Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie grootte  (gelezen 12745 keer)

Offline McLean

  • Lid
Partitie grootte
« Gepost op: 2008/12/03, 13:12:45 »
Ik heb een nieuwe HDD voor mijn laptop gekocht met een capaciteit van 160GB, intern geheugen 1GB.
Ik wil deze verdelen in een root, swap en een home partitie.
Het gaat om Ubuntu 8.04, geen XP of wat dan ook in dual, alleen Ubuntu 8.04.
Advies gevraagd voor het volgende:
-hoe groot moeten de verschillende partities worden?
-welk bestandsysteem is het beste?

McLean

Bazzer

  • Gast
Re: Partitie grootte
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/03, 14:07:19 »
Ik zou tijdens de installatie voor "volledige schijf" kiezen!
Ubuntu regelt dan alles zelf!

Re: Partitie grootte
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/03, 16:15:55 »
Hij maakt dan alleen geen aparte /home partitie dus wanneer de topic starter dit wil moet hij dit niet doen.

indeling alsvolgt.

/ (root)  16 Gig
/home 142 Gig
Swap 2 Gig
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ohjajoh

  • Lid
Re: Partitie grootte
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/03, 16:17:07 »
root: 10 tot 20 gig (10 moet genoeg zijn, maar met 20 heb je er echt geen omkijken meer naar)
swap: 1 gig (net zoveel als werkgeheugen, mag meer, hoeft niet)
home: de rest

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Partitie grootte
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/03, 16:21:46 »
-welk bestandsysteem is het beste?

EXT3 nemen voor root en /home (ext3 is standaard aangeduid trouwens), voor swap moet je uiteraard swap kiezen als bestandssysteem.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline McLean

  • Lid
Re: Partitie grootte
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/03, 17:09:20 »
Allen bedankt, ik ga voor

/ (root) 18GB
swap      2GB
/home  140GB
en bestandsysteem EXT3

dan moet ik tot de volgende LTS versie vooruit kunnen.

McLean

 

Offline McLean

  • Lid
Re: Partitie grootte
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/03, 18:45:10 »
Ik heb nog een (aanvullende) vraag m.b.t. de partities.

Welk is de beste plaats voor de swap-partitie op de hdd, aan het begin of het eind,
of maakt het helemaal niets uit waar deze terecht komt.

McLean

Re: Partitie grootte
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/03, 20:37:17 »
Ik een computer met een 160 gb hd en die heb ik als volgt ingedeeld:
30 gb /
2 gb swap
de rest /home

Ik volg een vast patroon: Eerst / dan swap en daarna /home. Dit is persoonlijk natuurlijk. Maar hoe groter de hd hoe groter ik / maak. 20 voor een 80 gb schijf, 30 voor een 160 en 40 voor een 320 schijf. Ik vind de je / ruim moet maken.
Intel i5-6400 cpu 2.70 GHz - Samsung SSD 850 EVO 500 gb

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Partitie grootte
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/03, 20:43:40 »
30 Gig is echt veels te groot, je moet voor de gein eens kijken wat je er echt van gebruikt

+1

Ik gebruik voor Ubuntu standaard 10 GB (root en home bij elkaar, ik zie niet veel voordelen in splitsing). En daar is na volledige afwerking, bijwerking en nazorg altijd slechts ongeveer 4 GB van in gebruik.

Re: Partitie grootte
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/03, 21:05:32 »
Zal wel aan mijn Microsoft denkwijze liggen. Windows groeit altijd als een virus.
Intel i5-6400 cpu 2.70 GHz - Samsung SSD 850 EVO 500 gb

Offline McLean

  • Lid
Re: Partitie grootte
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/03, 22:39:57 »
@Pjotr

Citaat
Ik gebruik voor Ubuntu standaard 10 GB (root en home bij elkaar, ik zie niet veel voordelen in splitsing). En daar is na volledige afwerking, bijwerking en nazorg altijd slechts ongeveer 4 GB van in gebruik.
Citaat

Mijn hdd is 160GB, wat doe ik met de rest van de ruimte?
Ik wil geen dual-boot systeem, ben dik tevreden met Ubuntu.

