Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: uitvallen laptop /dev/sda 1:  (gelezen 716 keer)

Offline 70docroc

  • Lid
uitvallen laptop /dev/sda 1:
« Gepost op: 2012/09/28, 18:44:23 »

Hallo,

Ben deze melding: "/dev/sda1: 236464/4825088 bestanden (0,2% niet aangesloten) 1531237/19277284 blokken" tegengekomen tijdens zoektocht het probleem van uitvallen op te lossen.

kan iemand me vertellen wat dit precies betekent voor een acer5315 die regelmatig uitvalt. Ik herken dev/sda uit "Psensor" dus ga er vanuit dat dit in verbinding staat met te hoge temperatuur.
Ook vraag ik me af hoe het mogelijk is dat ik vd week wel de fan hoor werken en ik zonder uitvalprobleem een goed werkende lp heb terwijl dit op normaal dagelijks gebruik een grote uitzondering blijkt.  What's the matter...??


Offline jan11000

  • Lid
Re: uitvallen laptop /dev/sda 1:
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/28, 18:56:32 »
Ik denk dat dit door het uitvallen komt, dus dit is de scandisk (fsck in linux), dit laat fsck zien na het scannen.
Indien je pc uitvalt dan gaat linux een fsck uitvoeren.


Offline vanadium

  • Lid
Re: uitvallen laptop /dev/sda 1:
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/28, 20:41:22 »
De betreffende melding zelf is inderdaad niets om je zorgen over te maken. Dit is inderdaad output van de schijfcontrole, en de 0.2% fragmentatie is bijzonder laag, wat uitstekend is.

Het uitvallen zal inderdaad wellicht hier met oververhitting te maken hebben. Een andere mogelijkheid is een geheugenprobleem. Dat zal bij jou wellicht niet het probleem zijn. Het geheugen kan je testen met de Ubuntu live CD.