Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Harde schijf vol en nu muisproblemen  (gelezen 1572 keer)

Offline RobinAJ

  • Lid
[Opgelost] Harde schijf vol en nu muisproblemen
« Gepost op: 2011/06/28, 17:16:16 »
Zodra de ruimte op mijn harde schijf vol kwam (minder dan 3 GB) begonnen een voor een de muisfuncties uit te vallen, klikken in de balk bovenin lukt niet meer, op extra vensters ok aanklikken lukt ook niet meer enz. Via veel gesukkel via het toetsenbord heb ik nu zo'n 15 GB vrij kunnen maken. Muis werkt nu weer voor zo'n 80 % ok. Zodra ik internet opstart gaat het mis, de extra vensters ok knop is alleen nog via het toetsenbord te bedienen en nog wat rare dingen met de muis. Verder is de klik van de muis ontzettend traag en weet ik dus niet of het nu wel of niet werkt (ik heb ook niet zoveel geduld om te wachten of het nu wel of niet eens aan gang wil gaan). Ook kruisje-sluiten heeft er last van (niet bedienbaar), de balk onderin ook, rechts werkt niet. Sluiten doe ik dan maar met alt-F4, zelfs uitzetten ging op den duur niet meer.
Wie kent dit probleem en heeft hier een oplossing voor, of waar ik het moet zoeken. Ik zou graag weer willen dat de muis gewoon alles doet wat hij moet doen. Zelfs hier opslaan moet met alt-s want de knoppen werken gewoon niet, correctie, alt-s werkt ook niet, dus via tab naar de knop verzenden toe en enter.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/29, 21:50:01 door RobinAJ »
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline Wout55

  • Lid
Re: Harde schijf vol en nu muisproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/28, 18:12:03 »
Heb je het nu over MB Megabytes of over GB gigabytes. Met 3 Gigabytes moet alles als een zonnetjes (zie buiten) lopen. Met 3 MB komt alles tot absolute stilstand. Het kan ook zijn dat je systeempartitie veel kleiner is dan je harde schijf en er daar nog veel minder ruimte is. Oplossing is in ieder geval zoveel mogelijk ruimte vrijmaken. Ga eerst eens naar locaties, bestandsbeheer en klik dan op eigenschappen en kijk hoeveel ruimte er nog is.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Harde schijf vol en nu muisproblemen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/28, 19:46:08 »
Probeer altijd 20% vrije ruimte te houden. Zo krijgt Linux de ruimte om te werken.

En probeer het eens met een andere muis of het ook zo is, misschien is je muis kapot?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Harde schijf vol en nu muisproblemen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/29, 16:32:14 »
Bedankt, jullie hadden gelijk. Even een paar opmerkingen, de problemen begonnen nadat er inderdaad zo'n 2,5 GB vrij was. Het rare was ook dat de kleuren veranderden en trouwens nog steeds niet naar mijn zin zijn maar ik heb intussen een andere achtergrond en ander thema.

De muis was voor een groot deel wel te gebruiken maar net op de kritieke punten niet. Dat was het hele vreemde. Zodra ik dan ruimte vrijmaakte werkte de muis weer wat beter vandaar dat ik daar de link maakte. Stom dat ik daar niet aan dacht om een andere muis te proberen.

Inderdaad met nu 15 GB ruimte en een andere muis, lijkt het spul weer goed te werken. Zal de oude muis eens op een andere pc testen vanavond of hij nu echt kapot is. Dat zou wel jammer zijn aangezien het een behoorlijk dure gamers muis is die echt lekker in de hand ligt.

Afijn ben nu toch bezig met een grondige backup, zal dus gelijk mijn systeem eens upgraden.

In ieder geval bedankt voor de hulp.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Re: Harde schijf vol en nu muisproblemen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/29, 16:53:58 »
Ik weet niet of het al hebt gedaan maar las een tijdje geleden hier op dit forum een tip over het verwijderen van taalpakketten die je toch niet gebruikt. Misschien dat je er nu niets meer aan hebt maar mocht je nog extra ruimte vrij willen maken zou dat een optie kunnen zijn. Kan weer een paar honderd MB aan vrije ruimte opleveren. Zou het eigenlijk alleen gebruiken als je de ruimte echt nodig hebt maar hier het bewuste topic iig: http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/extra-dingen-opruimen/15/

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Harde schijf vol en nu muisproblemen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/29, 18:30:23 »
Is een optie maar niet noodzakelijk. De boel draait weer en ik heb een berg ruimte vrijgemaakt. Op de partitie van het besturingssysteem is nog genoeg ruimte over, alleen de /home is een beetje krapjes.
Denk dat toch de muis de boosdoener was maar ik snap niet dat de meeste functies dan wel gewoon werken maar een aantal niet. Raar verhaal al zeg ik het zelf.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline Wout55

  • Lid
Re: Harde schijf vol en nu muisproblemen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/29, 19:35:43 »
Muizen kunnen kapot hoor al heb ik eigenlijk nog nooit een dode muis gezien buiten de exemplaren die mijn kat ´s ochtends op de mat deponeert alvorens zich naar de etensbak te begeven.  :| Maar wel muizen die het niet meer goed doen, flink schudden helpt dan even en vroeger die dingen met een wieltje waar je dan alle troep vanaf moest halen. Mijn systeem begint te piepen als er nog een paar gig over is, maar vastlopen gebeurt toch eigenlijk pas onder de 1 Gig en met 300 MB doet hij het nog wel een heel klein beetje. Maar dat is 10.04 en waarschijnlijk is het beslag nu nog groter geworden. Zowel naar je systeem als naar je home directory wordt geschreven en begint het systeem te sputteren als hij het niet meer kwijt kan. En dan valt het vaak niet mee om dingen te vinden die je kunt opruimen.

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Harde schijf vol en nu muisproblemen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/29, 21:49:03 »
En dan valt het vaak niet mee om dingen te vinden die je kunt opruimen.

Ha, nee, en zeker niet met het toetsenbord. We leven in een verwend tijdperk. Zo zie je maar, dat dat kleine muisje toch nog een staartje heeft...
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline Beekhof

  • Lid
Re: [Opgelost] Harde schijf vol en nu muisproblemen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/30, 13:30:32 »
Een ander "muis probleem": USB muis aangesloten via PS/2 (met omzetter er tussen) loopt muis vast na enige tijd in alle ubuntu's behalve (het vrourde 9.04, zie vorige inzendibng van mij)!!
Door nu de USB muis direct op USB aan te sluiten werkte muis weer perfekt.
Gevolg KVM omschakelaar tussen 2 pc's met enkel PS/2 aansluitingen ook al verouderd!
Bestaan er KVM schakelaars met 2x2 USB aansluitingen (voor 2x toetsbord en 2x muis)?
Of met nog meer USB aansluitingen, om bv ook USB stick (of externe HD) om te kunnen schakelen?

Tenslotte nog een andere ervaring: "2Port KVM Switch" bleek niet (meer) geschikt (wazig scherm) om bepaald
type monitor (HP L1740) om te schakelen!!
Deze monitor moest dus rechtstreeks aangesloten worden en werkte dan weer prima!

Door uittesten valt er veel te leren.

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: [Opgelost] Harde schijf vol en nu muisproblemen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/30, 19:33:47 »
Mijn pa heeft kvm met usb maar die werkt met windows maar dat mag volgens mij geen verschil maken. Er heeft wel een ubuntu pc aan gehangen maar daar heeft hij niet veel mee gewerkt. Volgens mij werkte het wel goed.
Of je er ook externe apparaten aan kan hangen is mij niet bekent. Ik vermoed eigenlijk van niet maar ik kan het mis hebben.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]