McLean

Re: Partitie grootte
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/03, 22:49:01 »
Wat doe je met de rest van de hd? Als je toch alleen maar Linux gebruikt dan stel je die toch helemaal beschikbaar voor Linux. Na verloop van tijd komt die wel vol. Of je maakt een partitie die je als backup gebruikt, voor het geval je een nieuwe versie van Ubuntu er op zet. Je bent wel een gelukkig persoon als je niet weet wat je met je diskruimte moet doen. Ik kom vaak te kort want ik heb nogal veel foto's en heb al mijn muziek gedigitaliseerd.
Intel i5-6400 cpu 2.70 GHz - Samsung SSD 850 EVO 500 gb

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Partitie grootte
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/03, 22:58:20 »
@Pjotr

Citaat
Ik gebruik voor Ubuntu standaard 10 GB (root en home bij elkaar, ik zie niet veel voordelen in splitsing). En daar is na volledige afwerking, bijwerking en nazorg altijd slechts ongeveer 4 GB van in gebruik.
Citaat

Mijn hdd is 160GB, wat doe ik met de rest van de ruimte?
Ik wil geen dual-boot systeem, ben dik tevreden met Ubuntu.

McLean


Tja, luxe...  :-)

Geef bij installatie gewoon de hele schijf aan Ubuntu, installeren op de volautomaat dus. Ubuntu maakt dan automatisch een root aan (zonder aparte home) en een swap. Pats, boem, klaar.  :-)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Partitie grootte
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/03, 23:08:28 »
En daar is deze eigenwijze opa het niet mee eens .........
Neem 10GB voor Ubuntu, nog een keer 10GB voor Ubuntu2 en een grote data partitie. (en swap natuurlijk).
Je kunt dan op Ubuntu2 de nieuwe release uit proberen, terwijl de oude gewoon kan blijven bestaan.
Bij een nieuwe release kan je dus altijd een stap terug.
Los van dat rommelen met installaties, blijft je data on-aangetast.

Dit is hoe ik werk, maar wat goed is voor mij, hoeft niet per definitie goed te zijn voor iedereen.
Je beslissing zal je uiteindelijk zelf moeten nemen, wij brengen je hier alleen maar in de war :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline McLean

  • Lid
Re: Partitie grootte
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/03, 23:17:45 »
@Ron

Inderdaad, het zou je haast in de war maken. Het idee van de 2e Ubuntu is zo gek nog niet. Ik ben wel van plan om alleen met de LTS versies te werken. Maar met jouw optie is het tussendoor testen van de overige versies een mooie veilige manier.

Mijn nieuwe hdd ligt hopelijk morgen/vrijdag in de bus. En dan zal ik het zelf beslissen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Partitie grootte
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/03, 23:25:55 »
@Ron

Inderdaad, het zou je haast in de war maken. Het idee van de 2e Ubuntu is zo gek nog niet. Ik ben wel van plan om alleen met de LTS versies te werken. Maar met jouw optie is het tussendoor testen van de overige versies een mooie veilige manier.

Mijn nieuwe hdd ligt hopelijk morgen/vrijdag in de bus. En dan zal ik het zelf beslissen.

Als je meerdere distro's (of meerdere Ubuntuversies) naast elkaar wil installeren, hou dan wel rekening met bepaalde complicaties, zoals UUID's:
http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar

Met andere woorden: zoiets is leuk (ik doe dat ook!), maar het is een stuk ingewikkelder dan je waarschijnlijk denkt. Het is maar dat je het weet!  :-)

Overigens is het inderdaad verstandig om van LTS naar LTS te gaan, zeker op productiemachines. Mijn drie bureaucomputers, de werkpaarden, gaan ook van LTS naar LTS.

Tussenliggende gewone versies gaan op de speeldozen, zoals mijn tienvoudig opstartbare grote flaptop en mijn tweevoudig opstartbare vouwdoosje (netboekje).

@Ron: wij zijn allebei knutselaars en experimenteerders, maar dat is niet meteen handig voor beginners met Linux......  :-)
« Laatst bewerkt op: 2008/12/03, 23:30:21 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie grootte
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/04, 09:37:18 »
Citaat van: Pjotr
Ik gebruik voor Ubuntu standaard 10 GB (root en home bij elkaar, ik zie niet veel voordelen in splitsing)
Ik neem aan dat je data en documenten dan toch op een andere partitie staan.

Voor PC-tjes ben ik ook voor de eenvoud = een enkele partitie voor het systeem en home. Mijn gebruikersgegevens worden goed gebackupped en bij een verse herinstallatie staan ze er binnen twintig minuten weer op met rsync.

Een apart home werkt ook, maar is technisch ietsje moeilijker. Je moet bij installatie al weet hebben van partities en koppelpunten. Je loopt het kleine risico dat op een bepaald moment de configuratie van software in je oude home niet compatibel is met de nieuwere versie in de nieuwe distributie. Het kan voorkomen dat je nieuwe uid niet overeenkomt met de oude (weer zeer kleine kans want je zal meestal wel de eerst geinstalleerde gebruiker zijn). Allemaal (kleine) complicaties die perfect beheersbaar zijn, maar het blijven potentiële complicaties. Die vermijdt je voor 100% als je steeds "vers" installeert.

De keuze is aan jou. Linux gaat over vrijheid.

Offline McLean

  • Lid
Re: Partitie grootte
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/04, 10:33:34 »
@vanadium

Citaat
Voor PC-tjes ben ik ook voor de eenvoud = een enkele partitie voor het systeem en home. Mijn gebruikersgegevens worden goed gebackupped en bij een verse herinstallatie staan ze er binnen twintig minuten weer op met rsync.
Citaat


Als beginner is een root en een aparte home partitie mij voorgehouden als gemakkelijk bij herinstallatie.
U gebruikt een andere manier, mijn vraag aan u is:
-gebruikersgegevens, als deze niet in de home staan , waar staan deze dan?
-backup naar een aparte partitie? zo ja hoe groot is deze dan?
-rsync???

mclean

Offline mp

  • Lid
Re: Partitie grootte
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/04, 10:57:01 »
Als beginner is een root en een aparte home partitie mij voorgehouden als gemakkelijk bij herinstallatie.
U gebruikt een andere manier, mijn vraag aan u is:
-gebruikersgegevens, als deze niet in de home staan , waar staan deze dan?
-backup naar een aparte partitie? zo ja hoe groot is deze dan?
-rsync???

mclean
- alles staat in de /home, maar die home staat gewoon niet op een aparte partitie.
- groot genoeg ;)
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Rsync

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Partitie grootte
« Reactie #19 Gepost op: 2008/12/04, 11:26:53 »
@vanadium

Citaat
Voor PC-tjes ben ik ook voor de eenvoud = een enkele partitie voor het systeem en home. Mijn gebruikersgegevens worden goed gebackupped en bij een verse herinstallatie staan ze er binnen twintig minuten weer op met rsync.
Citaat


Als beginner is een root en een aparte home partitie mij voorgehouden als gemakkelijk bij herinstallatie.
U gebruikt een andere manier, mijn vraag aan u is:
-gebruikersgegevens, als deze niet in de home staan , waar staan deze dan?
-backup naar een aparte partitie? zo ja hoe groot is deze dan?
-rsync???

mclean

Het is betwistbaar of een aparte /home nou echt makkelijker is bij een herinstallatie. Ik vind in elk geval van niet, maar daarover verschillen de meningen.

Maar wat wel als een paal boven water staat, is dat het een flinke extra complicatie oplevert bij installatie. Eentje, waar veel mensen tegenaan lopen en waardoor ze soms de moed opgeven. Terwijl installatie op de gewone manier, nou juist zo makkelijk is gemaakt door Ubuntu.....

Ik vind het dus een zeer slecht advies aan een beginner met Linux, om een aparte /home te maken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie grootte
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/04, 13:30:41 »
Citaat van: mclean
Als beginner is een root en een aparte home partitie mij voorgehouden als gemakkelijk bij herinstallatie.
U gebruikt een andere manier, mijn vraag aan u is:
-gebruikersgegevens, als deze niet in de home staan , waar staan deze dan?
Die staan steeds in je home directory, maar welliswaar op dezelfde partitie als de systeempartitie. Die oude instellingen/configuraties worden gewist bij een verse installatie, en je moet uiteraard van vooraf aan je systeem inrichten.
Citaat
-backup naar een aparte partitie? zo ja hoe groot is deze dan?
Naar een aparte partitie *op een andere schijf* en liefst een verwijderbare schijf. Die moet zo groot zijn als nodig. Ik heb een extern 80 GB USB schijfje voor documenten en foto's. Er is geen excuus meer voor dergelijke backup: die schijfjes zijn zeer goedkoop geworden.
Citaat
-rsync???
Gruwelijk handig, die rsync, om een kopie te maken en te onderhouden van een ganse directorystructuur.

