Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: elementary OS: installatie verloopt zeer traag  (gelezen 1622 keer)

elementary OS: installatie verloopt zeer traag
« Gepost op: 2014/09/13, 15:36:09 »
Ik heb geprobeerd om Elementary OS te installeren op mijn laptop in dualboot met Windows 7. Maar de installatie duurt ontzettend lang...  zo lang dat ik steeds opnieuw ben gaan proberen (30 keer gedaan  >:().

Daarna dacht ik ´dit is geen goede 1e kennismaking met Elementary OS... weg ermee!´. Maar met de installatie van Xubuntu gebeurde hetzelfde. Het lag dus niet aan Elementary OS. Soms kwam ik best ver in het installatieproces (zonder lange wachttijd om daarna weer vast te lopen)

Uiteraard tijdens installatie aangesloten op internet/stroom en ik start op vanaf Usb-Stick. 

Hoe kan ik dit verhelpen?

Verder.... wat is het verschil tussen install elementary OS alongside them  en something else? Ik zou het fijn vinden om standaard te booten op elementary OS en pas Windows 7 door te kiezen in de Bios. Niet dat ik tijdens het opstarten steeds een standaardkeuze menu o.i.d. krijg te zien.

Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline Moob

  • Lid
Re: elementary OS: installatie verloopt zeer traag
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/13, 16:11:33 »
Citaat
install elementary OS alongside them  en something else?
Deze optie houdt in dat je zelf de partities moet indelen en moet aangeven waar elementryOS geinstalleerd moet worden. Een soortgelijke optie heb je ook met Ubuntu.

Bij de Along side installatie optie zoekt het installatie programa zelf uit op welke partities al een OS aanwezig is en zorgt dan zelf voor de partitie indeling. Op deze manier maak je een dual-boot tussen elementry en windows.

Via het BIOS booten naar windows zal niet lukken, omdat deze optie is bedoelt voor het kiezen van een boot device, geen boot partitie. Dit werkt wel als je 2 harddisken in je laptop hebt zitten. Dan kan je via de bios kiezen om windows te starten.

Ik zou gewoon het boot menu van elementry gebruiken en dan zorgen dat de menu time-out op 0 seconden staat. Op die manier wordt er direct gestart vanaf de default menu optie, elementry. Als je tijdens het starten op de ESC toets drukt krijg je alsnog het boot menu en kan je kiezen voor windows.

Wat betreft het niet installeren via USB. Heb je al een andere USB poort geprobeerd ? Bij laptops wil er wel eens een verschil zitten tussen usb poorten waarvandaan je kan booten.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: elementary OS: installatie verloopt zeer traag
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/13, 17:07:46 »
Wanneer de partities er nog niet zijn, dan kan het verplaatsen van alle data erg lang duren ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Nero

  • Lid
Re: elementary OS: installatie verloopt zeer traag
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/13, 18:53:38 »
Via het BIOS booten naar windows zal niet lukken, omdat deze optie is bedoelt voor het kiezen van een boot device, geen boot partitie.
Dit werkt ook als de pc voorzien is van UEFI. Langs de pc setup kan je dan kiezen welke UEFI install je wilt gebruiken. Heb je echter in installatie gedaan waarbij je Secure Boot hebt uitgezet, en de Legacy BIOS geactiveerd, dan komt deze niet in de beschikbare lijst.

Re: elementary OS: installatie verloopt zeer traag
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/13, 20:07:24 »
Probeer het anders eens met de bèta van ElementaryOS? Die is gebaseerd op 14.04 en heeft vele snelheidsverbeteringen (en loopt behoorlijk goed en stabiel totnutoe bij mij!).
32-bit: http://downloads.sourceforge.net/project/elementaryos/unstable/elementaryos-unstable-i386.20140810.iso
64-bit: http://downloads.sourceforge.net/project/elementaryos/unstable/elementaryos-unstable-amd64.20140810.iso

Re: elementary OS: installatie verloopt zeer traag
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/13, 22:20:08 »
Bedankt voor alle reacties.

Citaat
Ik zou gewoon het boot menu van elementry gebruiken en dan zorgen dat de menu time-out op 0 seconden staat. Op die manier wordt er direct gestart vanaf de default menu optie, elementry. Als je tijdens het starten op de ESC toets drukt krijg je alsnog het boot menu en kan je kiezen voor windows.

Hoe doe ik dat? Door voor install elementary OS alongside them te kiezen?

Citaat
Probeer het anders eens met de bèta van ElementaryOS? Die is gebaseerd op 14.04 en heeft vele snelheidsverbeteringen (en loopt behoorlijk goed en stabiel totnutoe bij mij!).
32-bit: http://downloads.sourceforge.net/project/elementaryos/unstable/elementaryos-unstable-i386.20140810.iso
64-bit: http://downloads.sourceforge.net/project/elementaryos/unstable/elementaryos-unstable-amd64.20140810.iso

Naar aanleiding hiervan een andere vraag. Ik heb tot nu gekozen voor de 32 bit versie. De mensen van elementary OS raden bij twijfel aan (welke versie te kiezen)  te gaan voor 32 bit. Maar goed ik wil het optimale uit mijn systeem. Dit zijn de specs van mijn laptop:

Citaat
Microprocessor   1.66 GHz Intel Atom Processor N455
Microprocessor Cache   Level 2 cache 512 KB
Memory   1 GB DDR2 (1 x 1024 MB)
Memory Max   Supports up to 2 GB DDR2 memory
Video Graphics   Intel Graphics Media Accelerator 3150
Video Memory   up to 256 MB total available graphics memory
Display   25.6 cm (10.1") diagonal WSVGA LED HP Anti-glare Display (1024 x 600)
Hard Drive160 GB SATA Hard Disk Drive 5400 rpm

Iemand een advies hierover: 32 of 64 bit?
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline Tom

  • Lid
Re: elementary OS: installatie verloopt zeer traag
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/13, 22:48:24 »
32 bit !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: elementary OS: installatie verloopt zeer traag
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/15, 01:20:25 »
Bedankt voor het advies: ik heb de 32 bits versie geïnstalleerd.

Installatie is inmiddels gelukt al duurde het proces wel ontzettend lang. Zonder de tips/adviezen van hier had ik afgebroken. Dus bedankt  :)

Ik ontvang wel wat vreemde meldingen maar ik denk dat ik daar een nieuw topic voor start. Voorlopig heb ik elementary OS  :P op mijn 1e laptopje geïnstalleerd. Yeah!
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)