Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren op een MacBook  (gelezen 4977 keer)

Rob

  • Gast
Ubuntu installeren op een MacBook
« Gepost op: 2007/08/23, 23:44:08 »
Al enige tijd overweeg ik om Ubuntu op mijn macbook te installeren naast mijn huidige osx.
Nu is het dan toch zo ver gekomen. Dit weekend ga ik er aan beginnen. Mijn linux kennis is
niet zo super groot vandaar dat ik hier te raad ga. Ik wil uiteindelijk een super snelle linux
configuratie die helemaal naar mijn wensen is geconfigureerd en net zo stabiel draait als osx.
Daarbij zou het fijn zijn als de macbook bij het booten vraagt wel besturingssysteem hij moet
starten. Voor zo ver ik weet doet bootcamp dit niet. Deze heeft een os op standaard en het
ander kan gekozen worden door de alt knop in te drukken tijdens het aanzetten.
Wat betreft hardeschijf indeling had ik het volgende in gedachten. Mijn hardeschijf bevat 60GB.

partitie 1: OSX (30GB) / partitie 2: Ubuntu (25GB) / partitie 3: Ubuntu Swap (5GB)

Zou dit een juiste opstelling zijn? Daarbij moet ik zeggen dat ik nog een 500GB externe schijf
heb voor de daadwerkelijke data waarmee ik in de besturingssystemen wil gaan werken.

Zijn er mensen die tips of adviezen hebben voor de installatie op een macbook?
Waar moet ik op letten? Wat moet ik van te voren regelen wat achteraf niet meer mogelijk is?

Al met al heb ik er veel zin in en wacht ik met smacht op jullie reacties...

Ubuntu installeren op een MacBook
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/24, 01:38:08 »
Citaat van: Rob
Al enige tijd overweeg ik om Ubuntu op mijn macbook te installeren naast mijn huidige osx.
Nu is het dan toch zo ver gekomen. Dit weekend ga ik er aan beginnen. Mijn linux kennis is
niet zo super groot vandaar dat ik hier te raad ga.<<Zijn er mensen die tips of adviezen hebben voor de installatie op een macbook?
Waar moet ik op letten? Wat moet ik van te voren regelen wat achteraf niet meer mogelijk is?

Al met al heb ik er veel zin in en wacht ik met smacht op jullie reacties...
Hi Rob,

Een vriend van me wil ook Ubuntu op zijn Apple laptop. Het 'droogdraaien' vanaf CD ging prima, lekker snel en zonder problemen. Maar nu de installatie op de hard disk... We zijn gekomen tot stap 4 van de installatieprocedure van 7 stappen, dus bijna..., zou je zeggen. We durven niet verder omdat we geen Linuxkenners zijn. Vele oproepen op dit forum om ons verder op weg te helpen hebben tot nu toe geen positief resultaat gehad. Er zijn kennelijk weinig Apple-kenners onder de forumleden. Er is er 1 met de inlognaam CORVUX en nog iets. Ik heb deze een privemailtje gestuurd, maar tot nu geen reactie gekregen; waarschijnlijk met vakantie. Met jou smachten ook wij naar reacties. Daarom nog maar eens:

HELLUP, wie wil helpen met het installeren van Ubuntu op een Mac PowerBook of MacBook!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

By the way: ik heb zelf een Medion laptop, met daarop Windows natuurlijk. Hierop draait sinds enkele weken ook Ubuntu 7.0.4 als een zonnetje, heerlijk gewoon!
Die CORVUX heeft trouwens wel Ubuntu op een Apple draaien. Het kan dus wel!!!

John Timmerman

Offline Rulus

  • Lid
Ubuntu installeren op een MacBook
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/24, 05:12:56 »
Even duidelijk stellen dat er een levensgroot verschil is tussen de Powerbook en de Macbook. Voor deze eerste heb je de PCC (powerpc) versie nodig, voor de laatste de x86 of desgevallend de amd64.

Ubuntu installeren op een MacBook
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/24, 09:04:47 »
Even van iemand gejat:

Heb je al eens gekeken op het Engelstalige Ubuntu-forum? Daar heb je specifieke onderwerpen over Ubuntu op Apple (zowel PPC als Intel).
http://ubuntuforums.org/
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Rob

  • Gast
Ubuntu installeren op een MacBook
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/24, 17:51:03 »
John_Timmerman wat Rules schrijf is waar. Bij mij zal de procedure een stuk gemakkelijker zijn.
Draai hier gewoon een intel x86 cpu. Een core duo 2.0 ghz om precies te zijn. Verder is de hardware
in de MacBook wat meer mainstream dan die van de PowerBook...

-edit- Laacque ik zal daar eens kijken. Bedankt voor de link.

oftoppic ik werk bij Medion ;)

Rob

  • Gast
Ubuntu installeren op een MacBook
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/24, 19:28:33 »
Ben al achter een aantal dingen gekomen.
De ubuntu live cd kan standaard niet booten op een MacBook.
Deze geeft een bios foutmelding. Klopt een Mac heeft geen Bios.

Hoe los je dit op?

rEFIt is een bootmanager voor Intel Macs (http://refit.sourceforge.net/)
Als je de cd start vanuit deze bootmanager kun je lekker de live cd bekijken.

