Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: welke modem/router werkt met Linux en W7?  (gelezen 1336 keer)

Offline curdom

  • Lid
welke modem/router werkt met Linux en W7?
« Gepost op: 2010/06/11, 20:02:04 »
Omdat ik mijn Kubuntu distro (10-04) niet zover krijg dat het mijn Netgear WG311.v3 accepteert wil ik andere wireless netwerkhardware aanschaffen.

Ik wil dus graag een andere modemrouter (modem en router ineen) met de daarbij behorende netwerkkaart en dan maar meteen met een Gigabit  aansluiting. Dan rijst nu de vraag: welke?

Wat is de mening van de experts hier op het forum hierover?

Ik heb even rond gegoogled en zag een Linksys draadloze modemrouter WAG 320-EU, iemand hier een mening over?
Of zijn er betere alternatieven, speciaal met betrekking tot Linux.
Idem voor de netwerkkaart

Prijs indicatie zo rond de 100 Eurie's voor de modem, additioneel dan nog de netwerkkaart.

Iemand?

Re: welke modem/router werkt met Linux en W7?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/12, 12:32:32 »
Netwerkapparatuur is niet OS-afhankelijk. Ieder OS dat de standaarden ondersteunt, moet met netwerkhardware kunnen werken. Ik vermoed dat het niet kunnen verbinden met je router eerder ligt aan de WiFi-functie van je laptop.

Offline curdom

  • Lid
Re: welke modem/router werkt met Linux en W7?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/12, 17:03:42 »
Netwerkapparatuur is niet OS-afhankelijk. Ieder OS dat de standaarden ondersteunt, moet met netwerkhardware kunnen werken.
Dat denk ik ook, maar toch zie ik bij verschillende routers "Besturingssysteem/software
Compatibele besturingssystemen   Windows XP, Vista, Vista 64-bit, Mac OS X 10.4" terwijl anderen daar ook soms Linux bij hebben staan.

Ik vermoed dat het niet kunnen verbinden met je router eerder ligt aan de WiFi-functie van je laptop.
Ik ben nu 2 weken bezig om mijn Netgear kaart via deze http://www.linuxquestions.org/questions/blog/drask-180603/netgear-wg311-pci-wireless-network-adapter-on-ubuntu-9-10-karmic-koala-2526/ en deze https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Device/Netgear_WG311_v3 werkend te krijgen en krijg het niet voor elkaar.

Dus denk ik met een Linux compatible netwerkkaart sneller klaar te zijn. Dan kan ik ook maar meteen de modemrouter vervangen naar een Gigabit, ben ik weer up-to-date.
Vandaar mijn vraag om voorstellen en/of meningen alvorens ik ga aanschaffen.
BTW, ik heb het nodig voor mijn 2 desktops.

Offline siegi

  • Lid
Re: welke modem/router werkt met Linux en W7?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/12, 17:46:36 »
Netwerkapparatuur is niet OS-afhankelijk. Ieder OS dat de standaarden ondersteunt, moet met netwerkhardware kunnen werken.
Dat denk ik ook, maar toch zie ik bij verschillende routers "Besturingssysteem/software
Compatibele besturingssystemen   Windows XP, Vista, Vista 64-bit, Mac OS X 10.4" terwijl anderen daar ook soms Linux bij hebben staan.
Dit schrijven ze er meestal bij omdat ze extra configuratie software meeleveren, voor windows. Mijn ervaring met deze software is, NIET gebruiken ook niet onder windows. Soms stelt het bijv de dns server configuratie statisch in. Zodat je problemen krijgt als je met een ander netwerk wil verbinden.

Maar bij ongeveer elke router is het mogelijk om de instellingen te doen via een web interface, kwestie van te surfen naar het ip adres van de router. (Dit is dan ook OS onafhankelijk.)


Voor de knutselaar raad ik aan een router te nemen waarvan je de  firmware kan vervangen door bijv een linux gebaseerde  openwrt, ddwrt, etc
Dit geeft je een stuk meer mogelijkheden. Ik weet echter niet welke modem/router combinatie je dan best neemt.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/12, 17:53:23 door siegi »

Offline curdom

  • Lid
Re: welke modem/router werkt met Linux en W7?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/12, 19:27:28 »
Het geheel moet voorlopig nog onder windows draaien en later, als ik Linux een beetje meer onder de knie heb zal het geheel met Linux overweg moeten kunnen.
Voorlopig weet ik er nog veel te weinig van om nu die gok al te wagen.  ;)