Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vragen evt. installatie Ubuntu  (gelezen 628 keer)

Scene

  • Gast
Vragen evt. installatie Ubuntu
« Gepost op: 2007/03/03, 03:34:14 »
Hallo beste mensen,

Ik heb tot nu toe alleen MS windows gebruikt (en een heel klein beetje Linux SuSe),
maar ik lees nu tegenwoordig diverse forums dat steeds meer mensen Ubuntu gebruiken als vervanging voor windows. Uit nieuwsgierigheid wil ik deze ook gaan proberen maar voordat ik dat wil gaan doen heb ik er nog enkele vragen over namelijk:

- Is het verstandig aangezien ik een beginner ben op het gebied van Linux om me hier aan te wagen?
 ik gebruik mijn pc voornamelijk voor: fotobewerking, downloaden, muziek luisteren en films te bekijken, dvd's /muziek branden en natuurlijk tekstverwerking en surfen.

- Op het moment heb ik 3 verschillende NTFS partities waar ik mijn muziek, films, e.d. op heb staan, kan ik deze blijven benaderen nadat ik Ubuntu installeer?

- Ik heb een fujitsu siemens pc (ati radeon sapphire 9600xt, intel moederbord, 3ghz processor, 2gb ram, sata en ide hd, realtek geluidskaart). worden drivers hiervoor ondersteund of raak ik hiermee in de problemen?

Ik weet dat het nogal wat vragen zijn en dat het misschien onduidelijk is maar ik weet eigenlijk niet goed waar ik op moet letten, als iemand mij hier verder mee kan helpen zou dat zeer op prijs worden gesteld :)

met vriendelijke groet,
Scene

Offline wutnubu

  • Lid
Vragen evt. installatie Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/03, 08:08:12 »
Scene,

Haal de Live-CD iso eens op van http://www.ubuntu-nl.org/download/
Brand deze op een CD en probeer het uit zonder je systeem te wijzigen.
Je kunt testen door de computer ermee op te starten. Zo zie je of alle hardware goed herkend wordt en kun je bepalen of je het wilt installeren.
Het is mogelijk Ubuntu te installeren zonder Windows te verwijderen. Dat gaat erg eenvoudig.
Alle door jou genoemde zaken zijn ook goed mogelijk met Ubuntu.

In het begin wellicht een beetje onwennig en friemelen, Linux is geen Windows, maar dan heb je een stabielere, snellere en vooral eerlijkere werkomgeving op je computer.

Hier zitten eindeloos veel mensen die je van harte willen helpen over te stappen.

Succes

Offline Ramana

  • Lid
Vragen evt. installatie Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/03, 09:15:20 »
Nog een aanvulling: probeer ook eens de live-cd van PCLinuxOS. Ubuntu (met Gnome desktop) of Kubuntu (met KDE als desktop) is een heel goede keus. Alleen is het voor iemand die net begint soms lastig om alles naar wens te krijgen (3d-drivers, niet-vrije codecs, configuratie, e.d.), maar het is allemaal heel goed te doen en met een forum als dit kom je er wel uit.  

PCLinuxOS is makkelijker, heeft een uitstekend configuratieprogramma, multimedia is compleet, 3D + Bertl werkt direct).  Ik zag het bij mijn zoon (vond Linux niets, totdat hij mij met Beryl zag spelen). We hebben Mandriva, PCLinuxOS en Kubunu geprobeerd. Het werd PCLinux.

Vragen evt. installatie Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/03, 11:37:53 »
Ik zou als je op Linux wil gaan overstappen wel voor Ubuntu gaan. Ze zijn druk bezig met het oplossen van problemen voor beginnende gebruikers.
ATI heeft geen Linux drivers om over naar huis te schrijven, maar ze zijn aan de praat te krijgen. Ik denk dat het wel werkt. Volgens mij was het niet zo versandig om te gaan schrijven op een NTFS partitie vanuit Linux, maar je kan probleemloos lezen. Er is behoorlijk van documentatie te vinden. Kijk hier: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie maar eens.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!