Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Applicatie-menu's, titelbalk en vensters overlappen elkaar (Ubuntu 12.04).  (gelezen 1112 keer)

Offline Sami

  • Lid
Hallo,
Doordat vensters, titelbalk en menu's elkaar overlappen, is het lastig om met de vensters te werken (minimaliseren, schuiven, verkleinen).
E.e.a. is afhankelijk van welke applicaties openstaan.
In onderstaande afbeelding bijl.1 zie je een deel van mijn desktop met Chromium.
Het menu van Chromium in de titelbalk valt over de titel (rood pijltje). Dit is nog niet zo erg hinderlijk.

Vervelender is het bij bijv. Gimp, zie (bijl. 2) rode pijltjes.
Bij pijltje 1 vallen er zelfs drie over elkaar.
Bij pijltje 2  schuift het menu van Gimp in elkaar en bij pijltje 3 valt de werkbalk over de datum.
Met de taakbalken van Gimp  valt niet meer te schuiven en de knoppen zijn niet te vinden.

Kan ik dit met instellingen verhelpen?
Of is er een instelling, waarmee de menu's terug gezet worden in de vensters van de betreffende applicaties ?

Han
« Laatst bewerkt op: 2012/11/18, 21:36:40 door Sami »

Offline Sami

  • Lid
Hierbij de bijlagen  ;).

Foto 1 is standaard zo, de naam verdwijnt (maar dus niet helemaal) om plaats te maken voor het global menu.

Foto 2 pijltje 1 en 3 is volgens mij ook standaard als je gimp installeert. Ikzelf vind dat ook irritant, maar je kan het venster schalen door met je cursor tegen de grens van het kader en het bovenste panel aan te zitten, zodat de cursor veranderd in een driehoekig pijltje. Versleep dat het venster om te schalen.

Foto 2 pijltje 2 heb ik ook wel eens last van gehad, maar dit had te maken met de grootte van mijn scherm (het paste niet op het hele panel). Jouw scherm lijkt mee breed zat, dus misschien is dat wel een bug, wie weet.

Offline Sami

  • Lid
Foto 1 is standaard zo, de naam verdwijnt (maar dus niet helemaal) om plaats te maken voor het global menu.

Foto 2 pijltje 1 en 3 is volgens mij ook standaard als je gimp installeert. Ikzelf vind dat ook irritant, maar je kan het venster schalen door met je cursor tegen de grens van het kader en het bovenste panel aan te zitten, zodat de cursor veranderd in een driehoekig pijltje. Versleep dat het venster om te schalen.

Foto 2 pijltje 2 heb ik ook wel eens last van gehad, maar dit had te maken met de grootte van mijn scherm (het paste niet op het hele panel). Jouw scherm lijkt mee breed zat, dus misschien is dat wel een bug, wie weet.

Valt er te sleutelen aan de plaats van het global menu,  om het meer naar rechts te verplaatsen?

In een ander topic las ik dat je menu's met de term.opdr. 
     sudo apt-get remove lo-menubar     
in de werkbalk van de applicaties kunt krijgen.  Werkt dit?

Han


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Foto 2 pijltje 1 en 3 is volgens mij ook standaard als je gimp installeert.
Klopt. Zelf gebruik ik GIMP 2.8 in single-window modus waardoor dit probleem min of meer vervalt. De klassieke GIMP met z'n drie vensters werkt gewoon niet lekker met Unity.

In een ander topic las ik dat je menu's met de term.opdr. 
     sudo apt-get remove lo-menubar     
in de werkbalk van de applicaties kunt krijgen.  Werkt dit?
Nee, dit werkt niet. lo-menubar is een pakketje waardoor LibreOffice-apps (vandaar: 'lo') ook een global menu krijgen. Standaard staat het NIET geinstalleerd.

Offline vanadium

  • Lid
Globale menu's kan je uitschakelen door de betreffende pakketten te verwijderen:
sudo apt-get autoremove appmenu-gtk appmenu-gtk3 appmenu-qt
Ongedaan maken kan je door de pakketten opnieuw te installeren
sudo apt-get install appmenu-gtk appmenu-gtk3 appmenu-qt
lo-menu is een extensie om ook LibreOffice met het global menu te laten werken. Het werkt echter niet goed, en wordt daarom niet standaard geïnstalleerd in Ubuntu. Nieuwere versies van libre office zullen het global menu ondersteunen uit zichzelf.

lo-menubar is er wel standaard op 12.10

Offline vanadium

  • Lid
En werkt het ondertussen behoorlijk? Bij de vroegere versies werkte de klassieke toetsenbordondersteuning om het menu te openen (alt+eerste letter van menukeuze) niet. Daarnaast waren er allerlei glitches en storingen, te veel om dat standaard mee te leveren.

Ja het werkt nu gewoon goed.

Offline Sami

  • Lid
Ja het werkt nu gewoon goed.
Dus in Ubuntu 12.04 werkt het nog niet (goed) ?

Is het mogelijk om de plaats van het global menu via instellingen aan te passen in de titelbalk?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Applicatie-menu's, titelbalk en vensters overlappen elkaar (Ubuntu 12.04).
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/21, 18:18:26 »
Het werkt niet gewoon goed, in die zin dat de toetsenbordondersteuning om een menu te openen, bijvoorbeeld Alt+f om het "File" menu te openen, er niet is. Het werkt wellicht wel beter in die zin dat het stabieler is, minder bugs.

Het is voor zover ik weet niet mogelijk de plaats van het global menu aan te passen. Zoals je hierboven ziet, kan je het global menu wel uitschakelen om naar de traditionele menu's, gekoppeld aan het venster zelf, terug te keren.