Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen geluid met iMac  (gelezen 2197 keer)

Geen geluid met iMac
« Gepost op: 2010/09/05, 20:03:48 »
Ik krijg mijn externe surround/stereo set maar niet aan de praat in Ubuntu 10.10 beta op mijn iMac 20" begin 2009. Ik heb al gelezen dat je hiervoor wat moet aanpassen, maar dat is tot nu toe niet gelukt.

Een oplossing was om een .conf bestand aan te passen (https://help.ubuntu.com/community/Intel_iMac#Sound) en daar de volgende regel in te zetten:
options snd-hda-intel model=imac24Dit heeft helaas niet gewerkt.

Een andere oplossing was om iets met de ALSA drivers te doen. Deze tutorial had ik gevolgd: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=3697702&postcount=5
Maar was helaas mislukt :(.

Iemand nog een suggestie wat er kan werken?
Ik had eerst Ubuntu 10.04 en daarop werkte het uiteindelijk wel, weet alleen niet meer wat ik toen gedaan heb :(.
Het raarste is nog wel dat als ik met het progje PulseAudio Device Chooser kijk welke aansluitingen ik heb en ik een Youtube filmpje afspeel, hij wel het geluid weergeeft (hoe hard 'ie gaat etc.).
« Laatst bewerkt op: 2010/09/05, 20:58:19 door Kees Kluskens »

Re: Geen geluid met iMac
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/06, 20:21:05 »
Kan je in een terminal (Onder Hulpmiddelen) typen lspci en de uitkomst hier plaatsen? Je kan ook aplay -l (kleine letter L) typen.

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Geen geluid met iMac
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/06, 20:27:22 »
Het is nu op wonderbaarlijke manier gelukt, ineens deed 'ie het. Ik heb geen flauw idee wat ik gedaan heb :P. Toch bedankt.

Re: Geen geluid met iMac
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/06, 20:44:58 »
Mooi dat het werkt, scheelt toch weer een hoop gezoek en geprobeer. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Geen geluid met iMac
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/07, 17:42:35 »
Dat helaas niet, ik heb er volgens mij minstens 4 uur aan besteed en dan doe ik eens een volledige herstart (deed eerst alleen uitloggen en inloggen) en dan doet 'ie het ineens.

Het is toch dat als je je afmeld en dan weer inlogt dat dat hetzelfde effect heeft als herstarten bij zoiets?

Re: Geen geluid met iMac
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/07, 19:26:01 »
Niet helemaal, als je bijv. een driver installeert in de kernel, zal je de computer helemaal opnieuw op moeten starten, zodat de kernel de driver herkent bij het opstarten en gebruikt. In en uitloggen helpt bijv. wel bij X-server problemen. Bij een programma installeren hoef je meestal niet de computer opnieuw op te starten, zoals bij Windows.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.