Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dvd-writer wordt niet meer gevonden na update van 8.04 naar 8.10  (gelezen 577 keer)

Offline peer

  • Lid
Vorige week heb ik een update gedaan van 8.04 naar 8.10

Vandaag heb ik geprobeerd om een dvd te branden met K3b. Ik kreeg de mededeling No cd/dvdwriter found

Als ik klik op Computer dan zie ik de cdrom niet verschijnen

In 8.04 was ik gewend dat de dvd-writer automatisch gemount werd. Nu gebeurt er helemaal niets als ik een dvd of cd (blank en/of beschreven) in de speler stop.

Mijn conclusie:
Ubuntu weet niet dat er een dvd-writer in de computer zit.

In andere topics zag ik een verwijzing naar het bestand etc/fstap waarin de verwijzing naar de dvd-writer te vinden zou moeten zijn maar dit besctand kan ik niet vinden.

Hoe kan ikdit probleem oplossen?

Peer

Offline peer

  • Lid
Re: dvd-writer wordt niet meer gevonden na update van 8.04 naar 8.10
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/23, 16:16:21 »
Inmiddels heb ik zelf een oplossing gevonden.
Ik heb de computer opengemaakt en de dvd-writer losgekoppeld. Vervolgens de computer opgestart en weer afgesloten. Daarna heb ik de kabels weer aangesloten en de computer weer opgestart. Mijn idee was dat ubuntu de wijigingen in hardware zou herkennen. Nee dus.

In de bios zag ik dat de dvd-writer als 'slave' was geschakeld. Er zit geen ander apparaat op de kabel dus heb ik de jumper op de dvd-writer op 'master' gezet en de kabel met de stekker halverwege weer aangesloten.
In de bios werd de dvd-write nu als 'master' herkend en bij doorstarten bleek dat ubuntu de dvd-writer ook herkende

probleem is opgelost
Peer