Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fotomap synchroniseren tussen 2 pc's  (gelezen 2313 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Fotomap synchroniseren tussen 2 pc's
« Gepost op: 2019/02/11, 15:11:31 »
Ik heb een vraag over het gesynchroniseerd houden van een fotomap op twee verschillende pc's. Mijn vader heeft een laptop (Ubuntu 18.04) en een desktop (Ubuntu 18.04) en hij wil foto's op beide systemen kunnen inzien/toevoegen via Shotwell. De foto's worden toegevoegd vanaf een camera die via kaartlezer eens in de zoveel tijd in Shotwell geïmporteerd worden.

Wat is nu de handigste methode om dit voor elkaar te krijgen met zo min mogelijk handeling voor mijn vader? Ik dacht zelf aan iets als Syncthing of zoiets, maar wellicht is er een andere methode. In principe is het niet de bedoeling om het via een of andere cloud provider te doen.

Re: Fotomap synchroniseren tussen 2 pc's
« Reactie #1 Gepost op: 2019/02/11, 17:08:00 »
Rsync is hier prima geschikt voor (er bestaat ook een grafische schil hiervoor, grsync heet die meen ik).

Het algemene rsync-commando is als volgt (in een terminal):
$ rsync -tva fotomap/ doelmapDit synchroniseert de mappen fotomap en doelmap: alles wat in fotomap staat, wordt (slim) gekopieerd naar doelmap. Dat slim slaat op het incrementele van deze opdracht. Voer je dit een volgende keer nogmaals uit, dan worden alleen de wijzigingen in fotomap overgekopieerd. Rsync kent ook een optie --del, als je in fotomap bestanden hebt gewist, worden dezelfde bestanden ook gewist in de doelmap. Zo behoud je een 1-op-1 kopie. Zelf gebruik ik deze optie niet om veiligheidsredenen; als ik per ongeluk iets wis in de bronmap, dan zijn die kopieën ook meteen foetsie.

Als je genoemde 'fotomap' wilt sync'en met een andere pc in het lokale netwerk, typ je zoiets:
rsync -tva fotomap/ gebruiker@lokaal_ip-adres/:doelmap
De opdracht die ik zelf gebruik om mijn fotomap genaamd '2018' met een andere pc te sync'en is:
cd /media/barra2/fotoos && rsync -tva 2018/ gebruiker@192.168.x.x:/media/testo/fotoos/2018/

Uiteraard kun je ook de andere kant op synchroniseren, vanaf de tweede pc of laptop.

Door er een cronjob van te maken kun je deze opdracht automatiseren. Ik rsync al jaren twee maal per dag mijn foto's en ik ben nog nooit iets kwijtgeraakt. Mijn digitale fotoverzameling dateert van november 2000 en is inmiddels ruwweg een halve TB groot.

Tip: leer eerst met rsync te werken door een klein fotomapje te gebruiken en die naar een doelmap te sync'en.

Mocht je nog vragen hebben, dan roept u maar.

EDIT_1: let goed op de slashes achter een mapnaam, die hebben grote invloed op het resultaat.
EDIT_2. Ik vergeet te melden dat ik een uitgebreider, Engelstalig artikel over rsync en cronjobs heb geschreven:
https://paulsphotopalace.wordpress.com/protect-your-photos/
« Laatst bewerkt op: 2019/02/11, 17:17:47 door Paul Matthijsse »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Fotomap synchroniseren tussen 2 pc's
« Reactie #2 Gepost op: 2019/02/11, 19:09:14 »
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik had rsync al gezien maar het probleem is dan dat de beide pc's altijd in hetzelfde netwerk (met vast IP) moeten zijn. Handige van syncthing lijkt te zijn dat het ook werkt als de pc's niet samen in hetzelfde netwerk zitten. Het gaat namelijk op uniek ID.

Maar rsync is volgens mij wel weer handig voor andere backup klusjes, zal nog eens goed kijken naar voor en nadelen?

Offline h2o

  • Lid
Re: Fotomap synchroniseren tussen 2 pc's
« Reactie #3 Gepost op: 2019/02/12, 08:49:11 »
Rsync is inderdaad heel betrouwbaar en stabiel. Je moet wel goed opletten hoe je het in stelt. Grsync kun je ook gebruiken en dan meerdere profielen. Een profiel om bestanden van A naar B te synchroniseren, een profiel die het omgekeerde doet. Dan een profiel die bestanden van A naar B synchroniseert met verwijderen van niet (meer) bestaande bestanden en een profiel die het omgekeerde doet.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Fotomap synchroniseren tussen 2 pc's
« Reactie #4 Gepost op: 2019/02/12, 08:53:50 »
Hoi Valk,

Ik gebruik ook rsync.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Fotomap synchroniseren tussen 2 pc's
« Reactie #5 Gepost op: 2019/02/12, 10:58:06 »
Bedankt voor jullie reacties. Rsync lijkt een goede tool, maar wellicht ga ik toch een poging wagen met Syncthing.
Ik gebruik Syncthing zelf op mijn telefoon, zodat foto's automatisch gesynchroniseerd worden met 2 desktops. Dat werkt super stabiel.

Het handige van Syncthing voor mijn vader vind ik dat als ik het eenmaal ingesteld heb, het verder automagisch werkt. Het synchroniseren begint wanneer beide pc's aanstaan. Ongeacht of ze zich in hetzelfde netwerk bevinden en of je op gezette tijden de pc's aan moet zetten voor een (bijvoorbeeld) Rsync synchronisatie. Ik hoop dat het net zo stabiel zal zijn als voor mijzelf met een mobiele telefoon en twee desktops.

Offline atomos

  • Lid
Re: Fotomap synchroniseren tussen 2 pc's
« Reactie #6 Gepost op: 2019/02/12, 11:23:57 »
Deze stond op tweakers.net > FreeFileSync https://freefilesync.org/
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Fotomap synchroniseren tussen 2 pc's
« Reactie #7 Gepost op: 2019/02/12, 12:15:37 »
Deze stond op tweakers.net > FreeFileSync https://freefilesync.org/

Freefilesync gebruik ik ook al een aantal jaren en zeer tevreden over.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Fotomap synchroniseren tussen 2 pc's
« Reactie #8 Gepost op: 2019/02/12, 12:40:56 »
Deze stond op tweakers.net > FreeFileSync https://freefilesync.org/

Freefilesync gebruik ik ook al een aantal jaren en zeer tevreden over.

Thanks, ik zal eens kijken hoe die de sync initieert. Volgens een vastgesteld schema, of bij automatisch bij gelijktijdige beschikbaarheid van de machines.

Re: Fotomap synchroniseren tussen 2 pc's
« Reactie #9 Gepost op: 2019/02/12, 19:29:16 »
 
Citaat
In principe is het niet de bedoeling om het via een of andere cloud provider te doen.
Toch is het een idee om het toch met b.v. Dropbox te doen.
Wat best heel simpel is.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline MKe

  • Lid
Re: Fotomap synchroniseren tussen 2 pc's
« Reactie #10 Gepost op: 2019/02/24, 16:12:43 »
Ik heb syncthing een hele tijd gebruikt. Werkt prima.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Fotomap synchroniseren tussen 2 pc's
« Reactie #11 Gepost op: 2019/02/25, 11:13:51 »
Ik heb Synchting inmiddels ook geïnstalleerd. Moet nog even kijken of het nu gaat werken voor beide machines, vooral wanneer foto's geïmporteerd worden (met Shotwell) en gesynct moeten worden.

