Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Skypen lukt niet  (gelezen 2280 keer)

Skypen lukt niet
« Gepost op: 2012/04/28, 22:27:42 »
Beste leden/gasten,

Ik heb Ubuntu 12. Ik heb onlangs Skype gedownload. Ik heb van een familie lid een microfoon gekregen die bij hun op de pc (Windows XP) gewoon heeft gewerkt. Bij mij wil die niet werken. Ik heb een voice test gedaan bij Skype maar zonder enige resultaat.

Deze microfoon heb ik:
http://www.compupro.nl/images/products_old/large/Microfoons-MF-9.jpg

Dus gewoon met plug in die je gewoon achter je computer hoort aan te sluiten.

Kan iemand me aub helpen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Skypen lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/28, 22:49:39 »
Gebruik Skype uit de Partners-pakketbron.

- verwijder de huidige Skype

- schakel de Partnersbron in:
http://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Wees-enigszins-voorzichtig-met-de-Partners-pakketbron-en-de-Onafhankelijk-pakketbron
(punt 8, rechterkolom)

- installeer Skype via het Softwarecentrum

Re: Skypen lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/28, 23:33:39 »
Nog steeds geen succes na jouw aangegeven stappen. Hij word herkend volgens mij bij de audio boven. Ik kan namelijk me mic geluid harder zetten maar na een voice test via Skype is er niets te horen van mijn mic opname.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Skypen lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/28, 23:37:36 »
Zit de mic wel geplugd in de goeie aansluiting? De roze dus. Wat ook kan: staat de mic wellicht uitgeschakeld via een schuifje op 't ding zelf?

Re: Skypen lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/28, 23:51:14 »
Me mic is goed aangesloten en me mic staat ook aan. Hij wilt steeds maar niks opnemen, ik snap dat niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Skypen lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/28, 23:53:27 »
Werkt 't kreng wel, wanneer je Google Talk gebruikt?
http://www.google.com/talk/

Re: Skypen lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/29, 00:37:36 »
Ik heb Audacity gebruikt en geprobeerd om een mic opname te maken maar ook daar geen succes. Wat doe ik nou verkeerd? Waarom lukt die bij een andere pc met een Windows erop wel maar op deze Ubuntu niet ?! Is er geen audio/mic instellingen bij Ubuntu zelf?

Re: Skypen lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/29, 21:23:54 »
Ik wil nu iets anders proberen. Ik heb hier een webcam met ingebouwde mic (Logitech). Hoe kan ik deze installeren. Ik kan hem niet vinden. Via skype ook geen geluid en beeld.

Kan iemand me nu helpen aub?

Offline wowo

  • Lid
Re: Skypen lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/29, 22:14:26 »
Stomme vraag misschien maar staat de microfoon onder Geluidsvoorkeuren  > tabblad invoer op "Dempen" ?

Eventueel kan je  via het ubuntu software centrum ook gnome alsa mixer installeren en daar kijken naar de instellingen.

Als je een niet stukke microfoon juist hebt aangesloten en de Geluidsinstellingen zijn goed, dan kan het volgens alleen nog maar aan de driver liggen die een probleem heeft met je geluidskaart/chip.
Ik heb eens een laptop gehad waarvan ik geen geluid kreeg uit de koptelefooningang en dat was uiteindelijk te verhelpen door een aanpassing in een bepaald bestand.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Skypen lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/29, 22:19:26 »
Nee hij staat niet op dempen. De microfoon werkte gewoon op de Windows en mijn Webcam met ingebouwde mic wil ook niet werken.

Bij geluid instellingen zie ik dat een keuze maken Analoog mono of Analoog Stereo (bij invoer video) welke keuze moet ik hier maken? Of maakt dat niet uit?

Offline wowo

  • Lid
Re: Skypen lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/29, 22:52:40 »
Heb even mijn testbak 12.04 opgestart.
Daar zie ik bij mij onder "Geluid > Invoer > Geluid opnemen van" een hoop apparaten staan waarvan geluid opgenomen kan worden oa Video, Analoge invoer,  Line in maar ook Microfoon /Microfoon 2 en Microfoon/Microfoon 1.
Als ik bij mij Microfoon/Microfoon 1 kies (als ik de microfoon van mijn koptelefoon goed heb aangesloten) dan zie ik bij "Opnameniveau de rode streepjes bewegen als ik praat. Nb bij "Invoervolume"staat geen vinkje bij dempen.
Of maak anders eens een schermafdruk van geluid > invoer om te laten zien hoe het bij jou eruit ziet.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Skypen lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/29, 23:19:11 »




En ik zie nu ook dat ik me volume niet meer kan aanpassen boven in het balkje (via volume en media player instellingen is dat wel mogelijk)


Offline wowo

  • Lid
Re: Skypen lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/29, 23:33:42 »
Zeer vreemd vind ik het dat er geen apparaat "microfoon" zichtbaar is bij jou.

De rode streepjes bij opname niveau bij video zijn het gevolg van ruis, neem ik aan.

Het luidspreker symbool met de streepjes erachter in de bovenste balk betekent normaal gesproken dat het geluid gedempt is, maar dan kan je daar ook gewoon het volume aanpassen.

Ik blijf erbij dat er iets niet goed zit met de hardware herkenning of met de drivers.
Helaas kan ik jou daar verder niet mee helpen. Er zijn hier op dit forum vast wel mensen die je hiermee verder kunnen helpen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Skypen lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/30, 00:02:43 »
Zeer vreemd vind ik het dat er geen apparaat "microfoon" zichtbaar is bij jou.

De rode streepjes bij opname niveau bij video zijn het gevolg van ruis, neem ik aan.

Het luidspreker symbool met de streepjes erachter in de bovenste balk betekent normaal gesproken dat het geluid gedempt is, maar dan kan je daar ook gewoon het volume aanpassen.

Ik blijf erbij dat er iets niet goed zit met de hardware herkenning of met de drivers.
Helaas kan ik jou daar verder niet mee helpen. Er zijn hier op dit forum vast wel mensen die je hiermee verder kunnen helpen.

Tot nu toe bedankt voor je hulp en tijd. Hopelijk is er iemand anders die me ook kan en wilt helpen..

Offline wowo

  • Lid
Re: Skypen lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2012/04/30, 10:47:17 »
Ik zie op launchpad en askubuntu wat microfoon problemen opduiken.
Als je de output noteert van de volgende terminal commando's kan je er misschien zelf wat gerichter op googlen.
1) lspci2) alsactl initKijk naar hetgeen over audio vermeld staat.

Bij mijn oude laptop staat daar bv  resp.:
Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) AC'97 Audio Controller (rev 04)
en
Found hardware: "ICH4" "Conexant Cx20468-31" "AC97a:43585430" "0x1179" "0xff31"
Hardware is initialized using a generic method
« Laatst bewerkt op: 2012/04/30, 12:29:05 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Skypen lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/30, 12:26:05 »
Update:

Afgelopen nacht heb ik me pc 3 x opnieuw gestart. Met als resultaat herkenning van me Logitech. Hij gaf dit keer wel aan dat die ¨bestond¨. Alleen microfoon/cam wou alsnog niet werken via Skype. Ik liet het rusten en ging me bedje in.

Een half uur geleden deed ik me pc aan en viel me wat op. Hij herkent op dit moment geen geluid. Hij speelt wel muziek af via de boxen. Zie hieronder screensavers





Nu is me ook opgevallen dat bijna alles boven vast loopt. Muziek afspelen via media players lukken niet.  ???

Offline wowo

  • Lid
Re: Skypen lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2012/04/30, 12:38:28 »
Je hebt pech met de combinatie van je hardware en ubuntu 12.04.
Deze ubuntu is nog heel erg pril en je probleem zal dan ook vast wel opgelost worden in de komende tijd.
Ik heb bv al een kernel update gehad en daarmee komen meestal de driver/hardware verbeteringen.
In de tussentijd launchpad (https://launchpad.net/ubuntu) in de gaten houden of jouw bug al is gemeld of opgelost gaat worden.
In de zgn puntuitgave van een LTS versie zijn de meeste bugs opgelost. Het duurt echter nog wel even voordat deze komt (juni?).
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Skypen lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/01, 14:04:58 »
Update:

Ik heb net een nieuwe microfoon gekocht bij de Media Markt. Ook deze werkt niet en daarnaast ging ik me pc opnieuw starten en deed me videokaart heel vreemd. Ik kreeg vreemde onleesbare teksten/tekens te zien. Na drie 3 x opnieuw starten deed die het weer normaal.

Ik ga even nog even rondsnuffelen om deze probleem op te lossen anders stap ik toch maar over naar de Windows. Dit word toch wel een beetje vervelend.

Offline wowo

  • Lid
Re: Skypen lukt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/01, 18:20:00 »
Ik zou als tipje nog kunnen meegeven:
Probeer alles nog eens een keer uit met een live-cd of live-usb (neem daarvoor bv de nederlandse editie).
Je kan met de voorbeeldbestandsmap die op het bureaublad staat kijken of je daarmee gewoon geluid en of videobeeld krijgt.
Ook kan je  met geluidsrecorder iets proberen op te nemen.
Als dat allemaal wel lukt, dan is er misschien iets mis gegaan tijdens de installatie. Als dat zo is zou ik een schone installatie overwegen.
 
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS