Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) ubuntu 9.10 wil niet installeren  (gelezen 4143 keer)

Offline sprot

  • Lid
(opgelost) ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Gepost op: 2009/11/20, 17:06:54 »
hallo allemaal,

ik wou ubuntu een keer uitproberen, dus naar de site gegaan, ubuntu 9.10 voor desktop gedownload, gebrand op een cd-r met 4x speed en toen wou ik gaan installeren. de cd in de lade gedaan, computer aangezet, d.m.v. F12 gekozen om op te starten van cd.
bij beginscherm gekozen om ubuntu te installeren en toen ging die lopen. Helaas maar tot stap 1 van 6 waar welkom staat en ik de taal kan kiezen, daar blijft hij hangen kan ik niets meer doen. dit een paar keer geprobeerd, maar steeds hetzelfde.
heb cd controleren toen maar gekozen en daar geeft hij aan dat die ok is.  Ubuntu uitproberen zonder installeren toen maar geprobeerd en daar kwam hij tot het ubuntubureaublad en zat toen ook vast. ubuntu installeren in windows geprobeerd en ook daar komt ie tot bureaublad met dit keer een aanmeldscherm, maar ook nu weer vast.
Graag een oplossing of een reden voor dit vastlopen.

ik heb een,

acer desktop computer waar nu vista op zit
intel celeron cpu
3,00 gb ram
ati radeon x1650 series grafische kaart
320gb sata

mvg,
sprot
« Laatst bewerkt op: 2009/11/25, 17:15:41 door sprot »

Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/20, 17:12:49 »
Citaat
F12 gekozen om op te starten van cd.
Kom je zo in je bios terecht? Hier is dit "del"
Welke hdd heb je in je systeem en hoe groot ?
ati grafische kaart kan ook dit probleem veroorzaken. Welke kaart precies ?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/20, 17:14:22 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/20, 17:14:59 »
Welkom op het forum,

Wat je eens kan proberen is het volgende:
Als je na het booten in het start menu komt, klik dan eens op F6 en vink (met spacie of enter) de optie: acpi=off 
En start nu verder op. (ofwel met direct installeren ofwel met het live-gedeelte).

Wat geeft dat?

« Laatst bewerkt op: 2009/11/20, 17:33:00 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/20, 17:16:20 »
idd, van harte welkom ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline sprot

  • Lid
Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/20, 17:48:03 »
Welkom op het forum,

Wat je eens kan proberen is het volgende:
Als je na het booten in het start menu komt, klik dan eens op F6 en vink (met spacie of enter) de optie: acpi=off 
En start nu verder op. (ofwel met direct installeren ofwel met het live-gedeelte).

Wat geeft dat?



f6 gedaan en vink gezet, direct installeren gedaan, maar precies hetzelfde weer blijft hij hangen bij stap 1 van 6

mvg,

sprot

Offline sprot

  • Lid
Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/20, 17:54:28 »
Citaat
F12 gekozen om op te starten van cd.
Kom je zo in je bios terecht? Hier is dit "del"


na het aanzetten van me computer is del inderdaad voor de bios, maar met F12 krijg ik het boot menu waar ik kan kiezen van welke device te starten, in dit geval dus me cd. waarom zoi ik eigenlijk ik me bios willen zitten? de rest van wat je vroeg heb ik in me openingspost gewijzigd of bijgezet.

mvg,
sprot

Offline sprot

  • Lid
Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/20, 17:55:58 »
bedankt voor de welkoms :)

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/20, 18:06:13 »
Mja, dat kan vanalles zijn he.
Een vraagje ter controle (dat we dat toch kunnen uitsluiten): Heb je de cd toch als "image" gebrand? Dus niet als data.

Kan je cd-speler je cd-r toch herkennen (nieuw?) cd/dvd hebben een + of - achter cd of dvd.