Offline MKe

  • Lid
Re: Fotomap synchroniseren tussen 2 pc's
« Reactie #12 Gepost op: 2019/02/25, 15:45:27 »
Shotwell is niet ideaal omdat die apart nog een sqlite database aanmaakt voor de metadata van de foto's. Nu kun je die wel erbij syncen, maar dat gaat ergens een keer fout omdat sqlite geen multiuser systeem is. M.a.w. sqlite zal regelmatig gaan locken.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Fotomap synchroniseren tussen 2 pc's
« Reactie #13 Gepost op: 2019/02/25, 21:50:37 »
Shotwell is niet ideaal omdat die apart nog een sqlite database aanmaakt voor de metadata van de foto's. Nu kun je die wel erbij syncen, maar dat gaat ergens een keer fout omdat sqlite geen multiuser systeem is. M.a.w. sqlite zal regelmatig gaan locken.

Waar staat die database, wordt die in de foto/afbeeldingen map bewaard? Op zich is het niet erg als op de tweede locatie de database niet meekomt. De lokale shotwell kan dat de index dan toch maken?

Offline MKe

  • Lid
Re: Fotomap synchroniseren tussen 2 pc's
« Reactie #14 Gepost op: 2019/02/26, 09:02:39 »
Ik weet niet meer precies, ik gebruik Shotwell niet meer, maar er was een verborgen map in $HOME/.local ofzo. Je kunt volgens mij die locatie ook wijzigen. Syncen gaat problemen opleveren op moment dat je allebei op hetzelfde moment bezig bent met Shotwell. SQLite is niet multiuser en locked de database bij elke transactie. Het gevolg kan zijn als je allebei met transacties bezig bent (lezen of schrijven naar de database) dat hij dan niet meer weet wie de eigenaar van de lock is en dat hij dan niet meer unlocked. Ik weet niet hoe ik dat anders moet uitleggen. Maar je zult waarschijnlijk vaak de lock file handmatig moeten gaan verwijderen.

Als je de database niet synced, dan mis je ook alle tags etc. Als je dat niet gebruikt, dan is het geen probleem. Ik weet echter niet precies welke data Shotwell allemaal bijhoudt in die database.

Re: Fotomap synchroniseren tussen 2 pc's
« Reactie #15 Gepost op: 2019/02/26, 11:45:18 »
MKe, Uw website ziet er fantastisch uit, kunt u mij vertellen welk thema u gebruikt?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Fotomap synchroniseren tussen 2 pc's
« Reactie #16 Gepost op: 2019/02/26, 12:28:14 »
Ik weet niet meer precies, ik gebruik Shotwell niet meer, maar er was een verborgen map in $HOME/.local ofzo. Je kunt volgens mij die locatie ook wijzigen. Syncen gaat problemen opleveren op moment dat je allebei op hetzelfde moment bezig bent met Shotwell. SQLite is niet multiuser en locked de database bij elke transactie. Het gevolg kan zijn als je allebei met transacties bezig bent (lezen of schrijven naar de database) dat hij dan niet meer weet wie de eigenaar van de lock is en dat hij dan niet meer unlocked. Ik weet niet hoe ik dat anders moet uitleggen. Maar je zult waarschijnlijk vaak de lock file handmatig moeten gaan verwijderen.

Als je de database niet synced, dan mis je ook alle tags etc. Als je dat niet gebruikt, dan is het geen probleem. Ik weet echter niet precies welke data Shotwell allemaal bijhoudt in die database.

Ok, ik snap het, dank je wel! Is er eventueel een andere foto beheerder die je in deze situatie zou aanraden?

Gelijk gebruik zal overigens niet gebeuren, voor mijn vader is de desktop de hoofd pc en laptop wordt alleen op vakantie gebruikt.

Offline MKe

  • Lid
Re: Fotomap synchroniseren tussen 2 pc's
« Reactie #17 Gepost op: 2019/02/26, 18:28:04 »
Je moet zoeken naar een foto manager die geen database gebruikt. Zelf gebruik ik geeqie in combinatie met rapidphotodownloader voor het importeren van foto's van de kamera, die werkt voor mij prima. . Ik weet niet zeker of gtumb een database gebruikt, anders zou dat ook een optie zijn. Digikam niet, want die gebruikt zeker een database.