Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vastloper als muismenu op NM applet voordat sleutelring menu opent  (gelezen 1884 keer)

Krijg de laatste week steeds een vastloper direkt na opstarten, als het menu van sleutelring wordt geopend terwijl de muiscursor (met links of rechts) op het (nog niet aktieve) NM applet komt.
Daarna kan alleen de muispijl nog bewegen; geen enkel menu sluit of opent er meer en zelfs herstarten lukt alleen nog maar hardware-matig. Er rest op dat moment nog maar een herstelmogelijkheid: stekker eruit en opnieuw opstarten.
Meestal start het sleutelringmenu eerst en dan vul je je pasword in; dan gaat het wel goed.
Maar soms lijkt dat (minutenlang) niet te gebeuren totdat je met de muis op het NM applet komt, maar dan met de bovenbeschreven gevolgen.
Aan de netwerkinstellingen heb ik de laatste maand niets veranderd.
Wat is de oorzaak van dit vervelende euvel en hoe kan ik het herstellen??
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline visser

  • Lid
Vastloper als muismenu op NM applet voordat sleutelring menu opent
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/27, 16:23:26 »
Gebruik je automatische aanmelding misschien ? Indien ja, probeer dan eens in te loggen zonder automatische aanmelding. Een paswoord moet je zowiezo ingeven bij draadloos. Bovenstaande heb ik zelf ook eens voorgehad.

Vastloper als muismenu op NM applet voordat sleutelring menu opent
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/27, 16:54:14 »
@visser: ja ik gebruik vanaf begin al automatische aanmelding.
Heb er eerder (tot een week geleden) nooit problemen mee gehad.
Zal het eens uitzetten. Begrijp toch al niet waarom die sleutelring gekoppeld zit aan de netwerkmanager.
Die hoort eigenlijk veel meer op een 'hogere' plek (bijv bij aanmelden) in het systeem thuis.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Vastloper als muismenu op NM applet voordat sleutelring menu opent
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/31, 00:12:03 »
Probleem bestaat nog steeds en doet zich op wisselende momenten voor. Naar schatting in 3 op de 10 gevallen wanneer ik Ubuntu opstart of herstart. Het gaat om een desktop PC (2Mhz Intel, 250Mb intern, 350Gig harddisk) met alleen Ubuntu als OS.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline visser

  • Lid
Vastloper als muismenu op NM applet voordat sleutelring menu opent
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/31, 08:22:36 »
Het beste is om je logs eens door te spitten dan denk ik. Je kan dan de eventuele errors of fatal errors, gewoon in google ingeven, en meestal weet je dan in welke richting je kan zoeken.

Vastloper als muismenu op NM applet voordat sleutelring menu opent
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/31, 13:24:23 »
@ visser. Goede suggestie, bedankt.
Vrees dat het  weer een of andere bug-je is. Die sluipen er met de updates nog wel eens in.
Ik ga nog voorzichtiger worden (heb me al tot uiterste beperkt) met updates.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline visser

  • Lid
Vastloper als muismenu op NM applet voordat sleutelring menu opent
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/31, 17:07:20 »
Als je vermoedt dat je problemen gekregen hebt door de laatste updates, kan je eventueel ook van een oudere kernel booten als je er nog eentje hebt staan. Enkele dagen geleden zijn er enkele kernelupdates geweest.

Vastloper als muismenu op NM applet voordat sleutelring menu opent
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/05, 11:44:06 »
Het probleem doet zich momenteel niet meer voor.
De vraag van de sleutelring komt nu (vaak, maar niet altijd) sneller dan voorheen. Bovendien heb ik een gruwelijke hekel aan een vastlopende Ubuntu en ik weet nu dat ik gewoon moet wachten tot na de vraag van de sleutelring voordat ik op het NM applet klik.
Volgens mij is/was dit wel een bugje van het systeem en ben nog niet overtuigd dat het helemaal weg is.
Wat me wel opvalt is dat in de opstartfase van Ubuntu blijkbaar niet altijd dezelfde volgorde wordt afgewerkt. Als ik diverse opstarten vergelijk komt de sleutelring namelijk op verschillende tijdstippen opdoemen; de ene keer duurt dat langer dan de andere keer. Daar gaan processen aan vooraf die dat zullen bepalenm maar die ken ik niet.
Zal volgene keer nog EEN keer proberen of dit systeem wil vastlopen op de in #1 beschreven manier.
Ben nog wel benieuwd of ik de enige ben met dit probleempje, zo ja dan ligt het toch aan mijn systeem.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Vastloper als muismenu op NM applet voordat sleutelring menu opent
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/05, 11:56:34 »
Peterbeter, het is gewoon een heel slecht idee om te klikken op NM-applet voordat de sleutelbos om z'n wachtwoord heeft gevraagd. Dan verstoor je namelijk het proces waar Network Manager op dat moment mee bezig is: het verbinden met je voorkeursnetwerk.

Gewoon wachten op de wachtwoordvraag van de sleutelbos, en nadat je je wachtwoord hebt ingetikt, rustig wachten totdat NM de verbinding heeft voltooid. Wil je daarna op NM-applet klikken, dan is dat geen enkel probleem meer.

Vastloper als muismenu op NM applet voordat sleutelring menu opent
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/05, 12:18:11 »
@ Pjotr: ja daar ben ik nu ook achter en wacht nu ook geduldig af.
Maar het was me eerder nooit opgevallen. Of misschien bestond dat probleemje toen nog niet?
Het is overigens wel merkwaardig dat het systeem daar zo gevoelig voor is en dat het dan niet wordt aangepast.
Bijv: eerst de sleutelring laten vragen en pas daarna het NM applet laten verschijnen.
Ben geen programmeur, maar dat lijkt me toch niet zo moeilijk.
Nogmaals : heb een hekel aan vastlopers en dus ik wordt vanzelf geduldiger....maar soms ook nieuwsgieriger.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline webnaam

  • Lid
Vastloper als muismenu op NM applet voordat sleutelring menu opent
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/25, 21:49:32 »
Ik weet of mijn probleem herkenbaar is maar ik krijg het volgende:
Bij het beheer van mijn draadloosnetwerk (via icoon op taakbalk) krijg ik het volgende popscherm: Voor het wachtwoord in voor het openen van de standaard sleutelring. Het programma nm-editor (/usr/bin/nm-editor) wil toegang tot standaard sleutelring, maar deze is gesloten. Het administrator wachtwoord helpt niet ook het gebruikerswachtwoord. Wie kan mij verder helpen

Vastloper als muismenu op NM applet voordat sleutelring menu opent
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/26, 21:52:05 »
Citaat van: webnaam
Het programma nm-editor (/usr/bin/nm-editor) wil toegang tot standaard sleutelring, maar deze is gesloten
Hoezo gesloten, leg eens nader uit.
Kun je wel met de muisknop de nm applet benaderen? dan zie je met zowel linker als rechter muisknop. Verschillende menu's. Met het rechter muisknop menu kun je het netwerk aanvinken.
Maar misschien moet ik je eerst doorverwijzen naar de zeer leerzame en tijdbesparende webswite van Pjotr.
Zie onderaan zijn reactie (hierboven) dan kun je met die links meteen doorklikken.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood