Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rechten???  (gelezen 686 keer)

Offline vinum

  • Lid
rechten???
« Gepost op: 2022/01/20, 12:28:44 »
mijn pc draait onder ubuntu 20.04.3, nu probeer ik mijn prullenbak te legen, maar blijkbaar heb ik niet de nodige rechten om dit te doen.
als eigenaar en enige gebruiker vraag ik mij wel af wie deze rechten dan wél heeft

Re: rechten???
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/20, 13:06:18 »
Jij. Maar kan het zijn dat je je wachtwoord of gebruikersnaam gewijzigd hebt? Dan wil dit met de rechten ook nog weleens niet goed gaan (blijft het oude wachtwoord hangen).

Wacht even op bevestiging van anderen, maar volgens mij kun je de rechten goed krijgen met het volgende terminal commando...
sudo chown -R GEBRUIKER:GEBRUIKER /home/GEBRUIKER/
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: rechten???
« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/21, 17:30:58 »
Je kan ook eerst voor de zekerheid even kijken hoe de rechten nu staan:
ls -al ~/.local/share/Trash
Als het goed is moet alles (ook de map zelf, dus de punt) qua gebruiker en groep op GEBRUIKER staan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: rechten???
« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/21, 18:34:12 »
mijn pc draait onder ubuntu 20.04.3, nu probeer ik mijn prullenbak te legen, maar blijkbaar heb ik niet de nodige rechten om dit te doen.
Niet normaal, maar bijvoorbeeld grafische applicaties met "sudo"  draaien zouden zoiets kunnen veroorzaken. Even in je zieltje kijken dus, en zoals aangegeven eens de huidige rechten controleren en, als het dat is, aanpassen om terug de prullenbak te kunnen ledigen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: rechten???
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/21, 18:42:31 »
Zoals vanadium zegt. Met deze opdrachtregel herstel je de rechten in je thuismap:
sudo chown -Rc $USER:$USER $HOME
Let op: ga niet "USER" vervangen door je gebruikersnaam. Gewoon uitvoeren zoals het er staat.

Re: rechten???
« Reactie #5 Gepost op: 2022/01/22, 15:53:39 »
Zoals vanadium zegt. Met deze opdrachtregel herstel je de rechten in je thuismap:
sudo chown -Rc $USER:$USER $HOME
Let op: ga niet "USER" vervangen door je gebruikersnaam. Gewoon uitvoeren zoals het er staat.

Volgens mij bedoel je mij Pjotr  ^-^

Maar vraagje. Ik snap dat jouw commando algemener is en het nut daarvan, en dat het naar ik aanneem beter is.
Maar werkt het commando zoals ik het vernoemde dan niet? (volgens mij ook gewoon, toch?)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: rechten???
« Reactie #6 Gepost op: 2022/01/22, 15:58:37 »
Zoals vanadium zegt. Met deze opdrachtregel herstel je de rechten in je thuismap:
sudo chown -Rc $USER:$USER $HOME
Let op: ga niet "USER" vervangen door je gebruikersnaam. Gewoon uitvoeren zoals het er staat.

Volgens mij bedoel je mij Pjotr  ^-^

Maar vraagje. Ik snap dat jouw commando algemener is en het nut daarvan, en dat het naar ik aanneem beter is.
Maar werkt het commando zoals ik het vernoemde dan niet? (volgens mij ook gewoon, toch?)

Zou kunnen (niet uitgeprobeerd), maar "mijn" opdrachtregel is sowieso eenvoudiger: kopiëren, plakken, klaar.  =D

Re: rechten???
« Reactie #7 Gepost op: 2022/01/22, 17:10:13 »
Zoals vanadium zegt. Met deze opdrachtregel herstel je de rechten in je thuismap:
sudo chown -Rc $USER:$USER $HOME
Let op: ga niet "USER" vervangen door je gebruikersnaam. Gewoon uitvoeren zoals het er staat.

...

Maar werkt het commando zoals ik het vernoemde dan niet? (volgens mij ook gewoon, toch?)

Ja dat werkt ook gewoon :)

Re: rechten???
« Reactie #8 Gepost op: 2022/01/22, 17:36:14 »
Zou kunnen (niet uitgeprobeerd), maar "mijn" opdrachtregel is sowieso eenvoudiger: kopiëren, plakken, klaar.  =D

Hij werkt in elk geval wel voor submappen als /home/documenten bijvoorbeeld. Ik heb deze regel ooit hier als (werkende) oplossing ontvangen.
Maar die van jou staat inmiddels genoteerd  =D :thumbsup:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: rechten???
« Reactie #9 Gepost op: 2022/01/22, 17:57:44 »
De commando's van jou en Pjotr zijn qua werking identiek alleen is bij de variant van Pjotr de gebruikersnaam dynamisch gevuld. Die extra c bij de opties is alleen cosmetisch (-Rc ipv alleen -R).

Re: rechten???
« Reactie #10 Gepost op: 2022/01/24, 13:14:00 »
Waarschijnlijk dat ik daarom die andere bewaard heb. Meerdere gebruikers hier, dus gerichter te werk.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore