Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 7.10 live cd installatie probleem  (gelezen 727 keer)

robbiep

  • Gast
Ubuntu 7.10 live cd installatie probleem
« Gepost op: 2007/11/14, 22:19:23 »
Ik ben geheel nieuw op dit forum en onbekend met Linux en werd enthousiast door recensies over de nieuwe 7.10 versie.
Ik heb de iso gebrand op een CD en de MD5 check gedaan.
Ik heb de harde schijf opgeruimd en gedefragmenteerd gecontroleerd met chkdsk /r en daarna met de CD geboot. Deze begint enthousiast de Linux kernel te laden maar daarna wordt het geheel zeer traag. Na 24 uur is de installatie nog niet eens aan vraag 3 toegekomen. Er is wel zeer druk verkeer tussen CD-Rom speler en de harddisk gedurende deze tijd.
Ik wilde dit besturingssysteem eerst eens testen op mijn laptop (Toshiba Tecra8100, 11 GB HD, 256 MB geheugen en 600 Mhz traag) Ik heb daarna op diverse fora gezocht en de adviezen opgevolgd: ACPI software vernieuwd; Ubuntu meldde eerst dat het hier fout liep. Daarna ook de Bios vernieuwd naar versie 2.5.
Waarom gaat dit installeren niet?
Is het beter de harddisk eerst voor te bereiden op Linux en deze alvast te partioneren met partition magic?
NB Het huidige besturingssysteem is XP-Pro met alle updates/servicepacks.
Uw hulp wordt gewaardeerd.

Ubuntu 7.10 live cd installatie probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/14, 22:38:30 »
Denk toch dat de laptop te traag is,512 mb zou al een heel stuk schelen.
Kubuntu 20.04

Offline lizardman

  • Lid
Ubuntu 7.10 live cd installatie probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/14, 22:39:04 »
als er een partitie verschoven moet worden dan kan dat wel ooit erg lang duren is mijn ervaring, zelfs op een snelle computer. Maar 24 uur is wel heel erg lang.
verder is het wel aan te raden om minstens 4Gig vrije ruimte te hebben.
Als je wil testen kun je ook eerst van de Live cd booten en kijken of al je harde waren lekker lopen met Ubuntu.
en  oh ja
256MB is wel het minimum om de live cd te draaien.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Bandicoot

  • Gast
Ubuntu 7.10 live cd installatie probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/14, 23:05:04 »
Gezien de specs van je laptop, denk ik niet dat Ubuntu een groot succes gaat worden (vooral door die 256 MB). Je kunt met die specs beter de live cd van Xubuntu downloaden en eens kijken hoe die bevalt.

robbiep

  • Gast
Ubuntu 7.10 live cd installatie probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/15, 21:52:51 »
Bedankt alvast voor de reacties.
Ja, 256 MB is niet veel natuurlijk. Desondanks draait ook XP-Pro nog heel behoorlijk.
Zeker om te gebruiken in de tuin of zo om te internetten.

Ik kreeg de tip om de installatie vanaf live CD te starten in safe graphics mode.
Nu loopt de installatie vanavond vlot door.
Moet alleen nog zoeken naar de software OM de draadloze netwerkkaart van Edimax EW-7106PC te draaien onder Ubuntu.