Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Ubuntu en Thunderbird  (gelezen 1272 keer)

Offline hadego

  • Lid
(Opgelost) Ubuntu en Thunderbird
« Gepost op: 2012/12/07, 09:30:18 »
Ik heb recentelijk op mijn laptop Ubuntu 12.04 geinstalleerd ( dual boot),  en nu wil ik het volgende;

In w7 heb ik thunderbird met 4 emailaccounts ( geen imap) en ik wil als ik in Ubuntu zit ook met deze email accounts kunnen werken .

Is het mogelijk om de Thunderbird profielen ( van de emailaccounts) naar een locatie te kopieeren die zowel vanuit windows als vanuit ubuntu benaderbaar is ??

Zo ja , hoe moet dat dan ?

Of denk ik te simpel hierover !!

Hoor graag

bvd en groet
« Laatst bewerkt op: 2012/12/08, 21:04:40 door hadego »

Re: Ubuntu en Thunderbird
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/07, 09:38:47 »
Je kan ze makkelijk bedienen van zowel uit Ubuntu als Windows wanneer je de optie 'berichten op server laten' activeert in je opties.
Op die manier kan je eenvoudig vanuit beide besturingssystemen je mails benaderen.

Dus ook in Ubuntu je mail-accounts configureren.

Doe ik ook maar met 2 Linux-besturingssystemen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline hadego

  • Lid
Re: Ubuntu en Thunderbird
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/07, 09:47:07 »
@joris donders,

dank voor het mee denken,  maar ik heb in w7 een groot aantal lokale mappen staan waarin ik emails bewaar die ik belangrijk vindt.
Die heb ik dan toch niet in ubuntu ?

groet

Re: Ubuntu en Thunderbird
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/07, 09:54:42 »
Je zou de .thunderbird map van W7 kunnen overnemen naar Ubuntu, maar in W7 (ik gebruik daar gewoon mijn webmail) weet ik niet waar die zou staan; eventueel eens met een zoekopdracht uitproberen? Per slot van rekening blijft Thunderbird Thunderbird.
Ik zou het zo eens aanpakken.

meer info: https://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen#TOC-Belangrijke-bestanden-redden
« Laatst bewerkt op: 2012/12/07, 10:01:06 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Ubuntu en Thunderbird
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/07, 10:16:11 »
Onder Accountinstellingen kun je in de linker kolom onder  Lokale mappen instellen waar de locatie is van je lokale mappen.
Deze kun je verwijzen naar de windows map van Thunderbird.
Maak eerst backups, ik heb het nooit geprobeerd.

- Roc

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu en Thunderbird
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/07, 11:12:16 »
Thunderbird wel eerst afsluiten ;).
De map waar Thunderbird instellingen, mail zowel als accountgegevens,  staan is:
/home/[user]/.thunderbird/4aoa7r4v.default
[user] is de gebruikersnaam.
4aoa7r4v staat er als voorbeeld.
In Windows7 is dat:
C:\Users\[user]\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\gfye1qha.default
gfye1qha als voorbeeld.
In WindowsXP kunnen dat afhankelijk van de Thunderbird versie zijn:
C:\Documents and Settings\[user]\Application Data\Thunderbird\Profiles\gfye1qha.default
C:\WINDOWS\Application Data\Thunderbird\Profiles\gfye1qha.default

Zorg nu dat de Windows schijf in Ubuntu altijd read/write gemount is.
Handig hulpmiddel ntfs-config (installeren), start ntfs-config en zet read-write voor interne NTFS schijven aan, dit past automatisch /etc/fstab aan.

Maak nu een symlink van de Windows7 gfye1qha.default (rechter muisklik > verwijzing maken)
naar de /home/[user]/.thunderbird/ map. (sleep Verwijzing naar gfye1qha.default met de muis)
Hernoem of verwijder 4aoa7r4v.default
Hernoem de symlink Verwijzing naar gfye1qha.default naar 4aoa7r4v.default

Vanaf nu zijn de mail inhoud en accountgegevens gelijk, zowel Windows als Ubuntu.
Deze gegevens staan (nu) alleen op de Windows schijf.

Een back-up van deze map is voldoende om je mail en accountgegevens in een willekeurige Thunderbird te restaureren.

Succes,
Ed

P.S. Mocht je Thunderbird in Ubuntu nog nooit hebben gebruikt dan is de .thunderbird map nog niet aanwezig.
Maak deze dan handmatig aan (vergeet de . niet)
Alleen de Verwijzing naar gfye1qha.default plaatsen in deze map plus hernoemen naar gfye1qha.default is dan voldoende om Thunderbird bij eerste opstart volledig gelijk te laten zijn aan de W7 versie. Zoniet kijk dan welke .default map dan is aangemaakt en hernoem als in vorig voorbeeld.
(U kunt ook sleutelen in de profiles.ini)
Verborgen (met voorloop . ) mappen tonen == Ctrl-H (Ctrl-. in KDE omgeving)



   
« Laatst bewerkt op: 2012/12/13, 12:28:59 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline hadego

  • Lid
Re: Ubuntu en Thunderbird
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/07, 20:33:15 »
@DeBaas

Geweldig, dank voor de heldere uiteenzetting. Ik denk dat ik er als beginner in ubuntu wel uitkom.

Ga het morgen proberen, en laat uiteraard weten of het gelukt is.

Nogmaals dank

Groet
hadego

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu en Thunderbird
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/08, 12:15:08 »
Maak nu een symlink van de Windows7 gfye1qha.default (rechter muisklik > verwijzing maken)
naar de /home/[user]/.thunderbird/ map. (sleep Verwijzing naar gfye1qha.default met de muis)
Hernoem of verwijder 4aoa7r4v.default
Hernoem de symlink Verwijzing naar gfye1qha.default naar 4aoa7r4v.default
Dat met een symlink heb ik nooit gedaan voor een mail-account.
Maar toen ik nog Windows had, heb ik in Linux het bestand /home/[user]/.thunderbird/profiles.ini met een teksteditor bewerkt. Dat bestand ziet er ongeveer zo uit:
Citaat
[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=1234codetekstnaam.default (<- je Ubuntu-mail-proefielmap)
Default=1
Dat kan veranderd worden in
Citaat
General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=1234codetekstnaam.default

[Profile1]
Name=Windows_maildata
IsRelative=0
Path=/media/sda1/Users/[user]/AppData/Roaming/Thunderbird/Profiles/45678codetekstnaam.default (<- je Windows-mail-map, NB: je moet uiteraard je eigen koppellocatie bij media/sda neerzetten)
Default=1

@hadego
Om problemen te vermijden kan je beter dezelfde gebruikersnaam voor Windows en Ubuntu gebruiken.
Anders kom je bijvoorbeeld foutmeldingen tegen dat je geen mails kan verwijderen. De Thunderbird-prullenbak wordt volgens mij als een "systeem-map" alleen aan de ingelogde gebruiker en niemand anders beschikbaar gesteld.
Stel je heet in Windows  "hadego" en in Ubuntu "hadego2" en je verwijdert een mail in Ubuntu. Dan wordt de gebruikersnaam "hadego2" op het bestand "Trash" geplakt. Ben je weer terug in Windows staat bij de prullenbak de gebruikersnaam "hadego2" en die mag de gebruiker "hadego" niet bekijken/veranderen.
(Omdat ik geen Windows meer heb, kon ik dat niet testen. Er kunnen ook nog andere rechten-conflicten ontstaan in Windows 7 - daar heb ik geen verstand van.)
« Laatst bewerkt op: 2012/12/08, 21:39:01 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline hadego

  • Lid
Re: Ubuntu en Thunderbird
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/08, 21:03:02 »
@DeBaas, het is gelukt ben er blij mee. Nogmaals dank voor de hulp.

@ HarzG, ik heb het volgens de " DeBaas " methode gedaan en het werkt.
Ik gebruik in Ubuntu en Windows dezelfde gebruikersnamen (automatisch zonder er over na te hebben gedacht)
In ieder geval dank voor de tip.

Groet
Hadego

Offline HarzG

  • Lid
Re: (Opgelost) Ubuntu en Thunderbird
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/08, 21:45:17 »
@DeBaas
Je tip om met symlinks te werken voor een "gedeeld" Thunderbird-profiel in Windows+Linux is iets voor het Ubuntu-NL-wiki.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: (Opgelost) Ubuntu en Thunderbird
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/08, 21:49:51 »
Die tip vind ik ook een Wiki waardig, heb het hier ook toegepast op de laptop van mijn vrouw.
Ik dacht met de berichten op de server te laten, en ze manueel op die server te managen, een goede zaak te doen met een dualboot.
Maar nu is het gewoon super werken. Thx voor die GOUDEN tip.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline DeBaas

  • Lid
Re: (Opgelost) Ubuntu en Thunderbird
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/09, 17:43:12 »
Gebruik deze constructie op diverse met Windows gedeelde Linux distro's
Gezien er geen gebruikersrechten van Linux overgaan naar de Windows NTFS schijf is de gelijke naam van de gebruiker op de NTFS schijf niet van belang tijdens Linux gebruik.
ntfs-config gebruikt NTFS-3G om de gehele Windows NTFS partitie lees of lees/schrijf rechten te geven. ALLE bestanden op deze schijf zijn dan zichtbaar.
Pas dus op met handelingen op deze nu continu gekoppelde Windows schijf, je kunt je Microsoft installatie er mee om zeep helpen. Niet dat ik daar persoonlijk problemen mee heb ;)

En ja, ook het aanpassen van profiles.ini is een mogelijkheid ;)
Er zijn meer wegen.....

@hadego, graag gedaan.
@HarzG, voel je vrij om deze info waar dan ook neer te zetten ;)
@Joris Donders, zie hierboven ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL