Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schrijven naar NTFS nu echt veilig ??  (gelezen 1943 keer)

Bandicoot

  • Gast
Schrijven naar NTFS nu echt veilig ??
« Gepost op: 2007/11/16, 23:00:05 »
Ik gebruik nu Gutsy en weet dat schrijven naar NTFS nu ondersteund wordt, mijn vraag is nu echter is het compleet veilig omdat te doen ( in het verleden was er ook al eens een tool die dat kon maar die had wat eigenaardigheden.. Ik heb namelijk in Virtualbox XP geïnstalleerd en zou graag mijn windows partitie die ik ook onder Vista gebruik ( heb dual boot Gutsy / Vista) gebruiken als shared folder in mijn XP die onder Virtualbox draait.

De reden waarom ik vraag of het echt veilig is : ik heb in mijn Virtuele XP newsleecher geinstalleerd en er zal dus redelijk veel data naar de gesharede NTFS schijf geschreven worden..

Of zie ik het nu verkeerd en gebruikt mijn virtuele XP gewoon de native windows manier voor het schrijven naar NTFS ?

Bandicoot

  • Gast
Schrijven naar NTFS nu echt veilig ??
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/16, 23:21:44 »
Klopt. Ik was er alleen niet zeker van of XP  wel met de native windows methode de ntfs schijf zou beschrijven, had het vermoeden dat het schrijven naar schijven middels een passthrough zou gaan, en dat daarvoor dus de linux drivers gebruikt zouden worden. iig bedankt voor je antwoord !

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Klik links bovenin op Documentatie

Bandicoot

  • Gast
Schrijven naar NTFS nu echt veilig ??
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/17, 00:42:01 »
hmm in dat geval blijft mijn vraag dus overeind: is het echt veilig om Linux naar een ntfs partitie te laten schrijven, en dan doel ik dus niet op af en toe ff een file er op zetten maar continue schrijfbewerkingen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Schrijven naar NTFS nu echt veilig ??
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/17, 02:05:57 »
De vraag is juist maar niet duidelijk. Wat bedoel je met veilig? Ubuntu 7.10 ondersteund formeel NTFS:
http://www.ubuntu.com/news/ubuntu-desktop710

Een (NTFS) bestandssysteem kan altijd corrupt raken, onder vista en onder ubuntu.

Waarom gebruik je virtualbox en geen ubuntu of linux toepassing?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Schrijven naar NTFS nu echt veilig ??
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/17, 02:44:55 »
Hier wordt een beetje verkeerde informatie gegeven. Let daar een beetje op aub.

1. NTFS schrijfondersteuning in Ubuntu zélf (rechtstreeks, zonder virtuele machine) gebeurt via ntfs-3g en er is geen enkel geval bekend van gegevensverlies, maar het gebeurt dus door een driver van Ubuntu zelf.

2. Bij Windows XP in een virtuele machine (zoals Virtualbox) zou alles (het hele Windows besturingssysteem) perfect geëmuleerd moeten worden. Dit gebeurt niet via een passthrough of wat dan ook en drivers in Ubuntu worden niet gebruikt hiervoor. De software voor het schrijven van NTFS is mee geïnstalleerd als onderdeel van Windows XP in Virtualbox en die (officiële als je het zo wil noemen) software zal dus gebruikt worden.

--

Je moet wel oppassen indien je "raw disk" mode wil gebruiken in Virtualbox om bestaande partities te gebruiken! Het is niet veilig om een fysieke partitie zowel aan te koppelen in de gast (Windows) als op de host (Ubuntu)

Citaat
Warning: Raw hard disk access is for expert users only. Incorrect use or use of an outdated configuration can lead to total loss of data on the physical disk. Most importantly, do not attempt to boot the partition with the currently running host operating system in a guest. This will lead to severe data corruption.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Bandicoot

  • Gast
Schrijven naar NTFS nu echt veilig ??
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/17, 09:10:25 »
Ok bedankt daar kan ik wel wat mee. Ik moet dus gewoon de windows partitie unmounten onder Ubuntu dan zou het dus veilig moeten zijn :) .

Waarom ik het onder een virtuele machine doe ? Ik heb onder Linux geen volwaardige vervanger van Newsleecher kunnen vinden (SABNBD of HEllanzb krijg ik niet goed aan de praat).

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Schrijven naar NTFS nu echt veilig ??
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/17, 10:50:41 »
Citaat van: profoX
2. Bij Windows XP in een virtuele machine (zoals Virtualbox) zou alles (het hele Windows besturingssysteem) perfect geëmuleerd moeten worden. Dit gebeurt niet via een passthrough of wat dan ook en drivers in Ubuntu worden niet gebruikt hiervoor.
Dit valt te bezien. Als je in de normale situatie (dus zonder de aparte NTFS-partitie) via XP binnen VB de host benaderd via shared folders (even als voorbeeld: /home/, is dus een ext-filesysteem), dan zal dat zonder meer werken. De XP-sessie kent zelf geen ext-filesysteem (zijn er wel in de vorm van ext2fs, maar deze moeten dan handmatig in de sessie geinstalleerd worden), dus moet VB ext 'converteren' naar NTFS. Dit zou dan kunnen betekenen dat VB toch als een soort gateway dient en het host-OS de drive native leest.

Als je dat doortrekt naar een NTFS-partitie benaderen via shared-folder, zou dat dan ook betekenen dat het host-OS verantwoordelijk is voor het lezen en schrijven en dus afhankelijk van de ntfs-3g driver. Maar of dat een probleem is: ntfs-3g wordt als betrouwbaar bestempeld (anders zou deze bij een dual-boot die standaard actief zijn binnen ubuntu), dus je zou ook kunnen zeggen: probeer het eens voordat je allerlei beren op de weg ziet.

Bij rechtstreekse toegang (raw disk) speelt dit verhaal niet omdat je dan (zit al in de naam besloten) directe toegang hebt maar zoals profox zegt: dit is niet voor beginners!

Offline Dave

  • Lid
Schrijven naar NTFS nu echt veilig ??
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/17, 13:09:55 »
Zorg altijd dat je windows partitie goed gedefragmenteerd is.
En niets zomaar tussendoor verwijderen uit de prullenbak zonder te defragmenteren.
Dan is het veilig.

Schrijven naar NTFS nu echt veilig ??
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/17, 18:16:44 »
Ik geloof dat in sommige gevallen, zoals het communiceren met randapparaten, de drivers het hostbesturingssysteem wel degelijk worden gebruikt. In het geval van een schijf schrijven, nee. En dat kan ik heel eenvoudig bewijzen: FreeBSD gast op Windows host. Voor zover ik weet zijn er geen UFS drivers voor windows en die zijn niet standaard geinstalleerd, en FreeBSD gebruikt UFS (althans, dacht ik). Zo'n virtuele machine is eigenlijk een setje "virtuele hardware" bij elkaar. Het host os heeft niets te doen met die virtuele hardware te benaderen, tenzij de virtuele hardware wordt doorgesluisd naar echte hardware, met als uitzondering schijfpartities (onder 7.04 werkte mijn windows toch? zonder nfts-3g), want die worden feitelijk on-the-fly virtueel gemaakt. Dus, volkomen veilig, geen ntfs-3g nodig.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net