitschakelen-na-een-bepaalde-tijd-
(punt 16, rechterkolom)

Moet lukken zo!
« Laatst bewerkt op: 2015/12/05, 13:01:52 door Pjotr »

Re: slaperig probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/05, 15:02:25 »
yep dit werkt idd afdoende. Wel even wat routine opdoen met de commando,s etc. maar het werkt iig. Het antwoord was idd al te vinden op het net. Maar ja zo uitgeslapen was ik even niet.....haha bedankt voor de verwijzing

Re: slaperig probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/05, 15:17:19 »
sorry pjotr, Ik was even door de war.....bedoelde je nu dat je naar aanleiding van mijn vraag het antwoord heb toegevoegd aan de 53 veel gestelde vragen of was dat er al en heb je doorverwezen. Jij bent het brein achter de 53 vragen lijst ? nou ja whatever bedankt iig.

Offline vanadium

  • Lid
Re: slaperig probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/05, 15:21:42 »
Jij hebt Pjotr geïnspireerd tot het toevoegen van de 53ste vraag op zijn bijzonder nuttige webstek. Proficiat!  =D

Re: slaperig probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/05, 15:31:03 »
ooooo das mooi, voelt een beetje zoals vroeger, als je stukje geplaatst werd in  de schoolkrant.  :laugh:

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: slaperig probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/05, 17:33:08 »
Het is inderdaad zoals vanadium zegt.... In eerste instantie had ik de handleiding in beknopte vorm gewoon in m'n antwoordbericht geschreven.

Maar ik vond het bij nader inzien zo'n interessante vraag, dat ik het de moeite waard vond om 'm te voorzien van een uitgebreidere beschrijving en om 'm te "vereeuwigen" op m'n webstek.

Zo gezegd zo gedaan, waarna ik m'n antwoordbericht heb gewijzigd door er een webkoppeling in te plaatsen naar m'n webstek.  =D

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: slaperig probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/06, 12:56:18 »
Ha, dat is een leuke vraag..... Ik vind 'm zelfs zo leuk, dat ik 'm meteen heb toegevoegd aan de Veelgestelde vragen op mijn webstek. =D

Vergeet dat hele qshutdown en los het als volgt op, met de terminal:
https://sites.google.com/site/computertip/faq2#TOC-Hoe-laat-ik-de-computer-zichzelf-automatisch-uitschakelen-na-een-bepaalde-tijd-
(punt 16, rechterkolom)

Moet lukken zo!
Het is veiliger, om geen sudo te gebruiken. Daarom kun je het beste op besturingssystemen met systemd (14.04 en nieuwer, toch?) het systemd commando gebruiken. Dat is systemctl poweroff. Daarvoor is geen root vereist (in elk geval niet bij mij) en brengt dus minder risico's met zich mee. Een idee om toe te voegen aan je tip?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: slaperig probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/07, 00:14:11 »
Het is veiliger, om geen sudo te gebruiken. Daarom kun je het beste op besturingssystemen met systemd (14.04 en nieuwer, toch?) het systemd commando gebruiken. Dat is systemctl poweroff. Daarvoor is geen root vereist (in elk geval niet bij mij) en brengt dus minder risico's met zich mee. Een idee om toe te voegen aan je tip?
Interessant, maar bij mij (Linux Mint 17.3 Rosa, oftewel Ubuntu 14.04.3):
pjotr@Aspire-E3-111 ~ $ systemctl poweroff
systemctl: opdracht niet gevonden
pjotr@Aspire-E3-111 ~

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: slaperig probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/07, 07:40:16 »
Oh, stom. Ik zie dat Ubuntu pas systemd is gaan gebruiken vanaf 15.04. Op die systemen kun je de truc dus wel uithalen. 14.04 zal het nog met het shutdown commando moeten doen. :)