Anders herbrand hem eens eventueel een CD-RW wat makkelijker is om dat je die altijd kan overschrijven.
En anders branden met TAO mode. (Er zijn 4 modes geloof ik die je kan kiezen: TAO, SAO, en nog 2 maar de naam ontsnapt me). Of ander merk cd. (Heb zelf goede ervaring met FujiFilm en zijn nog goedkoop ook  ;))
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/20, 18:21:03 »
Citaat van: sprot
na het aanzetten van me computer is del inderdaad voor de bios, maar met F12 krijg ik het boot menu waar ik kan kiezen van welke device te starten
Ha, juist, die keuze heb je bij moderne mb's.
Hoe is je hdd ingedeeld onder vista?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline sprot

  • Lid
Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/20, 18:26:39 »
@ heir4c
heb de ubuntu.iso download gebrand als iso.
aan de cd ligt het niet , had voor de zekerheid de cd al op een andere computer geprobeert en daar installeerd ie net zo soelpeltjes als een windows cd en de liveubuntu werkt daar ook. probleem is dat dat niet de computer is waar ik ubuntu op wou hebben en ook graag wil weten waar dit aan ligt, heb namelijk windows(welke versie dan ook vanaf 3.11) wel es geinstallleerd vanaf diskettte of cd en heb daarbij nog nooit problemen gehad. just curious


mvg,
sprot

Offline sprot

  • Lid
Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/20, 18:35:45 »
Citaat van: sprot
na het aanzetten van me computer is del inderdaad voor de bios, maar met F12 krijg ik het boot menu waar ik kan kiezen van welke device te starten
Ha, juist, die keuze heb je bij moderne mb's.
Hoe is je hdd ingedeeld onder vista?

hmm, wat is een MB :-[
alleen c schijf zie ik bij computer onder vaste schiijfstations, zie wel dat er 22 gb mist, hij zegt nl dat de c: schijf 298 gb groot is en volgens doos is die 320 gb. 214 gb beschikbaar.
denk dat die vermiste 22gb een verborgen partitie voor recovery is(als dat de juiste term is) anders heb de fabrikant me voor 22 GB opgelicht :o


mvg,
sprot

Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/20, 18:46:22 »
MB = mainboard of moederbord ;)
En het is een acer desktop pc met wss. een recovery partitie. Een hdd heeft nooit de volledige capaciteit die vermeld staat, maar 22gb lijkt verdacht veel op zo'n partitie. Das eigenlijk een belabberd systeem als je iets wil veranderen. En nog erger is een deel van het bios op die partitie. Heb je al eens geprobeerd om via "del" in je bios te komen? Het zou kunnen dat acer een beveiliging heeft ingebouwd. Tis een long shot, maar je moet zaken uisluiten.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/20, 18:48:01 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline sprot

  • Lid
Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/20, 18:53:26 »
MB = mainboard of moederbord ;)
En het is een acer desktop pc met wss. een recovery partitie. Een hdd heeft nooit de volledige capaciteit die vermeld staat, maar 22gb lijkt verdacht veel op zo'n partitie. Das eigenlijk een belabberd systeem als je iets wil veranderen. En nog erger is een deel van het bios op die partitie. Heb je al eens geprobeerd om via "del" in je bios te komen? Het zou kunnen dat acer een beveiliging heeft ingebouwd. Tis een long shot, maar je moet zaken uisluiten.

in me bios kan ik komen, zou alleen niet weten wat ik daar moet doen/veranderen.
wat bedoel je met veranderen? ander os of iets anders?

mvg,
sprot

Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/20, 18:56:44 »
instellingen wijzigen zeker niet, maar probeer hier eens je bootvolgorde aan te passen, niks anders. Daarna F10 (wijzigingen opslaan en rebooten)
welke bios versie heb je (staat bovenaan in startscherm)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline sprot

  • Lid
Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/20, 19:06:14 »
cmos setup utility v02.61
opstart volgorde kan ik gewoon veranderen en opslaan.

mvg,
sprot

Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/20, 19:16:15 »
Dus geen "american megatrends" of "award", dus wss. acer's eigen systeem. Weet ik weinig over. Het is zeker raar dat de livecd (ubuntu uitproberen zonder te installeren) niet wil opstarten.
Wat ik zou proberen : download de desktop cd (intel x86) van versie 9.04 : http://nl.releases.ubuntu.com/jaunty/
9.10 heeft een nieuwe experimentele bootloader en de laatste versie heeft altijd nog onvolkomendheden.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline sprot

  • Lid
Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/20, 19:38:24 »
ja wel american megatrends.
toennet was ik het weer aan het proberen en tijdens de installatie zag ik opeens dat het scherm zwart werd en er allemaal regels stonden. dit ging in een flits. ik zag buffer i/o error en googlde dit enz zag dat naast acpi=off ook noapic en nolapic aan moest vinken dus dit geprobeert en nu is die bezig met installeren 55 procent. eindelijk voorbij stap 1 van 6 =D
het lijkt erop dat het gaaat lukken al weet ik niet wat ik nou aangevinkt heb.

mvg,
sprot

Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/20, 20:03:38 »
wss. acpi=off en noapic en nolapic
één keer gehad enkele jaren geleden. Enfin, je bent vertrokken ;)
sccs
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline sprot

  • Lid
Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/20, 22:05:37 »
het is dus niet gelukt..... ???
dit keer ging die wel installeren ipv bij stap 1 te blijven hangen. hij heeft installatie helemaal afgemaakt en ging toen opnieuw opstarten toen kreeg ik het bureaublad met aanmeldingsscherm en zit ie weer vast......
heeft vast te maken met buffer i/o error......er staat nog veel meer maar ik kan het niet lezen, het gaat veel te snel weg...
wat te doen??

mvg,
sprot

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/20, 22:57:13 »
Probeer eerst eens met de alternate van 9.10 hier kan je hem downloaden: http://nl.releases.ubuntu.com/releases/karmic/
(Een beetje naar beneden scrollen)

En anders:
Download de 9.04 via: http://nl.releases.ubuntu.com/releases/ en installeer die versie. Er zijn nog mensen waar het echt niet gaat met de 9.10, en van hieruit is het echt moeilijk te zeggen wat het kan zijn.
De 9.04 is een goede versie. In 9.10 zijn er redelijk veel veranderingen gebeurd nog niet allemaal stabiel voor sommige comps. Wacht een paar maand en probeer het opnieuw en anders wacht je met een nieuwere versie tot de volgende LTS, de 10.04
Heb zelf ook de 9.04 terug geïnstalleerd. Het werkte toch niet 100%, eerst problemen met snelheid internet en dan bleef het toch maar haperen en start zelfs trager op dan de 9.04. (Wat niet bij iedereen is, bij de meesten start het vlugger)
Het blijven tussenversies.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline jonux

  • Lid
Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/20, 23:13:01 »
Even gegoogled naar soortgelijke problemen.
het lijkt iets te zijn met de initialisatie van disk IO
De suggesties die ik vond op het internet :
pci=bios vermelden als boot optie.
Citaat
Force the use of the PCI BIOS by not accessing the hardware
directly. This means that the kernel should trust the BIOS,
which is not the standard thing to do (as BIOSes are known to
lie more often than they are known to be valid). Use this only
if your machine has a nonstandard PCI host bridge and the
normal boot method is not working properly.

En controleren of er een nieuwere BIOS voor je MB bestaat. Indien ja, dan zou dit het probleem kunnen verhelpen.
( Let op : het flashen van een BIOS is niet geheel zonder risico's )
Ook wordt gespeeld met EHCI ( Sata optie in BIOS ) die het probleem zou verhelpen.

Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline jonux

  • Lid
Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/20, 23:25:09 »
Volgende TIP :

https://help.ubuntu.com/community/AspireTimeline/Fixes

In de BIOS de SATA mode van EHCI naar IDE zetten.

Overigens kun je je hardware beter beschrijven : ACER, welk model ? bouwjaar ?
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline sprot

  • Lid
Re: ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/25, 17:15:11 »
oke sorry voor de late reaktie maar ben met andere dingen bezig geweest.
bedankt iedereen voor de suggusties.
ik heb het probleem gevonden, het zat hem in de bios daar stond vermeld alleen windows, toen ik die op overige zette installeerd ubuntu precies zoals het hoort.

mvg,

sprot

Re: (opgelost) ubuntu 9.10 wil niet installeren
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/26, 10:08:35 »
Prima, wie zoekt die vindt.
Veel plezier met ubuntu ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk