Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows pc benaderen vanuit Ubuntu ?  (gelezen 907 keer)

Offline henkchr

  • Lid
Windows pc benaderen vanuit Ubuntu ?
« Gepost op: 2021/01/09, 14:13:38 »
Ik beschik binnenkort over een Windows 10 laptop en het idee is daar 2 programma´s ( continue )op te gaan draaien.

Zou ik de bestanden en programma´s die op de laptop draaien kunnen bekijken vanaf een andere aparte Ubuntu pc met daarop ubuntu 18.04 LTS door deze continue met  elkaar te verbinden ?

 TIA

Re: Windows pc benaderen vanuit Ubuntu ?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/01/09, 14:41:59 »
Hoi

Met teamviewer kan je dat wel doen.

Steven

Re: Windows pc benaderen vanuit Ubuntu ?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/01/10, 13:48:02 »
Remminia, Bureaublad-op-afstand ??
Werkt hetzelfde en via dezelfde protocollen als Win-Bureaublad-op-afstand en is in principe competible (instellingenafhankelijk).
Gebruik het zelden nog maar goede ervaringen mee.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline henkchr

  • Lid
Re: Windows pc benaderen vanuit Ubuntu ?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/01/10, 14:47:04 »
Dat is mooi.

TeamViewer staat niet in de standaard Ubuntu software lijst,. Remmina zie ik 2 keer in de ubuntu software,staan. welke van de 2 paketten is het ?

Hoe gaat het verbinden  in Remmina ? En wat doe je precies in Windows 10 ?

Re: Windows pc benaderen vanuit Ubuntu ?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/01/11, 16:59:20 »
Remmina zie ik 2 keer in de ubuntu software,staan. welke van de 2 paketten is het ?

Geen idee. Ik zie er maar 1.
Installeer anders via terminal zou ik zeggen.

sudo apt-get install remmina
Hoe gaat het verbinden  in Remmina ? En wat doe je precies in Windows 10 ?

Exact hetzelfde als met het programma "Bureaublad-op-afstand" zoals het onder windows bestaat en werkt.
Je legt verbinding met de andere PC en logt in op de gebruiker op die computer met Naam en Wachtwoord zoals de gebruiker op die PC zelf ook inlogt, en dan kun jij op jouw pc werken in het buroblad van de gebruiker zoals hij op de andere PC staat. Incl bureaublad-achtergrond, bestanden, programma's etc., alsof je zelf achter die PC zit.
Dit kan zowel op een lokaal netwerk als ook op afstand.

Let wel. Dit klinkt makkelijk, maar je moet er nog wel e.e.a. voor instellen in de router daar, of al voldoende netwerktoegang hebben. Genoeg tutorials daarvoor te vinden op het net.
Als je Bureaublad-op-afstand van Win aan de gang krijgt lukt dat met Remmina ook en werkt het hetzelfde (eigen ervaring).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline henkchr

  • Lid
Re: Windows pc benaderen vanuit Ubuntu ?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/01/16, 12:57:05 »
Dank voor de uitleg !!!

Heb eigenlijk nog een andere vraag. Ubuntu server zou voor mij misschien ook nog een optie kunnen zijn i.pvv een Windows machine.
Wat ik me even afvraag is:  kun je alle programma´s die je op Ubuntu desktop kunt installeren ook installeren op Ubuntu server en gaat dit ook via
Ubuntu software, de grafische schil ?



« Laatst bewerkt op: 2021/01/16, 13:03:27 door henkchr »

Offline henkchr

  • Lid
Re: Windows pc benaderen vanuit Ubuntu ?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/01/17, 14:12:44 »
Heb inmiddels gezien dat alles in principe te installeren is.

Re: Windows pc benaderen vanuit Ubuntu ?
« Reactie #7 Gepost op: 2021/01/19, 10:48:37 »
Mooi. Ik hoop dat het je gaat lukken en dat het voor je gaat doen wat je wilt.
Het is even een klusje om het werkend te krijgen, maar het is goed te doen.

Adviesje: Als het niet dringend nodig is zou ik verbinding van buitenaf zo beperkt mogelijk houden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore