Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu server, dhcp fail  (gelezen 2507 keer)

Keesieh

  • Gast
Ubuntu server, dhcp fail
« Gepost op: 2008/01/24, 15:34:44 »
Hallo,

We hebben een probleem met het installeren van de dhcp server. We hebben een server gebouwd en daarop ubuntu server 6.0 geïnstalleerd. Maar wanneer we het volgende commando uitvoeren (apt-get install dhcp3-server) wordt er aan gegeven dat het goed gelukt is. Maar wanneer we de server opnieuw opstarten geeft hij 'starting dhcp server: [fail]' aan.

Is het mogelijk dat dit aan de netwerk verbinding ligt? We hebben een modem met daarop een hub en daar de server weer op gezet.

Iemand een idee??

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu server, dhcp fail
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/24, 15:54:56 »
dhcp-server is om lokaal ip adressen te kunnen uitdelen. Dus je krijgt bv internet binnen op 1 netwerkkaart en je wil via de andere netwerkaart nog een netwerk maken met een lokale groep pc's.
Is dit eerst en vooral wat je wil?

Je moet natuurlijk zeggen op welke netwerkkaart de server moet draaien dit doe je in /etc/default/dhcp3-server

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Ubuntu server, dhcp fail
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/24, 16:30:27 »
Als het goed is krijg je een uitgebreidere foutmelding als je het handmatig start "/etc/init.d/dhcp3-server start".

Waarschijnlijk wil je ook een name server instellen (DNS) option domain-name "jouw domein.internal

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Ubuntu server, dhcp fail
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/24, 23:04:55 »
Je moet de configuratie nog doen van de server in de config file /etc/dhcp/dhcpd.conf.
Hierin staan een aantal voorbeelden maar zaken zoals bv. je IP range en dergelijke ga je nog moeten configureren. Als je even hier op het forum of op internet zoekt kom je genoeg voorbeelden hiervan tegen.
Hetgeen raggar zegt is eigenlijk maar een klein deel van de configuratie die nog moet gebeuren!

*edit: snel even iets terug opgezocht. Zo moet je configuratie er ongeveer uitzien, je moet natuurlijk wel je IP adressen nog aanpassen naar je eigen situatie:
default-lease-time 3600;                                                    
max-lease-time 28800;    
                                                                     
subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 {                                  
    range 192.168.1.50 192.168.1.100;                                                                                      
    option routers 192.168.1.1;                                                  
    option subnet-mask 255.255.255.0;
    option broadcast-address 192.168.1.255;                                                                                                                                
}

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Keesieh

  • Gast
Ubuntu server, dhcp fail
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/25, 00:08:13 »
Bedankt voor de reacties. Ik ga het morgen meteen even proberen. Ik laat het wel weten verder...

Keesieh

  • Gast
Ubuntu server, dhcp fail
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/25, 12:52:01 »
Citaat van: DarkStar
Je moet de configuratie nog doen van de server in de config file /etc/dhcp/dhcpd.conf.
Hierin staan een aantal voorbeelden maar zaken zoals bv. je IP range en dergelijke ga je nog moeten configureren. Als je even hier op het forum of op internet zoekt kom je genoeg voorbeelden hiervan tegen.
Hetgeen raggar zegt is eigenlijk maar een klein deel van de configuratie die nog moet gebeuren!

*edit: snel even iets terug opgezocht. Zo moet je configuratie er ongeveer uitzien, je moet natuurlijk wel je IP adressen nog aanpassen naar je eigen situatie:
default-lease-time 3600;                                                    
max-lease-time 28800;    
                                                                     
subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 {                                  
    range 192.168.1.50 192.168.1.100;                                                                                      
    option routers 192.168.1.1;                                                  
    option subnet-mask 255.255.255.0;
    option broadcast-address 192.168.1.255;                                                                                                                                
}
Ik heb een beetje zitten zoeken hoe we het ip adres en dergelijke kunnen aanpassen, maar ik kon niets vinden. Met het volgende commando 'vi /etc/network/interfaces' kunnen we de configuratie wel bekijken, maar die is leeg. Waar kunnen we de configuratie wel instellen??

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu server, dhcp fail
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/25, 12:59:37 »
Bij het kaartje dat aan je lokale netwerk hangt.
Systeem > beheer > netwerk > zwervende modus afzetten en configureren maar.

Keesieh

  • Gast
Ubuntu server, dhcp fail
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/25, 13:05:19 »
Citaat van: siegi
Bij het kaartje dat aan je lokale netwerk hangt.
Systeem > beheer > netwerk > zwervende modus afzetten en configureren maar.
Ik neem aan dat dit met een ubuntu versie is die gebruikt maakt van een interface?? Is er geen commando voor een versie zonder interface??

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu server, dhcp fail
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/25, 14:09:37 »
Natuurlijk dan moet je handmatig de lijntjes in /etc/network/interfaces zetten.
BV
auto eth1
iface eth1 inet static
address 192.168.1.1
netmask 255.255.255.0

Dit is trouwens een handige link voor jouw denk ik hij is wel op debian gericht maar dat maakt niet zoveel uit.
http://www.cyberdogtech.com/firewalls/

Keesieh

  • Gast
Ubuntu server, dhcp fail
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/25, 15:16:53 »
Oké bedankt, die gaan we ff uit spitten. We hadden deze handleiding al gevonden:
http://www.howtoforge.com/perfect_setup_ubuntu_6.06
Maar die gaf niet precies aan hoe we de ip configuratie konden opslaan.

Keesieh

  • Gast
Ubuntu server, dhcp fail
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/26, 15:55:28 »
Ik kan het bestand nu wel opslaan met crtl + x, maar wanneer ik het daarna weer open is het de configuratie weer leer. Ook nadat ik de server herstart heb.

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu server, dhcp fail
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/26, 22:40:41 »
Ik kan niet echt volgen waar zit je juist.
Ik ken die howto niet uit mijn hoofd dus zou het helpen met te zeggen wat je aan het doen bent etc.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Ubuntu server, dhcp fail
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/27, 12:03:23 »
Citaat van: Keesieh
Ik kan het bestand nu wel opslaan met crtl + x, maar wanneer ik het daarna weer open is het de configuratie weer leer. Ook nadat ik de server herstart heb.
Klinkt eerder alsof het bestand niet juist opgeslagen is. Als je ctrl + x drukt (exit) moet je uitdrukkelijk toestemming geven dat hij het bestand mag overschrijven. Je moet dit ook dit met root-rechten, anders ga je niet voldoende rechten hebben om het bestand op te slaan.

Als je bestand eenmaal aangepast is geef je volgende opdracht om je netwerkconfig te herstarten:
sudo /etc/init.d/networking restart

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °