Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beeindigen verwerking  (gelezen 1053 keer)

Beeindigen verwerking
« Gepost op: 2022/01/10, 12:01:14 »
Hallo
Ik heb weinig kennis van Linux Ubuntu maar heb de volgende vraag
In windows kan ik met Ctrl Alt Delete een bewerking stoppen die niet op een normale manier wil beeindigen.
Heeft Ubuntu een vergelijkbaar iets?
heb nl. links op de sidebar een Settings verwerking draaien die ik NIET kan beeindigen.
Wie helpt mij deze te beeindegen ZONDER het systeem te herstarten!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/10, 12:32:54 »
In System Monitor kan je een proces beëindigen. Je zou via de sneltoetsen kunnen instellen dat Ctrl Alt Delete Systeemmonitor oproept.

Vaak zal het systeem zelf vragen of het een venster dat niet reageert, geforceerd mag sluiten.

Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/10, 13:11:08 »
In de system monitor kan ik het betreffende proces niet identificeren

Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/10, 13:12:32 »
Mss moet ik wachten totdat het syteem met de vraag komt... Settings staat al meer dan een uur stil.

Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/10, 13:28:06 »
deze wil er niet uit en waarom is mij niet duidelijk?? Maar welk proces dit in de system monitor is weet ik niet...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #5 Gepost op: 2022/01/10, 13:48:51 »
Herkennen van het proces is inderdaad niet altijd gemakkelijk. Je hebt wellicht al Quit geklikt op het rechts-klik menu van het icoon. Wat als je de sluit knop van het venster klikt? Normaal zou het systeem dan moeten tussenkomen.
Een truck die enkel op Xorg werkt, maar niet meer op Wayland, is het commando "xkill" ingeven. De cursor verandert dan in een diagonaal kruis, en klikken op een venster stopt dan het proces.

Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #6 Gepost op: 2022/01/10, 14:14:28 »
Bedoel je een vastgelopen programma?
In dat geval:

Terminal openen (ctrl alt t)
Daar typen
xkillen dan het te beeindigen programma aanwijzen (wijst zich vanzelf)

Werkt simpel en perfect  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #7 Gepost op: 2022/01/10, 14:15:04 »
Ook daar loop ik tegen problemen aan :|

Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #8 Gepost op: 2022/01/10, 14:16:18 »
Vreemd. Volgens mij is xkil gewoon een standaar *buntu command.
Werkt hier altijd OOTB op alle buntus zonder dat ik iets heb geinstalleerd.

Maar typte jij nou
sudo apt-get install xkill????

Je moet gewoon simpel en niets meer typen dan
xkillniets meer
« Laatst bewerkt op: 2022/01/10, 14:18:04 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #9 Gepost op: 2022/01/10, 14:17:21 »
Bedoel je een vastgelopen programma?
In dat geval:

Terminal openen (ctrl alt t)
Daar typen
xkillen dan het te beeindigen programma aanwijzen (wijst zich vanzelf)

Werkt simpel en perfect  ^-^

Dit (in terminal xkill) heeft gewerkt Thx :)

Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #10 Gepost op: 2022/01/10, 14:19:42 »
Mooi  ^-^
Goed onthouden dit commando.
Komt nog wel een keer vaker van pas. Al is het niet vaak, ook linux-proggies willen nog wel eens hangen, soms, af en toe, zelden, maar toch, weleens ....  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #11 Gepost op: 2022/01/10, 19:07:40 »
Vreemd. Volgens mij is xkil gewoon een standaar *buntu command.
Werkt hier altijd OOTB op alle buntus zonder dat ik iets heb geinstalleerd.
Hier op Linux Mint 20.3 Cinnamon ook.
Werkt idd goed, de terminal gelijk met het kruisje gekilled

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #12 Gepost op: 2022/01/11, 08:31:03 »
Op nieuwe standaardinstallaties van Ubuntu zal xkill alvast niet werken.

Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #13 Gepost op: 2022/01/11, 12:23:56 »
Vanaf welke versie is dat Vanadium?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #14 Gepost op: 2022/01/11, 14:25:23 »
Wayland is opnieuw  standaard sedert 21.10: je wordt zelfs bij een upgrade overgezet. Je kan wel nog steeds over naar Xorg. xkill draait niet op Wayland.

Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #15 Gepost op: 2022/01/11, 16:00:30 »
Thanks. :thumbsup: Ga ik onthouden (gebruik xkill nog weleens).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #16 Gepost op: 2022/01/11, 19:20:11 »
Ik draai 20.0.4.2 LTS of dit nu Wayland of Xorg is weet ik niet. Weet uberhaupt niet wat die twee betekenen =D.
Ben Linux aan het draaien om fotos te recoveren van een HDD (4Tb) met ext4 file sytem .

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #17 Gepost op: 2022/01/12, 09:37:44 »
X11 staat er bij jou, dat is Xorg. Dat is het systeem dat zorgt dat er grafische elementen (vensters, menubalken, enz) op je scherm kunnen getekend worden. Wayland is een sterk verschillend systeem dat dit moet vervangen. Het werkt anders, en veel hulpmiddelen die met Xorg interageren, doen het niet meer op Wayland.

Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #18 Gepost op: 2022/01/15, 14:59:48 »
Wayland is een sterk verschillend systeem dat dit moet vervangen. Het werkt anders, en veel hulpmiddelen die met Xorg interageren, doen het niet meer op Wayland.

Gaat dit dan mogelijk ook betrekking hebben op hardware? Aangestuurd door Xorg?
Of gaat wayland dat volledig overnemen en blijft de hardware gewoon werken?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #19 Gepost op: 2022/01/15, 17:36:38 »
Wayland vervangt X11 volledig. Het is in zijn geheel een alternatief systeem om grafische elementen op een scherm te tekenen, bedoeld om modern, veilig en eenvoudiger te zijn dan Xorg.

Om optimale grafische prestaties te halen, moeten programma' s specifiek aangepast worden om op Wayland te werken. Veel toepassingen zullen wellicht nog lang geschreven worden om op Xorg te draaien. Om oudere toepassingen te ondersteunen, voorziet Wayland in een X server die bovenop Wayland loopt. Veel applicaties, waaronder Firefox, zullen in het begin nog via xwayland draaien. De core Gnome applicaties werken natief op Wayland, maar kunnen ook via Xorg werken.

Wayland werkt zeer  verschillend van Xorg. Xorg werkt met een server/clientsysteem (en kan daardoor ook over het netwerk gebruikt worden). Applicaties die een venster willen tekenen, communiceren met de server (via het X11 netwerk protocol), die op zijn beurt de vensterbeheerder aanstuurt (terug op de client). Die omweg valt weg in Wayland: het programma communiceert rechtstreeks met de vensterbeheerder, die tegelijk de display server is. Er is daarom minder vertraging, en dit laat soepeler animaties toe.

Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #20 Gepost op: 2022/01/16, 17:43:47 »
Om oudere toepassingen te ondersteunen, voorziet Wayland in een X server die bovenop Wayland loopt.

Mooi. Dus hardware blijft gewoon werken (toch?)  =D
Zou wel balen zijn als dat probleempjes gaat geven.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Beeindigen verwerking
« Reactie #21 Gepost op: 2022/01/19, 11:44:46 »
Helaas systeem weer vastgelopen. Ook is terminal niet meer te starten. Heb na een aantal dagen de pc gerestart...
« Laatst bewerkt op: 2022/01/19, 11:47:22 door Bas Rabbit »