Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Shotwell start niet meer op na geforceerd sluiten.  (gelezen 1230 keer)

Offline Johncr

  • Lid
Shotwell start niet meer op na geforceerd sluiten.
« Gepost op: 2023/09/23, 11:17:27 »
Dag allen,

Gister wilde ik jpeg foto's importeren in Shotwell, na het inlezen van de geheugenkaart bleek echter dat ik de verkeerde kaart gebruikte en dat ik raf- (raw) foto's importeerde. Mijn camera gebruikt 2 geheugenkaarten: 1 voor jpeg en de andere voor raw-bestanden, het inlezen van de raw-bestanden duurt vrij lang, en het was ook niet mijn bedoeling om ze in Shotwell te importeren. Ik zag echter geen optie om het inlezen van de deze bestanden te annuleren, daarom besloot ik om Shotwell te sluiten.

Vanaf nu start het programma, nadat er op het scherm de mededeling komt: "preparing to import photos", niet meer verder op, dit is ook het geval als ik de geheugenkaart in de usb-poort invoer.

Systeem Linux Mint 20.2.

Graag uw advies hoe ik Shotwell weer aan de praat krijg.

Hartelijke groet,
Hans

Offline X-E3

  • Lid
Re: Shotwell start niet meer op na geforceerd sluiten.
« Reactie #1 Gepost op: 2023/09/26, 14:52:35 »
Zitten er ook nog andere  foto's in Shotwell? (was dit je opslagplaats voor foto's uit het verleden) Indien nee dan zou ik Shotwell verwijderen en daarna opnieuw installeren.

Succes.

Gr. Ben
« Laatst bewerkt op: 2023/09/26, 15:26:44 door X-E3 »

Offline Johncr

  • Lid
Re: Shotwell start niet meer op na geforceerd sluiten.
« Reactie #2 Gepost op: 2023/09/27, 00:35:28 »
Dag Ben,

Er zitten inderdaad veel foto's uit het verleden in Shotwell.

Hartelijke groet,
Hans

Offline X-E3

  • Lid
Re: Shotwell start niet meer op na geforceerd sluiten.
« Reactie #3 Gepost op: 2023/09/27, 09:25:14 »
En die foto's heb je nergens anders opgeslagen? Indien nee, dan zou ik echt niet weten hoe je dit op moet lossen.
Hopelijk heeft iemand anders een goed idee.

Gr. Ben

Offline HWE64

  • Lid
Re: Shotwell start niet meer op na geforceerd sluiten.
« Reactie #4 Gepost op: 2023/09/27, 10:18:24 »
Misschien een domme vraag maar staan die dan niet in de verkenner? Als ik Thunar open dan zie ik ze staan onder afbeelding en daar kan ik dan kiezen tussen gThumb, Shotwell, Pinta of een andere viewer.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline loti

  • Lid
Re: Shotwell start niet meer op na geforceerd sluiten.
« Reactie #5 Gepost op: 2023/09/27, 10:58:54 »
Zorg eerst dat je een backup hebt van al je foto's.
Verwijder het raw bestand uit de map photos en probeer Shotwell dan op te starten.
Lukt dit niet,  installeer Shotwell dan opnieuw.

Offline Johncr

  • Lid
Re: Shotwell start niet meer op na geforceerd sluiten.
« Reactie #6 Gepost op: 2023/09/27, 21:47:58 »
Geachte Loti,

U bent geweldig, na het verwijderen van de Raw-bestanden, kan ik Shotwell weer openen!
Ik ben daar heel blij mee!!!

Trouwens ook heel veel dank aan XE 3 en HWE64.

NB
Ik maak regelmatig back-ups van mijn bestanden.