Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma installeren  (gelezen 2141 keer)

Offline Whyaken

  • Lid
Programma installeren
« Gepost op: 2009/09/20, 18:32:03 »
Hey allemaal,
ik ben vrij nieuw in de wereld van Linux. het bevalt me prima, maar ik irriteer me kapot aan het niet kunnen installeren van wat dan ook. Het staat allemaal prachtig beschreven, maar ik krijg het dus neit aan de praat. Ben wel al zover dat ik bestanden gedownload krijg (wist niet waar ze neergezet werden). Maar dan heb ik een deb-file, en als ik die uitvoer krijg ik de foutmelding "Kon geen exclusieve vergrendling v... " (de rest valt niet te lezen ivm klein scherm).
Als ik via apt-get iets probeer te installeren krijg ik een soortgelijke foutmelding alleen in het engels, waaruit ik opmaak dat er meerdere pakketbeheerdersprogrammas lopen, en blijkbaar mag dat niet. Maar deze fout blijft, zelfs na rebooten etc.

Ik hoop dat iemand me kan helpen dit op te lossen, want hier word ik gek van, zou bijna teruggaan naar windows. Ik kan nieteens filmpjes kijken op youtube want daar heb je flash voor nodig, java kan ik niet installeren...

Brengt me op de volgende vraag. Voor java heb ik blijkbaar een .bin file gedownload. Klik ik daarop, vraagt ie me waarmee ik wil openen? waat kies ik hier? >En waar staat dat programma? Waar worden überhaupt programmaś neergezet die ik installeer?

En ik had een spel gedownload, en uitgepakt (jaja, gelukt!) maar vraag me niet hoe ik het start. In windows is het niet te missen op welk bestand je moet klikken; gewoon die met het mooiste icoontje, of die eindigd op .exe. Wat is dat in Linux?

Ik hoop dat iemand me gauw kan helpen, zodat ik vanavond  wat te doen heb.

m vr gr,

Sven

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Programma installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/20, 18:37:43 »
Waarschijnlijk staat Updatebeheer open, of Synaptic, of Installeren/verwijderen. Er kan maar één installeer-progje tegelijk actief zijn.

Kijk ook hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/installerenvanprogrammas

Java, Flash en andere multimedia:
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia

Re: Programma installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/20, 19:06:50 »
Welkom Whyaken hier op het forum.
Ik herken het allemaal wat je daar zegt ( gek worden en zo....) maar je moet jezelf toch wel enkele weken of maanden gunnen om met Ubuntu te leren werken. Afkikken van iets duurt soms lang, zo ook met Windows.
Maar ik kan je 1 ding zeggen, als ik nu met Windows werk dan word ik gek.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/20, 20:11:54 door asilnevs »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Programma installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/20, 20:07:12 »
Welkom op het forum :)

Inderdaad, wat Pjotr zegt. En voor .exe-bestanden moet je het programma Wine installeren via Installeren/verwijderen... Na de installatie ervan kun je gewoon dubbelklikken op het .exe-bestand :)

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Programma installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/20, 21:39:19 »
Doorzetten doe ik wel hoor, heb al vaker linux geïnstalleerd, maar dan uiteindelijk toch weer eraf gegooid omdat ik niet snel genoeg kon wennen.

Maar met die installatieprogramma\s, hoe kan ik zien wat er open staat, en nog belangrijker, hoe sluit ik ze allemaal af, zodat als ik eentje ga gebruiken dat ik niet de melding krijg dat er nog andere dingen openstaan?

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Programma installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/20, 21:44:48 »
In principe is he zo dat als je gewoon na opstarten even wacht met de installatie van wat dan ook, totdat je de melding krijgt dat er updates zijn. Daar klik je dan op, en wacht af totdat de updates geinstalleerd zijn. Dan met het kruisje het updates venster weer sluiten, en installaties zouden moeten kunnen. Maar ben alsjeblieft "verstandig" en doe (zeker in het begin) alles via toepassing --> installeren/verwijderen. Losse downloads gaan zitten installeren is iets voor gevorderden (en ook voor hen meestal alleen als laatste middel).
« Laatst bewerkt op: 2009/09/20, 22:32:46 door Peter »

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Programma installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/20, 21:57:33 »
OK, thanks, waardevolle tip. Dat wist ik dus niet :)

Waar vind ik trouwens "toepassingen"? Ik ben het hele "startmenu" nagelopen maar vind er niks bijstaan, en ik zou niet weten waar ik verder nog zou kunnen kijken...

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Programma installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/20, 22:19:47 »
Heb je Ubuntu of de variant Kubuntu?

Ik ging namelijk uit van de eerste, en dan is het een kwestie van de eerste kolom van het menu. Maar je laat het klinken alsof je juist de laatstgenoemde variant hebt, met KDE als grafische werkomgeving inplaats van de standaard omgeving Gnome. Dat vanwege het feit dat je spreekt van "startmenu".
Ik denk dat je het beste dat even kunt verduidelijken (dus Ubuntu, Kubuntu of (al lijkt het me onwaarschijnlijk) het vedergewicht Xubuntu). Jij weet immers het beste welke cd je in je pc hebt gestopt :).

En in geval van Firefox gewoon even naar bewerken --> voorkeuren gaan en aanklikken dat je zelf wil bepalen waar downloads worden neergezet (standaard is geloof ik bureaublad of je gebruikersmap). Desgewenst kan ik je ook wel aangeven wat de "aanbevolen" instellingen voor Firefox zijn (en ik bedoel dan ook echt alle instellingen).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Programma installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/20, 22:23:36 »
Waar vind ik trouwens "toepassingen"?

Bovenste werkbalk van je bureaublad. Helemaal links. Als je Ubuntu op Engels staat, dan heet het Applications.

Je hebt toch wel de gewone Ubuntu? Of draai je Kubuntu?

--toevoeging: Peter is me te snel af....  :)

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Programma installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/20, 23:00:22 »
Ik heb inderdaad Kubuntu, ik heb gezocht op internet, en deze werd het meest aanbevolen voor beginners, omdat het meer op Windows zou lijken qua gebruikersgemak.

Waar vind ik in dat geval die applications? Ik heb trouwens zojuist Kubuntu opnieuw geinstalleerd, om even vers opnieuw te beginnen, ik hoop dat ik voortaan niet meer diezelfde fout krijg met die pakketmanagers.

Ik heb net KPackageKit gevonden, bedoelen jullie die? Daar kun je zo te merken zoeken naar programmas en gelijk installeren...
« Laatst bewerkt op: 2009/09/20, 23:07:18 door Whyaken »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Programma installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/20, 23:24:43 »
Ik heb inderdaad Kubuntu, ik heb gezocht op internet, en deze werd het meest aanbevolen voor beginners, omdat het meer op Windows zou lijken qua gebruikersgemak.

Eerlijk gezegd: de gewone Ubuntu (met de Gnome werkomgeving) vind ik veel beter geschikt voor beginners met Linux....

Kubuntu (met de KDE werkomgeving) is voor Linuxbeginners meestal wat ingewikkelder. Je hebt dus niet de makkelijkste weg gekozen.

Info over Kubuntu vind je o.a. hier: http://sites.google.com/site/ubukuntu/

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Programma installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/20, 23:36:29 »
Je veronderstelling mbt KPackagekit is naar mijn weten juist, maar gebruik liever Ubuntu. Gnome is wel anders dan het uiterlijk van Windows maar dat is juist een voordeel. Want lijken op doet denken aan, terwijl je Win juist beter een beetje kunt loslaten als je met linux bezig bent (het is immers andere koek).

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Programma installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/21, 12:26:00 »
Kijk hier en ontdek hoe moeilijk het is om software te installeren in Linux en hoe gemakkelijk in Windows: http://www.psychocats.net/ubuntucat/software-installation-in-linux-is-difficult/

ergo... Ik snap niet helemaal wat er zo moeilijk is.

En verder, de volgende link komt uit de Wiki.. Leuker kunnen we het niet maken......
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/HandmatigSoftwareInstalleren/


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Programma installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/22, 22:54:43 »
Ik heb sinds eergister Ubuntu geinstalleerd, en alles is veel duidelijker. Super bedankt voor jullie advies, ik heb mijn geluid codecs, en flash etc allemaal al aan het werken gekregen.
Alleen java lukt me op een of andere manier niet. Zoals de java die je nodig hebt in sommige chatboxen, hoe installeer ik zoiets? via plugins van firefox, of apart via Add/Remove applications?

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Programma installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/22, 23:02:30 »
instaleer "ubuntu restricted extras" via installeren/verwijderen. En zorg dat het in firefox staat aangevinkt, onder het tablad inhoud in de voorkeuren.
Overigens, Nederlands kiezen kan via systeem --> voorkeuren (preferences) --> taalondersteuning (Language  ......).
« Laatst bewerkt op: 2009/09/22, 23:05:39 door Peter »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Programma installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/22, 23:13:38 »
Sun Java JRE:
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia
(punt 1, groene letters)