Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux loopt vast!  (gelezen 3985 keer)

Offline jaczdh

  • Lid
Linux loopt vast!
« Gepost op: 2010/03/20, 00:16:15 »
Enkele weken heb ik aan UBUNTU veel plezier beleefd en het deed wat het moest doen tot.......................................ook laten "slapen".

Nu is het zo dat als ik tijdelijk afsluit en "slaapstand" aanklik het systeem vast loopt en ik de "noodknop" (aan/uit) enkele seconden moet ingedrukt houden om af te kunnen sluiten. Normaal ging dat uitstekend en kon ik hem zo weer uit de slaapstand doen opstarten.
Ik krijg nu aan het eind het inlogscherm, de muis en het toetsenbord werkt niet meer. Alles zit vast.

Wat kan hier de oorzaak zijn, dat het niet meer gaat? (9.10)

Re: Linux loopt vast!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/20, 00:27:45 »
Dat komt, voorzover ik weet, wel vaker voor, dat de computer 'in coma' raakt bij slaapstand. Als ik het goed begrijp deed de slaapstand het eerst wel en nu niet? Of heeft hij in Ubuntu nooit gewerkt? In dat geval kan het aan de hardware liggen of aan de grootte van de swap-partitie (stukje schijf waar (delen van) de inhoud op geplaatst kunnen worden). Die moet, om de slaapstand te laten werken, groter zijn dan het intern geheugen in de computer.

Lopen alle sporen dood, dan kunnen de slaapstand en standbystand uitgeschakeld worden. Zie daarvoor http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Slaapstand-en-pauzestand-werken-nie (punt 3).

Overigens heb ik gemerkt dat, hoewel bij mij de slaapstand goed werkt, hij niet tot sneller opstarten leidt dan gewoon uitschakelen. Bij Windows XP is het verschil wél te merken, maar dat zit natuurlijk compleet anders in elkaar.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Linux loopt vast!
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/20, 00:41:33 »
Dit is een bekend probleem bij Linux. Dit heb ik zowel bij Ubuntu als Mint. Ik ben gewend het systeem op suspend te zetten. Bij Ubuntu, op beide computers, valt bij mij na ca. een week het geluid weg. Gewoon herstarten, probleem weg. Bij Mint loopt na enkele dagen van alles vast. Wederom, gewoon herstarten. Duurt maar even, gelukkig  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline jaczdh

  • Lid
Re: Linux loopt vast!
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/20, 00:42:06 »
Ja zeker 2 weken eerst wel en nu niet meer, sinds 2 dagen.
Het is dus niet een hard probleem!

Weet je, ik laat de (meerdere) openstaande programma's staan zodat ik gelijk verder kan met waar ik bezig was en dat gaat nu dus niet meer, jammer! Daardoor kan ik dus niet sneller weer aan de slag.

Maar is het dan normaal dat alles gewoon vastloopt zodat je alleen geforceerd uit moet schakelen?
« Laatst bewerkt op: 2010/03/20, 00:44:26 door jaczdh »

Re: Linux loopt vast!
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/20, 00:47:51 »
Ja zeker 2 weken eerst wel en nu niet meer, sinds 2 dagen.
Dat maakt het oplossen ervan niet gemakkelijker. Dan moet je toch bedenken of je iets gedaan hebt 2 dagen geleden.
Overigens, heb je nagekeken hoe groot de swappartitie is en of dat meer is dan het intern geheugen?
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline jaczdh

  • Lid
Re: Linux loopt vast!
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/20, 00:51:59 »
In de laatste 2 dagen een update van UBUNTU 9.10

Geheugen is 2 GIB en Swap 3.1 GIB Gebruikt momenteel 762 Mb in latent geheugen, swap is 0,0
« Laatst bewerkt op: 2010/03/20, 00:57:24 door jaczdh »

Re: Linux loopt vast!
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/20, 00:59:44 »
In de laatste 2 dagen een update van UBUNTU 9.10

Geheugen is 2 GIB en Swap 3.1 GIB Gebruikt momenteel 762 Mb in latent geheugen, swap is 0,0
De swap is zo te zien het probleem niet. En bedoel je dat je in de laatste twee dagen bent geüpgrade naar Ubuntu 9.10 of bedoel je dat je een update ervoor het geïnstalleerd?
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline jaczdh

  • Lid
Re: Linux loopt vast!
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/20, 01:04:53 »
In de laatste 2 dagen een update van UBUNTU 9.10

Geheugen is 2 GIB en Swap 3.1 GIB Gebruikt momenteel 762 Mb in latent geheugen, swap is 0,0
De swap is zo te zien het probleem niet. En bedoel je dat je in de laatste twee dagen bent geüpgrade naar Ubuntu 9.10 of bedoel je dat je een update ervoor het geïnstalleerd?

Gewoon de standaard update van 9.10, ik heb UBUNTU 9.10 (Karmic) geïnstalleerd. Kernel 2.6.31-20 generic

Re: Linux loopt vast!
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/20, 01:23:55 »
Tsja, hier houdt mijn kennis op. Mijn ervaringen met Ubuntu 9.10 zijn heel wisselend. Maar op 29 april komt als het goed is versie 10.04 LTS uit, die een stuk stabieler moet zijn dan de reguliere versies. Die zou wel eens beter kunnen werken.

Overigens zou het goed kunnen dat die kernel-update de slaapstand overhoop heeft gegooid. Dit is te testen door bij het starten een oudere kernelversie te kiezen, de computer in de slaapstand te zetten, opnieuw aan te doen en weer voor dezelfde oudere kernelversie kiezen bij het opstarten. Doet hij het dan wel, dan lag het dus aan die kernelupdate. Maar die kun je omwille van de veiligheid en opgeloste fouten beter laten zitten.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!