Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: linux in het nederlands  (gelezen 4095 keer)

allard100

  • Gast
linux in het nederlands
« Gepost op: 2007/10/31, 16:26:22 »
ik heb ubuntu op mijn computer gezet
alles werkt prima MAAR

hoe krijg je ubuntu helemaal in het nederlands ??
bij language staat alleen engels

weten jullie mischien iets hoe ik hem in het nederlands kan krijgen

Offline Soul-Sing

  • Lid
linux in het nederlands
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/31, 16:28:00 »
systeem:beheer: taalondersteuning lijkt me de plek voor je.

Offline tomubuntu

  • Lid
linux in het nederlands
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/31, 16:29:40 »
Dit was bij mij ook zo na installatie, maar na een update kon ik via systeem-beheer-languages nederlands instellen. Hebt u recent ge-updated?

Taygeto

  • Gast
linux in het nederlands
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/31, 22:00:53 »
De nederlandse taalpakketten worden automatisch gedownload wanneer je bij taalondersteuning nederlands aanvinkt (en daarna op sluiten klikt). Even in en uit loggen, et voila, ubuntu in het nederlands!:)

abartels

  • Gast
linux in het nederlands
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/01, 20:32:31 »
Bij mij is het echter zo dat enkele zaken in het nederlands zijn en enkele in het engels.

Bij System (ipv systeem)
--->  Beheer (nederlands)

daar staat dan bijv language support(eng), maar ook geluid (nl), processenbeheer en met het zelfde gemak weer networks  

Dus alles door elkaar, is dit op te lossen?

linux in het nederlands
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/01, 20:38:04 »
Kijk eens in synaptic.  Gebruik de zoekfunctie met de optie "zoeken op naam".  Kies de zoekterm "language".  Alles aanvinken waar nl in staat en dat te maken heeft met jouw desktop (gnome of KDE).  In geval je programma's gebruikt van KDE onder Gnome (zoals ik), dan vink je beide reeksen aan.  Let op: de lijst met "language" in is lang en die met nl staan een beetje overal.  Vergeet ook language-support niet.
Succes ;)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline stani

  • Lid
    • http://pythonide.stani.be
linux in het nederlands
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/01, 20:44:31 »
Citaat van: abartels
Bij mij is het echter zo dat enkele zaken in het nederlands zijn en enkele in het engels.

Bij System (ipv systeem)
--->  Beheer (nederlands)

daar staat dan bijv language support(eng), maar ook geluid (nl), processenbeheer en met het zelfde gemak weer networks  

Dus alles door elkaar, is dit op te lossen?
Als je bij System>Beheer> language support aanklikt en vervolgens Dutch of Nederlands aanvinkt, dan vertaalt alles. Bij mij in elk geval wel.

Offline Dave

  • Lid
linux in het nederlands
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/02, 10:37:45 »
bij de eerste keer na installatie wordt er al een aanvulling op het taalpakket opgehaald bij het openen.
als dat binnen is pas voor dutch kiezen en wordt dat pakket opgehaald.

sommige programma's zoals Opera moeten hun eigen taal"pakket" hebben.

abartels

  • Gast
linux in het nederlands
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/02, 12:09:03 »
Citaat
Als je bij System>Beheer> language support aanklikt en vervolgens Dutch of Nederlands aanvinkt, dan vertaalt alles. Bij mij in elk geval wel.
bij mij dus helaas niet..maar eh ik zie in jouw uitleg, dat je ook spreekt over system (Engels) beheer (dat weer in nederlands) en ovr language support(wederom engels)..

Ik bedoel dus niet dat enkele proggies in het engels zijn en andere in het nederlands, maar dat binnen ubuntu in oa de menu's de woorden doorelkaar en engels en nederlands worden gebruikt

linux in het nederlands
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/02, 12:15:45 »
Zie post 6
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
linux in het nederlands
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/02, 12:23:03 »
Bij Systeem -> beheer -> Taalondersteuning staat altijd wel ergens Dutch tussen. Vinkje achter zetten.

Het enige wat je op die manier niet kunt installeren is myspell-nl en die kun je vinden in Systeem -> beheer -> Synaptic pakketbeheer. Klik op zoeken en vul in myspell-nl. Markeren voor installatie.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
linux in het nederlands
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/02, 12:24:48 »
Let op dat er een vinkje staat voor Dutch/Nederlands. Als er een liggend streepje staat, dan is de taalondersteuning nog niet volledig geïnstalleerd. Nog een keer klikken moet dat verhelpen als het goed is.

abartels

  • Gast
linux in het nederlands
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/02, 12:25:45 »
Citaat van: Prosper
Zie post 6
Ik heb dat idd gedaan echter kom ik maar 1 ding tegen met nl; sword-language-pack.  verder niets..

deze aangevinkt en laen insalleren, maar zelfs na het herstarten geen verandering

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
linux in het nederlands
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/02, 12:31:52 »
OK. Andere methode:
Ga eens naar Applications -> onderaan staat iets als installeren verwijderen. Klik daarop.
Nu ga je rechtsboven een dropdownmenu zien. Zorg dat het staat op Alle beschikbare programma's. (of de engelse variant hierop)

Probeer daarna nog eens de stap die ik hierboven noemde.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Dave

  • Lid
linux in het nederlands
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/02, 12:35:17 »
de 2 bovenstaande postings moeten het toch doen.

waarschijnlijk heb je eens op annuleren geklikt in een vroeger stadium en moet je het nogmaals activeren.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
linux in het nederlands
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/02, 12:36:51 »
Ik vermoed sterk dat hij alleen toegang heeft tot de software van de cd en nog geen universe - multiverse bronnen actief heeft. Met de methode ik ik hierboven beschreef activeer je alle bronnen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Dave

  • Lid
linux in het nederlands
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/02, 12:43:33 »
ik had jouw laatste post nog niet gezien toen ik tikte

abartels

  • Gast
linux in het nederlands
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/02, 12:49:48 »
helaas niets..maar ik heb wel dit pobleem gekregen.. zie screenshot

tja..dat lukt me dus niet..

bij add/remove applications staat language support(die met het vlaggetje??) aangevinkt. daaronder staat language support met een wereldbol niet aangevinkt..

