Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe hardware en installatie advies  (gelezen 646 keer)

Nieuwe hardware en installatie advies
« Gepost op: 2017/09/12, 11:16:13 »
Niet geheel onbekend met Linux, draai nu mint maya 13 op hardware uit 2002. Ik wil nu overstappen op Ubuntu op nieuw aan te schaffen hardware. Ik zoek daar advies en enventuele begeleiding bij, maarde steunpuntenkaart lijkt inactief, of in elk geval de leden die er op staan. Zijn er mensen of weet iemand die zulke adviezen en begeleiding geven? Ik wil hetallemaal graag in een keer zo goed mogelijk hebben. Oh ja, Amsterdam eo. Groet Erik
« Laatst bewerkt op: 2017/09/12, 11:18:29 door Beelbouwer »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nieuwe hardware en installatie advies
« Reactie #1 Gepost op: 2017/09/12, 12:00:44 »
Hoi Erik,

Die steunpuntenkaart werkt wel, hoor. Maar sommige steunpunten reageren niet of zijn gestopt met hun werk. In andere gevallen kan het ook de gezondheid zijn, die parten speelt. Jammer genoeg zit ik zelf in Zoetermeer. Dat schiet niet op.

Wat betreft je nieuw aan te schaffen apparatuur kan je veel doen via ons Forum. De installatie zelf is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, vooral niet als er nog geen ander systeem op staat. Voor de afstelling na de eerste installatie heeft onze Pjotr een geweldige website gemaakt met onder andere de inmiddels zeer gewaardeerde 10 punten lijstjes. Zoek met woorden als:

computertip ubuntu
Aan welke versie van Ubuntu loop je te denken? De keuze voor één van de laatste 16.04 LTS versies is sterk aanbevolen. Desgewenst leggen we je dat verder uit.

Succes!

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: Nieuwe hardware en installatie advies
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/12, 13:25:03 »
Niet geheel onbekend met Linux, draai nu mint maya 13 op hardware uit 2002. Ik wil nu overstappen op Ubuntu op nieuw aan te schaffen hardware. Ik zoek daar advies en enventuele begeleiding bij, maarde steunpuntenkaart lijkt inactief, of in elk geval de leden die er op staan. Zijn er mensen of weet iemand die zulke adviezen en begeleiding geven? Ik wil hetallemaal graag in een keer zo goed mogelijk hebben. Oh ja, Amsterdam eo. Groet Erik
Er zitten 3 steunpunten bij jou in de buurt. Je kunt ze met een PM persoonlijk vragen :).
Neem een live stick of cd mee naar de winkel van Ubuntu versie b.v. wat Just aangeeft Ubuntu 16.04 LTS.
gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Nieuwe hardware en installatie advies
« Reactie #3 Gepost op: 2017/09/12, 16:17:48 »
De steunpunten zijn mij bekend, bedankt. En inderdaad Moet de keuze vallen op een van de laatste stabiele LTS-versies. Zijn er trouwens geen 17.xx LTS versies? of is de 16.04 gewoon het stabielst? En tot wanneer wordt die ondersteund?

De crux zit hem een beetje in de aanschaf van de nieuwe hardware. Als ik de juiste hardware heb, lukt dat installeren vanaf  USB ook nog wel.  Ik wou eigenlijk gaan voor een simpele (maar welke) barebone (lekker stil, geen ventilator) met redelijke videokaart (welke????) en dan wat losse componenten zoals DVD cardreader los erbij via usb.  de computer is eigenlijk huis-tuin en keukengebruik, beetje tekst, data , mailen en browsen. Wel fotobewerking en eventueel video verwerking.  Opslagcapaciteit, ook weer zo iets... SSD of HDD? externe back-up schijf.
Al met al een hele waslijst dus. Ik weet niet of ik dat meteen met een live stick in de winkel aan de praat krijg.
Maar just had het over tips op het Forum? Waar vind ik die? En die handige Amsterdammer mag zich ook nog steeds melden......

Re: Nieuwe hardware en installatie advies
« Reactie #4 Gepost op: 2017/09/12, 17:13:12 »
Om de twee jaar brengt Canonical een LTS-versie (Long Term Support) uit van zijn Linux-distributie Ubuntu. Daarin ligt de nadruk dan niet zozeer op nieuwe functionaliteit, maar meer op stabiliteit. Een LTS-versie krijgt vijf jaar lang beveiligingsupdates. Ook Ubuntu 16.04 is zo'n LTS-versie.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nieuwe hardware en installatie advies
« Reactie #5 Gepost op: 2017/09/12, 19:06:29 »
Hoi Erik,

Wat betreft tips qua hardware moet je ons gewoon je keuze vertellen en dan komt er vast wel wat los. Het is niet zo dat wij nu al jouw keuze "op de plank" hebben liggen.

Voor wat betreft de LTS versie. Die komen om de twee jaar. De vorige was van april 2016 en de volgende komt op april volgend jaar. Dan maakt Ubuntu ook de overstap van Unity naar Gnome. Dat doen ze al bij de tussenversie komende oktober. Daar zouden nog wel wat bugs in kunnen zitten, terwijl de LTS van 2016 inmiddels geweldig draait. Vandaar dat ik met mijn opmerking kwam.

Wat betreft jouw gebruik, dat komt overeen met wat ik met mijn computer doe.

Maar als je aan videobewerking wil doen is een beetje videokaart wel handig. Niet persé noodzakelijk, want ik doe het op een simpele Dell kantoorbak met een i3 CPU en 8 GB aan RAM. Dat loopt heel soepel op die Dell. Mijn laptop met een i5 en 4 GB aan Ram bleek er niet geschikt voor. Die wordt erg heet onder het renderen. Die knalde zomaar over de 80 graden. Met een extra casefan erbij en een uit dik karton gemaakte onderlegger voor de geleiding van de luchtstroom was dat vlot opgelost, maar ik had geen zin in problemen met de ingebouwde ventilater. Die jaag je zo natuurlijk fors op.

Wat dat betreft is dat misschien een goed argument om geen barebone te kiezen maar eventueel wel een SFF (Small Form  Factor) PC met een echte fan.

Qua keuze HDD: een 125 GB SSD (heerlijk snel) en een dikke USB 3 externe harddisk voor je data en nog eentje voor de backup.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021