Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST} Welke muis bij linux? Past LS1 Laser van logitech?  (gelezen 2802 keer)

Mijn 1-jaar oude muis doet na intensief gebruik vervelend.
Ik ben dus toe aan een nieuwe, maar welke?

Ik heb nu een LS1 Laser Mouse van Logitech gekocht (zit nog in de verpakking, bonnetje heb ik ook nog).
Er staat op voor Mac OS X 10.4 or later en voor Windows XP, Vista, 7.

Pas nu realiseer ik mij: past dit wel bij Linux?
Ik heb gekeken op de site van Logitech en ik zou dan ook nog software uit 2008 (is dat niet een beetje erg lang geleden?!) moeten downloaden.

De muis die ik nu heb is een HP-muis met een snoer en ik heb geen idee of hier ook softare gedownload is geweest.

Mijn vraag is dus:
- welke muis (merk graag) matcht met linux?
- is het ook mogelijk om zonder software een muis te gebruiken? bijv. een draadloze? En welke dan?

Hoor het graag, want ik gebruik de pc intensief en dit is heel lastig zo, een muis die niet meer goed stuurt.

Thanx, groet Monique
« Laatst bewerkt op: 2012/07/19, 13:17:23 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Welke muis bij linux? Past LS1 Laser van logitech?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/19, 00:22:01 »
Die muis die jij gekocht hebt werkt out-of-the-box op Linux.

Als je een leuke draadloze muis wilt die heerlijk werkt op Ubuntu, dan kan ik de Microsoft (ja echt!) Touch Explorer aanraden. Is een mooie, niet al te grote maar ook niet al te kleine, draadloze muis die mooi secuur is. Kost op dit moment nog maar 39,95 in menigeen winkel (hij is vorig jaar geïntroduceerd).
« Laatst bewerkt op: 2012/07/19, 00:24:03 door Vistaus »

Re: Welke muis bij linux? Past LS1 Laser van logitech?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/19, 13:15:45 »
Dankjewel, Vistaus, voor je reactie. Wie weet voor een volgende keer...
Microsoft matcht dus met Linux, goed om te weten!
 
Daarnet naar mijn favoriete computerwinkel in het dorp (!) geweest. Gisteren in de 'grote stad' die verkeerde muis gekocht.
Daarnet de juiste muis: één waar het ikoontje (de pinguin van Linux) opstaat. Ik werd niet vreemd aangekeken, men wist precies wat ik bedoelde. Ik heb nu ook een Logitech, weer met een lange staart (vind ik toch wel fijn) en heet m90. Kostte 15 Euro.

Ik had niet gedacht dat het zo simpel zou zijn, gewoon die USB achter in de pc steken. Geen extra plug nodig (mijn vorige muis had nog een 'ronde' lichtgroene plug. )  Geen software nodig, niets hoeven installeren of downloaden.

Fijn!

Groet Monique
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: [OPGELOST} Welke muis bij linux? Past LS1 Laser van logitech?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/19, 19:06:30 »
Elke muis werkt met Linux,alleen als je meerdere opties wil gebruiken heb je de software nodig en dat kan problemen op geven..
Zo ver ik weet wordt de muis bestuurd door het BIOS..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: [OPGELOST} Welke muis bij linux? Past LS1 Laser van logitech?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/20, 21:56:59 »
Lowlands, wat goed dat je dit zegt!
De muizen zijn dus universeel. Misschien handig dat ik er eentje in de kast voor reserve bewaar. Heb de 'verkeerde muis' helaas vandaag alweer teruggebracht...

Sorry, wat is het BIOS (ik hoef het niet persé te weten, als mijn muis maar werkt)...

Maar waarom staat er dan bij de ene muis wel een afbeelding van de Linux pinguin op het doosje naast de afbeeldingen van MicroSoft en op het andere doosje niet. Hoe had ik dit (vooraf) kunnen weten?
 
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: [OPGELOST} Welke muis bij linux? Past LS1 Laser van logitech?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/21, 12:24:15 »
Dit is eigenlijk niet waar. BIOS'en tegenwoordig hebben ondersteuning voor USB-invoerapparaten, maar zodra Linux wordt geladen, neemt het de besturing van de USB-controller over en laadt de juiste HID-drivers voor je invoerapparaten, tezamen met de drivers voor je USB-controllers.

Re: [OPGELOST} Welke muis bij linux? Past LS1 Laser van logitech?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/21, 23:41:28 »
Ja,dat zou kunnen,maar is dat niet die software die nodig is om de muis in te stellen?Echt de basic dingen blijft toch het bios doen..Want je toetsenbord doet het ook voor dat Linux is geladen..En in windows ook de muis,want je moet op de gebruiker klikken bij het aan meldscherm.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: [OPGELOST} Welke muis bij linux? Past LS1 Laser van logitech?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/22, 00:16:33 »
"Want je toetsenbord doet het ook voor dat Linux is geladen."

Behalve als je een bluetooth-toetsenbord hebt...

Re: [OPGELOST} Welke muis bij linux? Past LS1 Laser van logitech?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/22, 08:06:25 »
Ja,dat zou kunnen,maar is dat niet die software die nodig is om de muis in te stellen?Echt de basic dingen blijft toch het bios doen..Want je toetsenbord doet het ook voor dat Linux is geladen..En in windows ook de muis,want je moet op de gebruiker klikken bij het aan meldscherm.
Nee, Linux stuurt je hardware aan. Vroeger was het inderdaad altijd de BIOS, tegenwoordig is er Plug and Play en nemen OS'en het over.

Tijdens de POST en in het BIOS-setup is er inderdaad een elementaire driver aanwezig die het mogelijk maakt om je USB-invoerapparaten te gebruiken.


@Vistaus, klopt, maar zulke hardware is een uitzondering en ik ging er gemakshalve vanuit dat we het over een USB-muis hebben.

Re: [OPGELOST} Welke muis bij linux? Past LS1 Laser van logitech?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/22, 10:37:02 »
Daarom citeerde ik ook Lowlands, excuses, dat had ik beter moeten citeren.

Re: [OPGELOST} Welke muis bij linux? Past LS1 Laser van logitech?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/22, 11:41:31 »
"Want je toetsenbord doet het ook voor dat Linux is geladen."

Behalve als je een bluetooth-toetsenbord hebt...
Ja,ok.Dat is echt software afhankelijk.Maar ik wist dat dus niet dat de OS het tegenwoordig allemaal over neemt.Waarom eigenlijk?Ging toch prima met de bios?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: [OPGELOST} Welke muis bij linux? Past LS1 Laser van logitech?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/22, 12:07:36 »
"Want je toetsenbord doet het ook voor dat Linux is geladen."

Behalve als je een bluetooth-toetsenbord hebt...
Ja,ok.Dat is echt software afhankelijk.Maar ik wist dat dus niet dat de OS het tegenwoordig allemaal over neemt.Waarom eigenlijk?Ging toch prima met de bios?
Dat is een archaïsche manier van werken en wordt al zeker een decennium niet meer toegepast. Stel je voor dat de BIOS aansturing zou moeten verzorgen voor al die verschillende randapparaten...

Re: [OPGELOST} Welke muis bij linux? Past LS1 Laser van logitech?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/07/22, 22:27:27 »
Nee,die zitten op de USB ingangen en daar heb je dan de drivers voor,maar een muis?Of een toetsenbord?Je hebt nog steeds die speciale ingangen daar voor,dus waarom niet gebruiken?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.