Als ik die wil aanvinken krijg ik een fout melding;

language support cannot be installed on your computer type(i386)
Either the application requires special hardware features or the vendor decided to not support your computer type.

linux in het nederlands
« Reactie #18 Gepost op: 2007/11/02, 12:55:49 »
ff op de harde manier proberen ??

copy&past dit in terminal:
sudo apt-get install mozilla-firefox-locale-nl-nl language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base language-pack-nl language-pack-nl-base language-support-nl mozilla-firefox-locale-nl-nlWanneer dit allemaal geinstalleerd is doe je in Terminalvenster:
sudo apt-get updatesudo apt-get dist-upgradeff rebooten en alles moet in het nederlands zijn.

Voordeel is tevens wanneer er iets fout gaat je een melding hiervan krijgt.
Kopieer die melding en vermeld het hier ff dan kunnen we gerichter helpen.

BTW misschien staat er geen # voor de regel in je sources.list waar hij verwezen word naar de cd.
dus check dit ook ff en zet die er ff voor.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

abartels

  • Gast
linux in het nederlands
« Reactie #19 Gepost op: 2007/11/02, 14:15:03 »
Citaat van: Gandyman
ff op de harde manier proberen ??

copy&past dit in terminal:
sudo apt-get install mozilla-firefox-locale-nl-nl language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base language-pack-nl language-pack-nl-base language-support-nl mozilla-firefox-locale-nl-nlWanneer dit allemaal geinstalleerd is doe je in Terminalvenster:
sudo apt-get updatesudo apt-get dist-upgradeff rebooten en alles moet in het nederlands zijn.

Voordeel is tevens wanneer er iets fout gaat je een melding hiervan krijgt.
Kopieer die melding en vermeld het hier ff dan kunnen we gerichter helpen.

BTW misschien staat er geen # voor de regel in je sources.list waar hij verwezen word naar de cd.
dus check dit ook ff en zet die er ff voor.

:D
bovenstaande geprobeerd, geen foutmeldingen, wel aan het eind opmerking 0 geinstalleerd 0 geupdated etc...

reboot gedaan en...nog hetzelfe probleem..

bij the way waar zie ik de sourcelist om te kijken naar de #?

overigens iedereen bedankt vor de hulp, ook al heeft het nog niet geholpem ;-)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
linux in het nederlands
« Reactie #20 Gepost op: 2007/11/02, 14:23:19 »
Probeer dan eens het volgende:
Open een terminal en plak het volgende commando:
gksudo /usr/bin/gnome-language-selector

Ga bij de talen naar Dutch. In het vierkantje wat daar achter staat, moet een vinkje komen te staan (een kleine v).
Als daar een liggend streepje (-) of schuine streep (/) of iets anders staat, kik er dan net zo vaak op totdat het een echt vinkje is.

Hierna druk je op toepassen/apply en voer je je wachtwoord in. Als het goed is moet hij nu beginnen met het installeren van de pakketten.
Hierna moet je uitloggen en kan je links onderin bij sessions de taal veranderen.

Krijg je foutmeldingen te zien, dan moet je die hier plaatsen.
Krijg je geen foutmeldingen, maar werkt het nog steeds niet, dan zijn die foutmeldingen waarschijnlijk in het terminalvenster terug te vinden. Ook die kan je hier plaatsen.

abartels

  • Gast
linux in het nederlands
« Reactie #21 Gepost op: 2007/11/02, 14:43:05 »
Dat jullie nog niet gek van me worden...hahah

Bovenstaande gedaan en in het venster wat ik daar krijg staat bovenin, onder supported language alleen English ( meet een vinkje); onderin onder default language Dutch, als ik die openklap kan ik daat ook kiezen voor Dutch en alle versies van engels..verder niets

linux in het nederlands
« Reactie #22 Gepost op: 2007/11/02, 14:45:24 »
Citaat
Dat jullie nog niet gek van me worden...hahah
Lees eens wat er onder mijn berichtje staan ?? :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
linux in het nederlands
« Reactie #23 Gepost op: 2007/11/02, 14:47:43 »
Kijk eens in Systeem -> beheer -> synaptic pakketbeheer (hoe de engelse versie is weet ik niet)
Daar bij instellingen -> pakketbronnen selecteren. Je krijgt nu een nieuw schermpje

Daar moet je de eerste 4 regels aanvinken (of aangevinkt zijn) en bij downloads kiezen voor servers van Nederland (of België)

klopt dat?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline stani

  • Lid
    • http://pythonide.stani.be
linux in het nederlands
« Reactie #24 Gepost op: 2007/11/02, 15:23:35 »
Citaat van: abartels
bij mij dus helaas niet..maar eh ik zie in jouw uitleg, dat je ook spreekt over system (Engels) beheer (dat weer in nederlands) en ovr language support(wederom engels)..
Nee hoor, bij mij is alles in het Nederlands (Systeem>Beheer>Taalondersteuning). Ik had het gewoon "vertaald" naar wat jij eerder beschreef.