Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Corrupte harde schijf, opstartproblemen en verdwijnende rechten  (gelezen 3170 keer)

Offline onno256

  • Lid
Hallo allemaal,

Ik ben al jaren een zeer tevreden Ubuntu gebruiken, maar sinds anderhalve maand heb ik het volgende, vervelende probleem.

Het begon ermee dat mijn systeem niet meer opstartte, en ik soms in de grub rescue prompt terecht kwam, of een 'can't read file you have to load the kernel first' melding kreeg.

Na een grub herinstall (op verschillende manieren via de GRUB-HowTo uit de online documentatie) Startte het systeem dan weer op. Als mijn PC dan een tijdje draait raak ik langszaam rechten op mappen kwijt, waar ik via gksudo nautilus dan niet meer inkom.

Na een hoop experimenteren met de live cd kwam ik er achter dat na iedere sessie met Ubuntu er fouten op mijn harde schijf staan (die trouwens gloedje nieuw is) Via e2fsck /dev/sda1 repareer ik die dan, waarna mijn systeem weer boot. Daarna begint het hele riedeltje weer opnieuw :(

Ik heb al in de instellingen van de BIOS gekeken, Het is een SATA schijf, en hij staat op 'COMPATIBEL) met 32-bits data transfer enabled.

De Live-cd doet het prima, ik heb ook een clean herinstall van Uuntu 11.10 gedaan, maar de problemen blijven.

Is er mogelijk iemand die mij hierbij kan helpen? In principe kan ik volgens mij alle benodigde informatie leveren...

Bij voorbaat dank!
« Laatst bewerkt op: 2012/01/04, 11:44:04 door onno256 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Corrupte harde schijf, opstartproblemen en verdwijnende rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/17, 15:13:01 »
Smart uitlezen van je hd.
Google "hard disk+smart" voor uitleg.

Met "disk utility" (schijf gereedschap) kun je smart uitlezen en ook je hd testen(oppervlakte kontrole).
Misschien slechte kabel.
Slechte sata poort.
Slechte hd. Dat deze nieuw is zegt niks.
Memtest86 laten lopen om geheugen te testen.

Offline onno256

  • Lid
Re: Corrupte harde schijf, opstartproblemen en verdwijnende rechten
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/17, 16:18:12 »
Hey Jan11000,

In ieder geval bedankt voor je snelle reactie!

Smart kende ik al, maar ik heb hem voor de zekerheid een zelftest uit laten voeren, en daar kwamen geen meldingen uit. Memtest86 heb ik ook gedraaid in de tussen tijd, en ook daar kwamen geen meldingen uit... (geen errors)  Wat ik wel zal was dat ECC niet enabled is in mijn chipset (ik weet niet wat het is, en kon het ook niet terugvinden in mijn BIOS)

Oppervlakte controle van Smart zegt dat alles oké is, oppervlakcontrole vanuit disk utility zegt hetzelfde, , sudo e2fsck /dev/sda1 (vanuit de live-cd) zegt dat er fouten zijn....

Is het misschien mogelijk dat ik mijn BIOS moet flashen?

Greetz,
Onno.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/17, 16:20:19 door onno256 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Corrupte harde schijf, opstartproblemen en verdwijnende rechten
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/17, 17:03:15 »
Bios hoef je niet te flashen.

Andere sata kabel, bij een slechte sata kabel moet je normaal ook in smart iets van kunnen zien.
Stekkers goed checken van je harde schijf.
Heb je nieuwe hardware?
Andere hardware(defecte) kan ook dit veroorzaken, dus verwijder zoveel mogelijk hardware, en testen. Bijv dvd speler die stoort naar je harde schijf toe.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/17, 17:04:47 door jan11000 »

Offline onno256

  • Lid
Re: Corrupte harde schijf, opstartproblemen en verdwijnende rechten
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/17, 17:16:14 »
Hartelijk bedankt,

Ik zal er morgen naar kijken, ik heb inderdaad één DVD speler die het niet goed doet, ik ga hem er uit halen en kijken of het dan beter gaat, ik houd je op de hoogte!
Mocht het dat niet zijn, haal ik een nieuw SATA stekkertje, en probeer ik dat wel. Ik wil alles geprobeerd hebben voordat ik terug ga naar Windows, Ubuntu bevalt me veel te goed!
Nu is het wel zo dat ik deze PC heb overgenomen, dus misschien dat er een deeltje versleten is, dus dat wordt even puzzelen morgen.....

Voor straks, smakelijk eten, en prettig weekend.

Greetz,
Onno.

Offline onno256

  • Lid
Re: Corrupte harde schijf, opstartproblemen en verdwijnende rechten
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/18, 18:30:29 »
Hey,

Ik heb mijn foutieve DVD-speler losgekoppeld, de fouten op mijn harde schijf via de live-cd hersteld, en hij start nu weer op (weliswaar met een paar meldingen, maar die krijg ik waarschijnlijk wel weer gerepareerd).

Ik ga morgen intensief testen, en als alles goed gaat, zet ik deze topic op [OPGELOST], in ieder geval hartelijk bedankt voor je tips!

Greetz,
Onno.

Offline onno256

  • Lid
Re: Corrupte harde schijf, opstartproblemen en verdwijnende rechten
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/19, 14:49:44 »
Sinds ik de foutieve DVD speler eruit gehaald heb, schijnen de problemen minder te worden, maar ik heb nog steeds soms corruptie...

Ik ga van de week even een nieuw SATA-stekkertje halen om dat te proberen. Tevens krijg ik tijdens afsluiten de melding dat /var/lock niet verwijderd kan worden omdat het een alleen-lezen bestand is.

Ik blijf er mee bezig!

Greetz,
Onno.

Offline rja

  • Lid
Re: Corrupte harde schijf, opstartproblemen en verdwijnende rechten
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/19, 15:56:17 »
Als je harddisk kunt aanduiden als de schuldige.

Zou ik een beroep doen op je garantie, die schijf is nieuw toch ?


Re: Corrupte harde schijf, opstartproblemen en verdwijnende rechten
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/19, 23:28:51 »
Tevens krijg ik tijdens afsluiten de melding dat /var/lock niet verwijderd kan worden omdat het een alleen-lezen bestand is.
Onno.
Ben er vrij zeker van dat het probleem bij je harde schijf zit. Je DVD-speler heeft er volgens mij niets mee te maken. Die 'read-only'-melding wijst op een schrijfprobleem. Kijk eens in /var/log/dmesg en zoek naar sda1. Zie je daar iets raars? Probeer ook je SATA-kabel omgekeerd aan te sluiten alvorens een nieuwe te kopen, misschien helpt dat.

Offline onno256

  • Lid
Re: Corrupte harde schijf, opstartproblemen en verdwijnende rechten
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/04, 11:41:26 »
Hey allemaal,

sorry dat ik zo lang weg was, het probleem is opgelost, het lag aan de SATA kabel, op het moment draait mijn PC weer als een zonnetje, en worden er geen instellingen en data meer gecorrumpeerd. :)

Ik ga deze topic op opgelost zetten, en allemaal hartelijk bedankt voor jullie inzet!

Greetz,
en welkom in het nieuwe jaar,
Onno.