Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Feisty (singleboot) eraf, win xp + gutsy (dualboot) erop  (gelezen 552 keer)

Feisty (singleboot) eraf, win xp + gutsy (dualboot) erop
« Gepost op: 2007/11/02, 12:19:00 »
Huidige status: Feisty Fawn op een partitie van 80 gb
Gewenste status: Win Xp + Gutsy Gibbon op twee schijven.

Gezien het feit dat ik Office 2007 en Windows voor bepaalde doeleinden toch nodig blijk te hebben, wil ik een dual boot met windows gaan maken, want Windows in Virtualbox is niet voldoende. Ik las dat dit moeilijk is als je eerst Ubuntu hebt geinstalleerd, dus wil ik eerst ubuntu verwijderen (er staat toch nog vrij weinig op, want ik ben pas bezig), dan Win XP installeren en vervolgens via de handleiding gutsy ernaast installeren.

Nu wil ik ubuntu verwijderen door via Gparted live cd de partitie te formateren en vervolgens de Windows cd er in te doen etc etc. Maar, ik heb zeer slechte ervaringen met Gparted dus ben ik een beetje bang er mee te gaan werken. Daarom hoop ik eerst van wat experts een enigszins precieze beschrijving te horen van wat ik moet doen voor deze enigszins simpele taak. Ik heb een Gparted Live CD, een Gutsy Gibbon live cd en een Windows XP cd.

Bvd

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Feisty (singleboot) eraf, win xp + gutsy (dualboot) erop
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/02, 12:24:40 »
gparted heb je in feite niet nodig, je kunt gewoon de installatieCD van XP gebruiken om te herpartitioneren.

Zorg er gewoon voor dat je genoeg vrije ruimte (geen partities!) voor ubuntu aanmaakt.

neem dan deze gids: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/ en slaag het deel dat je moet doen in windows over.
let ook op bij het partitioneren dat je al  vrije ruimte hebt, windows verkleinen is dan niet nodig.

Succes!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Feisty (singleboot) eraf, win xp + gutsy (dualboot) erop
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/02, 12:31:52 »
Op zich niet moeilijk, zolang je maar goed in de gaten houd wat je doet !
Maak eerst een backup van alles dat belangrijk is, zekerheid voor alles.
Je hebt 2 schijven, Windows heeft altijd honger, dus bewaar één schijf voor Windows. (tip)
Je kunt dan de 2e schijf volledig benutten voor Linux.
Wanneer je niet durft te werken met Gparted, kies dan bij het installeren van Ubuntu voor hele schijf benutten, maar kies dan wel de goede schijf en niet perongeluk de Windows schijf.

Succes !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.