Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hardware configuratie  (gelezen 1368 keer)

Offline radox

  • Lid
hardware configuratie
« Gepost op: 2010/02/09, 23:50:46 »
Ha ubuntu
Waar kan ik de info vinden over de hardwarespecificaties van de computer?
Geheugen, snelheid enz

Het betreft een apparaat met waarschijnlijk 1,8 GHz. en Ubunu draait daar nogal traag op.
Biedt geheugenuitbreiding een oplossing?

groeten willem

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: hardware configuratie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/09, 23:53:44 »
zoek in synaptic naar hardinfo, een grafisch tooltje die je alles over de ingewanden verteld van je pc.

of geheugenuitbreiding helpt hangt van de hoeveelheid af die er nu in zit, minimaal voor een soepele machine is imo wel 512mb.

Offline radox

  • Lid
Re: hardware configuratie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/10, 00:19:08 »
mooi antwoord, maar via in het zoekvenster is er geen match voor synaptec en hardinfo.
kan ik dat niet als programma ergens openen?

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: hardware configuratie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/10, 00:23:40 »
ga via de bovenbalk naar systeem>beheer>synaptic pakketbeheer en klik op het vlak met zoeken,

voer hier hardinfo in en klik op zoeken [gebruik niet snelzoeken, die mist soms teveel].

het witte vierkantje aanklikken met rechts wat naast de naam van het pakket staat en kiezen voor "markeren voor installatie" , dan klik op uitvoeren in de bovenbalk en het pakket word geinstalleerd.

ga vervolgens naar systeem gereedschap en kies voor system profiler and benchmark,, dit start hardinfo op.

succes :)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: hardware configuratie
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/10, 00:27:56 »
Open de terminal (via menu Toepassingen, Hulpmiddelen, Terminalvenster) en typ daarin het commando:
sudo lshw -html > hardware.htmlVervolgens op de Enter-toets drukken, je wachtwoord invullen (waarbij je geen lettertekens op het scherm zult zien verschijnen) en nogmaals op de Enter-toets drukken. Daarna de terminal sluiten.
In je home-map (menu Locaties, Persoonlijke map) staat nu een bestand met de naam hardware.html
Hierin vind je een overzicht van alle hardware van het systeem.

Offline radox

  • Lid
Re: hardware configuratie
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/10, 01:05:40 »
Okeee, wat een bulk info ineens !
total memory 250.MB
free memory     9,9MB
processor 1,8 GHz

Met de onderverdeling in geheugenspecificaties kan ik niet zoveel aan.
Maar zoals je al suggereerde zal er minstens 250 mb bij moeten.

Fijn dat je me verder geholpen hebt

Groeten willem

Re: hardware configuratie
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/10, 12:58:20 »
Daar sta ik van te kijken. Een processor van 1.8 ghz en 250 MB geheugen? Wat een bizarre combinatie.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: hardware configuratie
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/10, 13:03:44 »
Het vriendje van mijn zus heeft ook een tijd een dergelijk pcje gehad, met een AthlonXP van 1.9 GHz en 192 Mb RAM. Het bovenstaande kan dus best ;)

Re: hardware configuratie
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/10, 13:05:53 »
Het vriendje van mijn zus heeft ook een tijd een dergelijk pcje gehad, met een AthlonXP van 1.9 GHz en 192 Mb RAM. Het bovenstaande kan dus best ;)
Hoe kun je daar dan fatsoenlijk op werken? Een gemiddelde Firefox-sessie neemt al zoveel geheugen in.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: hardware configuratie
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/10, 13:12:10 »
Het vriendje van mijn zus heeft ook een tijd een dergelijk pcje gehad, met een AthlonXP van 1.9 GHz en 192 Mb RAM. Het bovenstaande kan dus best ;)
Hoe kun je daar dan fatsoenlijk op werken? Een gemiddelde Firefox-sessie neemt al zoveel geheugen in.
Hij prutste maar wat, werken deed hij er niet mee. Beveiligen deed hij zijn XP ook niet en mijn adviezen gingen het ene oor in en het andere weer uit. Dus het apparaat werd zo slecht behandeld dat hij onnodig vroeg op de schroothoop terechtkwam.