Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Garmin fiets gps onder linux  (gelezen 2797 keer)

Offline xena

  • Lid
Garmin fiets gps onder linux
« Gepost op: 2014/08/08, 15:20:37 »
Hallo,

Ik heb onlangs een Garmin fiets gps aangeschaft en een van de belangrijkste onderdelen is Basecamp.In dit programma kan je zo goed als alles doen met je gps ttz; een route opstellen,zelfgemaakte routes op je gps zetten enz.Ik heb alles geinstalleerd op de pc van mijn vrouw (windows7).Om dat ik een fervente linux gebruiker ben wil ik dat liever op mijn laptop(Ubuntu)Uiteraard leest of installeerd linux geen .exe bestanden.Is er een mogelijkheid om dit te omzeilen, en hoe moet ik dat aanpakken ?
Het zou mooi zijn als dit zou kunnen .

Bedankt bij voorbaat.

Mvg,

Asus desktop                         Processor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz
Grafisch:VESA:6325
Besturingssysteem : 32 -bit
geheugen 1.9 GibProcessor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz

Re: Garmin fiets gps onder linux
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/08, 15:37:05 »
Je kunt QLandKarteGT gebruiken: https://apps.ubuntu.com/cat/applications/qlandkartegt/

Kun je zo installeren middels Synaptic. Installeer er dan ook gelijk qlandkartegt-garmin bij zodat je je Garmin kunt uitlezen.

Offline xena

  • Lid
Re: Garmin fiets gps onder linux
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/08, 20:18:57 »
Hallo Vistaus,

Het door U aanbevolen progje QLandkarteGT ziet er fantastisch uit,maar ik heb blijkbaar een probleempje met de connectie van de Garmin device.
Mijn Garmin is type EDGE810 en zeer recent,blijkbaar moet ik nog een driver downloaden om met dit toestel te communiceren.
Ik heb QLandkarteGT en QLandkarteGT-Garmin geinstalleerd.
Uiteraard heb ik al gezocht naar de mogelijkheden ,maar het is mij niet echt duidelijk.
Graag nog wat meer tips aub.

mvg,
Asus desktop                         Processor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz
Grafisch:VESA:6325
Besturingssysteem : 32 -bit
geheugen 1.9 GibProcessor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz

Offline jnom

  • Lid
Re: Garmin fiets gps onder linux
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/09, 09:37:03 »
Ik gebruik het programma QlandkarteGT ook als vervanger van Mapsource en Basecamp en het kan inderdaad alles wat ik nodig heb voor wandelen en fietsen. Maar.... ik heb geen EDGE810 en in QLandkarte onder instellingen>apparaat en overdracht>type staat de EDGE810 niet bij de ondersteunde apparaten. Het volgende is bij mijn Garmin GPS ook nog mogelijk en dus misschien ook wel bij de EDGE810 die voor mij verder onbekend is. Ga eens op zoek naar een hoofdmenu op het apparaat waar je ook interface kunt selecteren. Bij mij kan ik dan USB massa opslag kiezen en de GPS wordt dan gezien als een externe opslag.
Ook onderstaande sites kunnen je wellicht verder helpen vooral met beschikbaarheid en gebruik van kaarten.

https://sites.google.com/site/openfietsmap/

http://www.mtb-rhein-main.de/index.php?view=article&catid=49%3Aanleitungen&id=46%3Agarmin-edge-705800-unter-ubuntu-linux&option=com_content&Itemid=198


http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:OSM_Map_On_Garmin

http://garmin.openstreetmap.nl/

Succes

Offline xena

  • Lid
Re: Garmin fiets gps onder linux
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/14, 21:03:56 »
Hallo iedereen,

Ik heb QLandkarte geinstalleerd via Synaptic en er vervolgens mee aan de slag gegaan,uiteraard na eerst de handleiding gelezen te hebben.
Het probleem is dat ik altijd rechte lijnen hou bij het maken van een route.Ik kies eerst de openstreet map,zoek mijn startpunt(adres waar ik wil starten)vervolgens kies ik voor overlay F6 en dan afstand Polyline F7 door vervolgens punten aan te klikken teken je dus een route.De getrokken lijn is een groen-gele stippelijn die zich niet aanpast aan de gevolgde weg.Kan mij iemand verder helpen,of aangeven waar je een nederlandstalige handleiding vind.Ik zit dus compleet vast ondanks veel lezen en proberen.
Alvast bedankt voor de hulp


Mvg;
Asus desktop                         Processor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz
Grafisch:VESA:6325
Besturingssysteem : 32 -bit
geheugen 1.9 GibProcessor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz

Offline jnom

  • Lid
Re: Garmin fiets gps onder linux
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/15, 09:16:10 »
Van het bestaan van een duidelijke en complete Nederlandstalige of Engelse handleiding ben ik niet op de hoogte. Wat je onder help in Qlandkarte vindt is niet altijd duidelijk en volledig maar met proberen en google kom je een heel eind.
Een route maken doe je op de volgende manier:
Indien je zelf een kaart hebt gedownload (vectorkaart) moet deze routable zijn.
Je vindt ze hier
http://garmin.openstreetmap.nl/
Ook de gestreamde kaarten kun je gebruiken.
Start Qlandkarte en links heb je een werkveld wat je onder bestand bij “toggle toolvieuw” naar believen kunt laten verdwijnen of in beeld brengen.
Voor het maken van een route heb je dit werkveld ( zo noem ik het ) nodig.
Selecteer eerst een kaart. Selecteer nu waypoints > maak waypoints of laad deze uit een bestand (laden d.m.v. geodata toevoegen)
In het werkveld komen nu de waypoints te staan.
Rechtsklik in dit veld en in het pop up venster selecteer “maak route”
Er verschijnt nu een ander pop up venster en hierin selecteer je de waypoints die je voor de route wilt gebruiken en ook de volgorde waarin de waypoints in de route gebruikt worden.
Selecteer maak route en kies eventueel een naam voor de route.
Nu wordt een route berekent maar dit is de rechte lijn.
In het werkveld onder route staat deze route met naam en afstand vermeldt.
Rechtsklik in het werkveld op de naam en in het nu verschijnende pop up venster selecteer je route berekenen en nu volgt de route de wegen.
Indien je het werkveld routes hebt geselecteerd kun je bij instellingen ( tab naast routes en dus niet algemene instellingen ) nog voorkeuren instellen zoals fiets, snelwegen vermijden e.d.

Offline xena

  • Lid
Re: Garmin fiets gps onder linux
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/01, 22:57:01 »
Hallo,
Bovenstaand dingen heb ik al uitgeprobeerd,nu heb eens geprobeerd om zelf opgenomen koersen eens te downloaden naar de pc.Wanneer ik de Garmin Edge 810 via usb kabel aan de pc koppel zie ik het toestel en de mappen staan.De map met de opgenomen koersen is leeg,ondanks dat ze wel degelijk op het toestel staan.koersen dia via Garmin Basecamp op het toestel zijn gezet zie ik wel staan.Heeft er iemand een idee waar het fout gaat?

mvg,
Asus desktop                         Processor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz
Grafisch:VESA:6325
Besturingssysteem : 32 -bit
geheugen 1.9 GibProcessor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz

Offline jnom

  • Lid
Re: Garmin fiets gps onder linux
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/02, 10:32:06 »
Ik neem aan dat de Edge 810 niet in Qlandkarte wordt herkend en dat je de GPS zoals in eerder beschreven als USB massaopslag apparaat uitleest. Ik kan je alleen maar vertellen wat ik zie als ik dit bij mijn GPS (Garmin GPSmap 60Cx) doe.
Bij mij verschijnt een map Garmin met daarin een gmapsup.img bestand. Dit is het kaartmateriaal dat op de GPS is gezet.Ook kan er in de Garminmap nog een POI map staan met .gpi bestanden en pictogrammen.Eventuele tracks staan niet in een map maar wel op de USB massaopslag als xxxx.gpx bestand.

In het Ubuntu softwarecentrum vind je ook nog het programma gebabbel. Dit heb ik soms nodig om tracks of POI's te converteren zodat ze bruikbaar zijn in Qlandkarte. Ook in het softwarecentrum vindt je Viking. Heb hier wel eens mee geexpiremnteerd maar uiteindelijk kon ik beter uit de voeten met Qlandkarte maar dit hoeft niet voor iedereen te gelden. Voor Viking bestaat wel een tamelijk uitgebreide gebruiksaanwijzing.

  http://sourceforge.net/p/viking/wikiallura/MasterHelp/

Re: Garmin fiets gps onder linux
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/02, 11:22:27 »
Het is een compromis, maar misschien is VirtualBox iets voor je?

Ik had hetzelfde probleem met mijn Blackberry (Link); dat werkt prima in een Win7 Virtualbox onder Linux. Net als de software voor mijn Chinese action cam.
Op mijn desktop zat nog een Win7 licentiesticker, mocht je die niet hebben, hier kun je voor €19 een Win licentie kopen (kuch, kuch...wat schrijf ik nu..??  :o ):
http://www.rakuten.de/produkt/microsoft-windows-7-professional-sp1-3264bit-lizenz-1180233381.html?sclid=af_pa38524_pb28826&cid=affiliate&portaldv=3&awtrack=1010030702119&mobile_view=false

Iemand op Tweakers heeft deze besteld en gevalideerd bij MS: het blijkt legaal te zijn (maar lees eerst het hele topic!), zie:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/42801476#42801476



Offtopic:
Overigens vind ik dit inmiddels het grootse Linux-probleem: periferie HW zoals smartphones, navi's, cams etc aansluiten. Vaak moet dat via eigen drivers of software die alleen voor Win (of soms Mac) beschikbaar is (en niet via Wine werkt vanwege USB). Dan kunnen we wel een discussie starten of dit de 'schuld' vd fabrikant is of van Linux, maar daar lossen we het probleem niet mee op.
De ondersteuning voor 'normale' HW zoals printers, scanners, netwerkkaartjes etc vind ik tegenwoordig wel goed.


Offline xena

  • Lid
Re: Garmin fiets gps onder linux
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/14, 22:30:37 »
Hallo,
Ik heb nog steeds problemen om met mijn gps te communiceren via QLandkartegt,ik heb voor de instelling massaopslag gekozen en ik kan inderdaad de verschillende mappen zien die op mijn toestel staan(Garmin Edge 810)Als ik deze mappen aanklik bv Koersen zijnde opgenomen fietstochten ,ik zie daar niets van terug.Alleen de mappen op het gps toestel zijn zichtbaar,misschien ben ik iets vergeten in te stellen ?
Kort gezegd uploaden en downloaden lukt niet.

Alvast bedankt voor de hulp.

Mvg,
Asus desktop                         Processor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz
Grafisch:VESA:6325
Besturingssysteem : 32 -bit
geheugen 1.9 GibProcessor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz