Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot met meerdere disks  (gelezen 672 keer)

Frazzy

  • Gast
Dual boot met meerdere disks
« Gepost op: 2007/05/21, 16:46:15 »
Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw in ubuntu en ik wil er graag mee experimenteren (lees oefenen voor een eventuele overstap). Om te voorkomen dat ik iets sloop wil ik graag hulp bij het volgende:

De situatie is als volgt:
Mijn PC heeft 3 interne disks.
  - disk C potentiele ubuntu disk
  - disk D Windows
  - disk E Downloads e.d.

Nou wil ik graag weten hoe ik een dualboot systeem kan maken met op de drive C een ubuntu install. Als extra voorkeur heb ik dan ook nog dat windows XP voorloping het hoofdsysteem blijft. Moet ik op de Ubuntu drive ook extra partities aanmaken net als in de manual voor de beginnertjes staat beschreven?

Ik hoop dat iemand mij een beetje opweg kan helpen want er zijn zat beschrijvingen van dualboot op een extra partitie maar ik kan er geen vinden van een dualboot op een extra drive.

Groeten en alvast bedankt,

Frans de Jong.

CrazyCentaur

  • Gast
Dual boot met meerdere disks
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/21, 17:08:29 »
Meerdere disks vormen geen enkel probleem voor dualboot, is alleen maar handig. Ik heb bv. dualboot met XP op één partitie op schijf 1, linux er naast op schijf1 en mijn /home afdeling op schijf 2.

Wat we enigszins verbaasd is dat je Windows op D hebt staan??

Ik heb nog nooit meegemaakt dat Linux problemen had met een ander besturingssysteem (Windows of andere Linuxen) bij het maken van multiboot. Ze worden gewoon gezien en opgenomen in de opstartlijst van GRUB (zo heeft het boot-programma van Linux meestal).

Andersom is wel een probleem: als je dus eerst Linux installeert en daarna pas Windows.  Met Vista is alles weer vervelender geworden, maar je schrijft dat je XP hebt, dus ..

Frazzy

  • Gast
Dual boot met meerdere disks
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/21, 17:20:40 »
Maar zoals jij het nu beschrijft heb je windows en linux nog steeds op een disk staan.
Dat mijn windowsdrive D heet heeft te maken met het feit dat dit de eerste sata schijf is in het systeem. de C drive is een ata.

CrazyCentaur

  • Gast
Dual boot met meerdere disks
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/21, 18:50:02 »
Citaat van: Frazzy
Maar zoals jij het nu beschrijft heb je windows en linux nog steeds op een disk staan.
Dat mijn windowsdrive D heet heeft te maken met het feit dat dit de eerste sata schijf is in het systeem. de C drive is een ata.
Dat is waar, maar niet van belang. Misschien is er hier iets op het forum dat precies overeenkomst met jouw situatie. Maar, nogmaals, Linux kan al die situaties echt goed aan.