Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foto's doorsturen (compressie probleem)  (gelezen 2979 keer)

Offline andreas

  • Lid
Foto's doorsturen (compressie probleem)
« Gepost op: 2010/01/11, 21:13:27 »
Als ik foto's wil doorsturen langs "mijn afbeeldingen" dan krijg ik onder compressie: .Zip, .tar.gz en .tar.bz2
Ik stel vast dat de ontvanger van deze afbeeldingen deze foto's dan niet kan openen...
Ik probeer het dan met F-Spot fotobeheer en onder "Send by mail" kan ik dan één foto selecteren en versturen, doch het formaat wordt dan default aangevinkt met originele grootte.  de formaten miniscul, klein, middel en andere lichten niet op.
Wat is de beste manier om een serie foto's te delen met vrienden ?
In windows is dit heel simpel langs "mijn afbeeldingen" en daar heeft met de keuze om de foto's te versturen in klein of miniscul formaat en dat werkt altijd.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Foto's doorsturen (compressie probleem)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/11, 21:18:37 »
Kan je het niet gewoon met je email programma en "bestand toevoegen"?
Met thunderbird is dat geen probleem.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Foto's doorsturen (compressie probleem)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/12, 13:35:24 »
Er bestaat een programaatje dat je kunt downloaden via synaptic (even zoeken op resize) hiermee kun je gewoon in bestandsbeheer foto's resizen. Zelf meerdere tegelijk in 9.04 was dit standaard. Gebruik het zelf erg veel erg handig.
O ja je vind het niet in je menu als je right click doet op het bestand dat je wilt verkleinen staat het gewoon in de opties handig toch!
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline Tom

  • Lid
Re: Foto's doorsturen (compressie probleem)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/12, 13:40:59 »
Er bestaat een programaatje dat je kunt downloaden via synaptic (even zoeken op resize) hiermee kun je gewoon in bestandsbeheer foto's resizen. Zelf meerdere tegelijk in 9.04 was dit standaard. Gebruik het zelf erg veel erg handig.
O ja je vind het niet in je menu als je right click doet op het bestand dat je wilt verkleinen staat het gewoon in de opties handig toch!

Nautilus image convertor XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline andreas

  • Lid
Re: Foto's doorsturen (compressie probleem)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/12, 19:43:17 »
Wanda en Leon, bedankt voor de tip, doch via synaptic vindt ik verschillende programmatjes "resize": bdfresize, encadre-image, ext2resize, fatresize.
Welk van deze moet ik dan installeren ???

Re: Foto's doorsturen (compressie probleem)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/12, 19:58:11 »
Andreas,

Het gemakkelijkste vind ik Picasa van Google. Je kan dan ofwel kiezen je foto te exporteren naar een andere map (bvb. 640*480, of iets anders) ofwel kan je map op google openen zodat je je vrienden kan uitnodigen om daar je foto's te gaan bekijken (Ik doe dat bvb. met fotoreeksen van familiefeesten omdat het veelal een groot aantal foto's betreft). Ik vind persoonlijk het doorsturen van veel foto's in een email tegen de email-
etiquette.

Gimp is ook een uitstekend middel om foto's te gaan comprimeren! (Rescale).

Picasa : gewoon het .deb-bestand downloaden, aanklikken en de installatie is gebeurd.

Re: Foto's doorsturen (compressie probleem)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/12, 20:15:54 »
Emailen van foto's lukt met Thunderbird op volgende manieren:

1. Als bijvoegsel
2. Invoegen in je tektst : Invoegen->Afbeelding->Bestand kiezen (en al dan niet een alternatieve tekst kiezen)

Offline lizardman

  • Lid
Re: Foto's doorsturen (compressie probleem)
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/12, 20:32:35 »
@ andreas,
Voor gnome installeer je in synaptic-> nautilus-image-converter

Je kunt nu vanuit het contextmenu één of meerdere geselecteerde afbeeldingen resizen of roteren.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)