Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?  (gelezen 8901 keer)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #25 Gepost op: 2019/09/14, 19:48:18 »
Zo te zien is /dev/sda de usb-stick waarvan je bent opgestart om te installeren. Als er tijdens de installatie geen harde schijf te zien is terwijl die wel in het systeem zit, herkent Ubuntu om een of andere reden de gebruikte sata-controller niet. Wat voor pc of notebook probeer je dit te installeren? Merk en model graag.

Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #26 Gepost op: 2019/09/14, 20:50:34 »
Beste Leo,
Heb je al eens gekeken wat moderator Ron vraagd in #8?denk dat dit de beste oplossing is of melden in welke gemeente /stad je woont wie weet wil iemand je helpen.
Achter de knoppen is makkelijeker als van op afstand  ;)
Maar zeker ook eens printje laten laten zien van schijfbeheer in Win 10..kan wie weet ook helpen.
Zeker belangrijk de vraag van Bloom ;)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #27 Gepost op: 2019/09/14, 21:27:25 »
Mijn laptop is een Acer Aspire 7 A717-72G-55YC.
Ik woon in Arnhem, als het nodig is doe ik een beroep op een steunpunt, maar ik vind het ook prettig om zelf een beetje thuis te zijn op mijn laptop.

Dit is een screenshot van schijfbeheer. ik hoop dat het leesbaar is.

Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #28 Gepost op: 2019/09/14, 21:45:24 »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #29 Gepost op: 2019/09/14, 21:46:39 »
Citaat
ik hoop dat het leesbaar is.
Mooi gedaan  ;)
Mijn eerste opmerking is je C is veel te krap om daar dualboot mee te maken .Gaat altijd problemen geven!
Nu wil ook graag weten of je Win 10 uptodate is klik rechts op de startknop>>>uitvoeren>>winver >>>maak printe en post het .
Want als je b.v nog een upgrade moet  doen , ja zal de C vol zijn of de upgrade gaat niet lukken.
Je laptop is zeker oké !
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #30 Gepost op: 2019/09/14, 21:54:45 »
Als je zelfde zie als deze afb. hoef je niet te posten ben je bij gewerkt


Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #31 Gepost op: 2019/09/15, 13:11:05 »
Hoi Rive Gauche,
Ik had de laatste versie van Windows nog niet, maar ik heb hem binnengehaald.
Ik heb nog 32 GB over in de C-partitie. Is dat te weinig? Zo ja, welke omvang stel je dan voor?

Hoi Ronaldus,
De handleiding die je adviseert is precies de handleiding waarmee ik twee etmalen geleden begon.
Maar tot nog toe zonder resultaat  helaas.

Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #32 Gepost op: 2019/09/15, 13:51:11 »
Doe al eens dit

Schijfopruiming in Windows 10
Van toepassing: Windows 10

    Tijdelijke bestanden verwijderen:

        Typ schijfopruiming in het zoekvak op de taakbalk en selecteer Schijfopruiming in de lijst met resultaten.

        Selecteer het station dat je wilt opschonen en selecteer vervolgens OK.

        Selecteer onder Te verwijderen bestanden de bestandstypen die je wilt verwijderen. Selecteer deze optie voor een beschrijving van het bestandstype.

        Selecteer OK.
    Als je meer ruimte moet vrijmaken, kun je ook systeembestanden verwijderen:

        Selecteer in Schijfopruiming de optie Systeembestanden opschonen.

        Selecteer de bestandstypen die je wilt verwijderen. Selecteer deze optie voor een beschrijving van het bestandstype.

        Selecteer OK.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #33 Gepost op: 2019/09/15, 14:02:37 »
Misschien in Windows de partitie 'NieuwVolume D:' verwijderen?

Je houdt dan, denk ik, niet gepartitioneerde ruimte over waar Ubuntu dan op zou kunnen installeren. Zo te zien staat er ook niets op.

Zie ook: https://www.tecmint.com/install-ubuntu-alongside-with-windows-dual-boot/

(Ik heb met W10 maar 1 dualboot en dat is in een desktop met klassiek bios en twee SSD's met op de ene schijf W10 en op de andere Xubuntu. Is allemaal dan ook op eigen risico.)
« Laatst bewerkt op: 2019/09/15, 14:13:43 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #34 Gepost op: 2019/09/15, 15:05:11 »
Schijfopruiming gooit een paar MB weg.
Verder krijg ik de optie om weinig gebruikte programma’s te verwijderen.
Maar ik heb mijn laptop pas vier dagen dus dat doe ik liever nog niet.
Ook herstelpunten laat ik nog even staan.
Ik doe dit alles liever als ik zie dat de schijfruimte beperkend wordt.
Verder las ik dat Windows 10 versie 1903 alvast 7 GB schijfruimte reserveert voor toekomstige upgrades.

Ik heb de D-partitie verwijderd en ben helemaal voorbereid op Ubuntu!

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #35 Gepost op: 2019/09/15, 15:08:39 »
Ik heb de D-partitie verwijderd en ben helemaal voorbereid op Ubuntu!

Als dat nu "unallocated space" is zou daar Ubuntu automatisch op geïnstalleerd moeten worden als je de procedure volgt en Ubuntu deze ruimte laat gebruiken.

Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #36 Gepost op: 2019/09/15, 16:27:59 »
Dat zou ook moeten gebeuren maar het gebeurt niet.
Ubuntu (vanaf de USB-stick) ziet deze schijfruimte niet noch enige andere schijfruimte op mijn harddisk.

Morgen begint mijn werkweek weer en ik moet hard aan het werk.
Ik ga er dus een paar dagen tussenuit.
Iedereen bedankt voor je hulp en als je nog een suggestie hebt is die van harte welkom!

swake

  • Gast
Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #37 Gepost op: 2019/09/15, 16:59:29 »
Ik ga me nog eens voor de slimste uitgeven , zoals sommigen van mij denken
D: is een Windows partitie 0,0 % in gebruik  van 100 GB als ik goed gezien heb .
Maak die met Gparted  unallocated en dan kun je die niet toegewezen ruimte benutten voor Ubuntu . Dat je niet genoeg toegewezen ruimte hebt voor Ubuntu is maar heel normaal . ik zie maar 1 MB niet toegewezen ruimte .
Maak herstelschijfjes of USB stick , ik zie daar ook recoverypartitie . Als je herstelschijfjes of stick gemaak hebt kun je die recovery partitie ook unallocated maken en heb je nog wat meer niet toegewezen schijfruimte .
Je kan ook D: verkleinen tot bijvoorbeeld 50 GB en de overige 50 GB niet toegewezen ruimte gebruiken voor Ubuntu .

« Laatst bewerkt op: 2019/09/15, 17:02:06 door swake »

swake

  • Gast
Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #38 Gepost op: 2019/09/15, 17:25:22 »
Even de afbeelding vergroot en zie ikvoor D: 382,07 GB  die nog voor 100 % vrij is . Schijfruimte genoeg dus als je D: verkleind en dan de niet toegewezen ruimte voor Ubuntu gebruikt .
Citaat
Ik heb de D-partitie verwijderd en ben helemaal voorbereid op Ubuntu!
Volgens mij heb je die niet verwijdert maar geformateerd en daardoor 100 % schijfruimte hebt .
Lees hier meer . Is wel handleiding van oudere versie Gparted maar werkwijze is zelfde.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/15, 17:29:33 door swake »

Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #39 Gepost op: 2019/09/15, 17:31:33 »
Een screenshot van Schijfbeheer.
Ik heb de D-partitie unallocated gemaakt met Schijfbeheer.
Niet met gparted, want gparted (vanaf mijn Ubuntu startup stick) ziet niets van de schijfruimte op de harddisk en daarom kan ik er met gparted ook niets aan wijzigen.
Het is dus niet zo dat ik te weinig schijfruimte heb om Ubuntu te installeren, maar wél schijfruimte zie die ik beschikbaar kan maken.
Ik kom vanuit Ubuntu niet bij de schijfruimte op de harddisk, die lijkt er niet te zijn (alleen maar de schijfruimte op mij startup stick).
Daarom zegt de installatieprocedure ergens in het begin al dat ik schijfruimte tekort kom en resteert er één optie: Afsluiten.

swake

  • Gast
Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #40 Gepost op: 2019/09/15, 17:36:45 »
Citaat
Ik heb de D-partitie unallocated gemaakt met Schijfbeheer.
Niet met gparted, want gparted (vanaf mijn Ubuntu startup stick) ziet niets van de schijfruimte op de harddisk en daarom kan ik er met gparted ook niets aan wijzigen.
Het eerste waar ik dan aan denk is dat die schijf  / partitie versleuteld is met Bitlocker en alleen vanuit windows kan benadert worden .
Lees meer .

Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #41 Gepost op: 2019/09/15, 17:51:37 »
Dank je wel, swake, want dit moet de hoek zijn waarin de oplossing te vinden is.
Ook al is het niet Bitlocker, want dat blijkt niet op mijn laptop te zitten (begrijpelijk met Windows 10 Home).
Maar misschien zijn er andere manieren om de harde schijf exclusief beschikbaar te maken voor Windows?

swake

  • Gast
Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #42 Gepost op: 2019/09/15, 18:31:25 »
Het zou wel eens kunnen dat die recoverypartitie nog in de weg zit !
Hou er ook rekening mee dat zich op die HD ook nog verborgen systeempartitie en een verborgen partitiie gereserveerd voor Microsoft bevind  die ook roet in het eten gooit .
Ik zelf vind het geen goed idee om een linux distro naast W10 te installeren op dezelfde HD omwille van die verborgen systeem en microsoft partities .
Lees dit ook eens

Hou er ook rekening mee dat het een nieuwe laptop is . Bij verkeerd gebruik kan u de garantie verliezen .

nahjo

  • Gast
Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #43 Gepost op: 2019/09/15, 18:58:48 »
Misschien ook nog te proberen is Ubuntu 19.04 of 19.10 eens kijken wat dat doet/?
Maar las ook op het internet een heel stuk over iemand met een gelijkend probleem waar tenslotte de vervanging van de HD/SSD de oplossing was...... zodra de 'originele' schijf weer teruggeplaatst was dan was het probleem (Windows goed Linux niets) er ook weer.
Terug naar de winkel en daar Ubuntu laten installeren?

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #44 Gepost op: 2019/09/15, 19:00:07 »
Is dit een betrekkelijk recente pc met NVME SSD? Dan moet je in het BIOS/UEFI de interface op AHCI zetten, anders is deze SSD niet zichtbaar in Linux.

Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #45 Gepost op: 2019/09/15, 19:01:41 »
Citaat
Ik zelf vind het geen goed idee om een linux distro naast W10 te installeren op dezelfde HD omwille van die verborgen systeem en microsoft partities .
Toch zelf al meermaals gedaan zowel in Win8/10 gisteren nog maar pas zo dualboot verwijderd wegens niet meer  nodig.
Wat moet je dan als je één HDD/SSD hebt? Linux instaleren op de maan soms?
Maar je schrijft zelf  dat je de slimste bent, dan geloof ik dat ook.
Probleem opgelost dan TS mag het niet doen.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #46 Gepost op: 2019/09/15, 19:45:25 »
Bedankt nogmaals voor al jullie suggesties!
Ik ga even in de pauzestand.
Maar als ik aan het einde van de week weer tijd heb, ga ik alles uitproberen.
Ik zou het erg jammer vinden als het niet lukt.
Want dan ga ik Linux vaarwel zeggen.
Op mijn oude desktop hebben Windows en Ubuntu tien jaar naast elkaar bestaan zonder elkaar te bijten.

swake

  • Gast
Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #47 Gepost op: 2019/09/15, 19:48:19 »
Waarom is het geen aanrader om bij Windows 10 , een linux distro ernaast te installeren op dezelfde harde schijf .
Bij elke zesmaandelijke Fall creators update van W10 wat eigenlijk een upgrade is zal Windows 10 linux installatie vernietigen op de harde schijf en een volledig nieuwe installatie uitvoeren .
En wat doe je als er zich maar één HD/SSD in de laptop bevind en geen meer kan bijplaatsen .
Tegenwoordig bestaan er al USB stick's van 512 GB , dan installeren wij die op een USB stick , met als voordel dat je een draagbare Linux distro  in je zak kan steken en overal meenemen waar je een PC / laptop met je USB stick kan booten . Linux overal bij de hand !
 =) Je moet er juist maar aan denken
« Laatst bewerkt op: 2019/09/15, 19:49:58 door swake »

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #48 Gepost op: 2019/09/15, 20:00:28 »
Ik zou het erg jammer vinden als het niet lukt.
Want dan ga ik Linux vaarwel zeggen.

Je notebook heeft prachtige hardwarespecificaties om te virtualiseren.
Windows en Linux staan dan niet naast elkaar maar kunnen gelijktijdig draaien.
Aan jou de keuze welke het hoofdbesturingssysteem wordt.  :)
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04.3: te weinig ruimte voor installatie?
« Reactie #49 Gepost op: 2019/09/15, 20:05:00 »
Bij elke zesmaandelijke Fall creators update van W10 wat eigenlijk een upgrade is zal Windows 10 linux installatie vernietigen op de harde schijf en een volledig nieuwe installatie uitvoeren.
Ik heb afgelopen maand op 4 verschillende laptops met miltiboot een update gedaan van Windows naar 1903. Geen enkele heeft problemen gegeven met de linux installatie.