rsync -av --delete /home/vanadium/Documenten /media/backup/Documenten

zal automatisch een kopie maken van alle gegevens, inclusief subdirectories. Dat duurt een tijdje als je heel wat bestanden hebt. Het mooie is, als je de dag erop dat commando opnieuw uitvoert, dan worden enkel de gewijzigde bestanden en de nieuwe bestanden overgekopieerd, m.a.w., enkel het werk van de dag. Dat duurt dan misschien 20 seconden. In 20 seconden heb je dus weer een exacte, up-to-date reservekopie van je gegevens.

Even opletten met de --delete optie: die zorgt ervoor dat bestanden die werden gewist ook op de kopie zullen gewist worden. Voeg die optie enkel toe als je zeker weet dat je commandolijn goed is.

Re: Partitie grootte
« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/04, 14:10:46 »
Ik zal mij ook binnenkort tot mobiele computeraar omvormen.
Mijn laptop (ik weet nog niet precies welke) zal er zeker ongeveer zo uit zien:
> 160GB hd
> 3GB RAM

Nu zal er al Vista op staan, en ik zou hem er graag op houden.
Hoe deel ik hem dan best in?

Ik heb nu op mijn desktop pc volgende indeling (160 G HD, 512 MB RAM)
> 15GB / ubuntu + home > 15 GB WinXP > 10 GB ext3 (voor experimenteersels) > 115 GB fat32 voor DOCUMENTEN die ik zowel op Win als Ubuntu wil oproepen > 4 GB swap (vraag me ook niet waarom zoveel)

Nu vraag ik me af hoe deel ik mijn laptop best in?
Ik heb het volgende in gedachten:
> 20 GB Vista > 17GB ubuntu + 3GB swap > 20 GB home > 100 GB documenten.

Is dit een goede indeling? Want ik zou graag 1 keer mijn partities instellen, en daarna niet meer.
Heeft een aparte /home partitie wel nut als ik een DOCUMENTEN partitie aanmaak?

Hopelijk kunnen jullie mij van dit dilemma verlossen

mvg Lennert

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Partitie grootte
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/04, 14:12:51 »
Ik zal mij ook binnenkort tot mobiele computeraar omvormen.
Mijn laptop (ik weet nog niet precies welke) zal er zeker ongeveer zo uit zien:
> 160GB hd
> 3GB RAM

Nu zal er al Vista op staan, en ik zou hem er graag op houden.
Hoe deel ik hem dan best in?

Ik heb nu op mijn desktop pc volgende indeling (160 G HD, 512 MB RAM)
> 15GB / ubuntu + home > 15 GB WinXP > 10 GB ext3 (voor experimenteersels) > 115 GB fat32 voor DOCUMENTEN die ik zowel op Win als Ubuntu wil oproepen > 4 GB swap (vraag me ook niet waarom zoveel)

Nu vraag ik me af hoe deel ik mijn laptop best in?
Ik heb het volgende in gedachten:
> 20 GB Vista > 17GB ubuntu + 3GB swap > 20 GB home > 100 GB documenten.

Is dit een goede indeling? Want ik zou graag 1 keer mijn partities instellen, en daarna niet meer.
Heeft een aparte /home partitie wel nut als ik een DOCUMENTEN partitie aanmaak?

Hopelijk kunnen jullie mij van dit dilemma verlossen

mvg Lennert

Geen aparte /home maken, dat is een nodeloze complicatie. Gewoon zo doen:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Re: Partitie grootte
« Reactie #23 Gepost op: 2008/12/04, 14:54:08 »
Bedankt Pjotr

Op het forum las ik dat je de VISTA partitie vanuit Vista zelf moet verkleinen. Klopt dit, of lukt de partitiebewerker van de Ubuntu live cd ook?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Partitie grootte
« Reactie #24 Gepost op: 2008/12/04, 14:59:33 »
Bedankt Pjotr

Op het forum las ik dat je de VISTA partitie vanuit Vista zelf moet verkleinen. Klopt dit, of lukt de partitiebewerker van de Ubuntu live cd ook?

De Ubuntu-CD kan dat ook, maar je maakt het voor Vista wel wat makkelijker om zich in te stellen op de nieuwe situatie, wanneer je de verkleining door Vista zelf laat doen.