Ben nu bezig met het partitie gedeelte...

-edit-

Heb nu een heel goed partitioneer programma gevonden.

Echter dit programma kent tientallen zo'n honderd file systems.
Welke heb ik nodig voor linux? Heb het liefst een data drive en een swap drive.
Welke twee bestandssystemen heb ik nodig?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu installeren op een MacBook
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/24, 20:00:59 »
Partitioneren zou ik doen met de Gparted LiveCD:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

- Linux kan het beste op EXT3
- De swap is iets heel eigens.

Rob

  • Gast
Ubuntu installeren op een MacBook
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/25, 01:24:21 »
Die Gparted live cd kan deze ook een Mac geformateerde hdd in stukjes hakken en van een van de twee EXT3 maken?



Enkele paritioneer programma's geprobeerd maar de beste oplossing zit uiteindelijk toch in osx zelf.
Ben nu met de terminal de schijf aan het resizen en dan ga ik met de ubuntu installer de overige ruimte partitioneren.
- overigens heb ik geprobeerd ubuntu op mijn externe disk te zetten maar dan krijg ik een grub boot loader error.

Ubuntu installeren op een MacBook
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/25, 03:32:27 »
Citaat van: Rulus
Even duidelijk stellen dat er een levensgroot verschil is tussen de Powerbook en de Macbook. Voor deze eerste heb je de PCC (powerpc) versie nodig, voor de laatste de x86 of desgevallend de amd64.
Weer wat geleerd als Linux-rookie. Dank je Rulus, ik wist niet van dat verschil.

Ubuntu installeren op een MacBook
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/25, 03:34:04 »
Citaat van: Rob
John_Timmerman wat Rules schrijf is waar. Bij mij zal de procedure een stuk gemakkelijker zijn.
Draai hier gewoon een intel x86 cpu. Een core duo 2.0 ghz om precies te zijn. Verder is de hardware
in de MacBook wat meer mainstream dan die van de PowerBook...

-edit- Laacque ik zal daar eens kijken. Bedankt voor de link.

oftoppic ik werk bij Medion ;)
Jammer voor die vriend van me. We blijven zoeken.

Rob

  • Gast
Ubuntu installeren op een MacBook
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/25, 12:38:44 »
Het is me afgelopen nacht toch niet gelukt om mijn hdd te resizen.
Kreeg telkens andere foutmeldingen. Ik denk nu dat mijn schijf te gefragmenteerd is.
Vandaag eens zoeken naar een defragmenteer tooltje en kijken of dat de oplossing is.


Schijf is maar 1% gefragmenteerd. OSX doet dit zelf als je grote bestanden bewerkt en
in de minuten / uren dat hij even niets te doen heeft... Iemand een idee waarom ik niet kan partitioneren?

Rob

  • Gast
Ubuntu installeren op een MacBook
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/25, 15:31:55 »
Ja Ja hij staat erop. HDD toch kunnen resizen met Gparted.
Daarna de Ubuntu installatie zelf de overige ruimte laten indelen.
En nu werk ik dan vanuit Ubuntu die op mijn Macbook staat.

En zelfs mac osx doet het nog steeds met een super mooie bootloader.

- edit volgende stap is om alle drivers bij elkaar te sprokkelen...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu installeren op een MacBook
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/25, 15:34:07 »
Citaat van: Rob
Ja Ja hij staat erop. HDD toch kunnen resizen met Gparted.
Daarna de Ubuntu installatie zelf de overige ruimte laten indelen.
En nu werk ik dan vanuit Ubuntu die op mijn Macbook staat.

En zelfs mac osx doet het nog steeds met een super mooie bootloader.

- edit volgende stap is om alle drivers bij elkaar te sprokkelen...
Proficiat!  :-)

igadgetman

  • Gast
Ubuntu installeren op een MacBook
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/25, 20:11:21 »
Niet booten op een macbook? Vreemd. Waarom kan ik de Live CD van 7.04 dan wel booten op mijn MacBook? CD erin. Macbook herstarten en de C toets ingedrukt houden. Dan de CD kiezen. Ubuntu installeren op mijn Macbook gaat mij net iets te ver, maar via Virtual Box/Parallels is dat ook geen probleem.

Rob

  • Gast
Ubuntu installeren op een MacBook
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/26, 17:32:53 »
Igadgetman de live cd gaf af en toe een bios error. Dat kan natuurlijk kloppen omdat een Mac geen bios geeft maar een efi.
Maar toen heb ik in de efi firmware een bootloader geladen rEFIt en ik denk dat die een aantal bios zaken emuleert want als
ik de live cd van daaruit boot krijg ik de error niet. En nu het eenmaal geinstalleerd is en ik ook vanuit rEFIT ubuntu boot die
op mijn hdd staat krijg ik de error ook niet.

- off topic een dagje naar de camping geweest. nu de zondag avond gebruiken om lekker met ubuntu te spelen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu installeren op een MacBook
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/26, 18:36:57 »
Citaat van: Rob
- off topic een dagje naar de camping geweest. nu de zondag avond gebruiken om lekker met ubuntu te spelen.
Veel plezier!  :-)
Doe in elk geval even dit:
https://help.ubuntu.com/community/NlMultimediaapplicaties