Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: .exe bestanden openen niet?  (gelezen 2809 keer)

Gast

  • Gast
.exe bestanden openen niet?
« Gepost op: 2006/08/17, 13:09:46 »
hey, ik heb sinds kort linux ubuntu en nu wou ik er linksys software opzetten zodat mijn draadloze ontvanger zou werken. Maar Linux schijnt de .exe bestanden niet te kunnen openen.. Ik heb eens gekeken bijde eigenschappen en er is geen programma toegewezen om het bestand te openen...

mijn vraag is dus: welk programma moet ik toewijzen om .exe bestanden te kunnen openen?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
.exe bestanden openen niet?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/17, 13:30:54 »
.exe bestanden zijn voor windows...
om je drivers onder linux te doen werken heb je helemaal andere software/drivers nodig

sommige windows programma's/games (.exe) kunnen werken door middel van het programma "wine" www.winehq.com
maar voor je draadloze ontvanger heb je dit vast niet nodig

wat voor draadloze ontvanger is het? draadloze netwerkkaart? weet je precies welke?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Firebird

  • Gast
.exe bestanden openen niet?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/17, 16:35:43 »
In afwachting: LNW

Xano

  • Gast
.exe bestanden openen niet?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/20, 14:23:24 »
Even wat meer uitleg voor de topicstarter: Elk besturingssysteem werkt met een eigen "manier" van programma's. Windowsprogramma's heten *.exe en Linux heeft een eigen versie (wat dat precies is, weet ik niet, ben ook maar beginner :P ). Dit is niet iets slechts van Linux, ieder systeem heeft gewoon een eigen manier van doen.

Linux kent eigen programma's Veel Windows dingen zal je ook niet onder Linux kunnen draaien, omdat ze voor Windows gemaakt zijn. Er zijn voor 99% van de programma's goede alternatieven. Voor MS Officie heb je bijvoorbeeld OpenOffice. Mocht je perse een Windows programma onder Linux willen draaien, dan kan je een emulator zoals Wine gebruiken. Deze aapt Windows na, waardoor veel (maar bij lange na niet alle) programma's gewoon onder Linux gebruikt kunnen worden. Dit werkt zelfs bij een aantal spellen, zoals Call of Duty.

Als je inderdaad een Linksys netwerkkaart bedoelt, dan moet je eerst kijken of Ubuntu ingebakken drivers heeft of dat de fabrikant Linux drivers levert. Als dit niet zo is, dan kan je met het programma Ndiswrapper kijken of je de Windows driver onder Linux kan gebruiken, zo heb ik mijn eigen kaart ook aan het draaien gekregen.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
.exe bestanden openen niet?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/20, 14:42:38 »
Linux binaries zijn ELF bestanden (ze hebben doorgaans geen extensie)

En technisch gezien is Wine geen emulator, maar een soort van API wrapper :P

edit: sorry voor 't zagen :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Xano

  • Gast
.exe bestanden openen niet?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/20, 14:51:11 »
No problemo hoor, ben zelf ook een beginner, dus kan het best fout hebben :)