Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 9.10 en geen geluid?  (gelezen 24332 keer)

Offline ubby

  • Lid
Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Gepost op: 2009/10/30, 10:16:34 »
Ik heb Ubuntu 9.10 geïnstalleerd maar heb geen geluid.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen en hoe ik het werkend kan krijgen?

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/30, 10:34:09 »
Ik heb Ubuntu 9.10 geïnstalleerd maar heb geen geluid.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen en hoe ik het werkend kan krijgen?
+1, kwam er net achter dat het bij mij ook niet werkt.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/30, 10:42:09 »
ook geen geluid
gister wel wireless maar nu niet meer
installatie is 3 keer vastgelopen voor het eindelijk lukte (kubuntu)
freeze als ik webcam probeer te gebruiken met cheese
ben mijn muis weer kwijt (usb)
jabber werkte even maar kan nu geen verbinding meer krijgen
virtualbox geeft een kernal error en slikt de kernel source niet

jammer, ik hoop iedere keer weer op een wonder maar helaas..niet dit jaar.
probeer het over een half jaar nog wel een keer.

tot ziens bij de volgende versie  :-)

Offline ubby

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/30, 10:46:45 »
@Xarvaz, misschien weet iemand op het forum wel een oplossing voor dit probleem.
Daarom zou ik nog even wachten met opgeven.

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/30, 10:51:17 »
Bij mij lijkt de onboard geluidskaart niet gevonden te zijn. Karmic zegt dat het geluid naar een "dummy output" gaat. Bij de geluidsvoorkeuren is het schermpje met hardware ook helemaal leeg :( Heb dit probleem niet bij 9.04 en 8.04 gehad.

edit:
Als ik "lspci -v | less" in tik krijg ik:
80:01.0 Audio device: VIA Technologies, Inc. VT1708/A [Azalia HDAC] (VIA High Definition Audio Controller) (rev 10)
        Subsystem: ASUSTeK Computer Inc. Device 81b3
        Flags: bus master, fast devsel, latency 0, IRQ 17
        Memory at bfffc000 (64-bit, non-prefetchable) [size=16K]
        Capabilities: <access denied>
        Kernel driver in use: HDA Intel
        Kernel modules: snd-hda-intel

Blijkbaar wel een geluidskaart gevonden?
« Laatst bewerkt op: 2009/10/30, 11:05:59 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline ubby

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/30, 11:03:08 »
Bij mij wordt alles wel gevonden en zie daarom ook niet waarom het geluid niet werkt.
Heb met 8.04 en 8.10 ook veel geluidsproblemen gehad door de komst van Pulse audio maar wat in 9.04 was opgelost.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/30, 11:26:38 »
Heb met 8.04 en 8.10 ook veel geluidsproblemen gehad door de komst van Pulse audio maar wat in 9.04 was opgelost.


en dat is nou net de reden waarom ik niet wacht op een oplossing met Ubuntu, bij iedere versie en soms bij iedere keer opstarten moet je maar afwachten of wat gisteren werkte het vandaag nog wel doet, met solaris waar ik normaal mee werk loop je een week te vloeken voor iets werkt maar dan ben je ook klaar, dat mis ik erg in Ubuntu..het is niet stabiel en dat kan ik niet gebruiken met mijn werk.

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/30, 11:53:23 »
Bij mij doet ie het ineens. Ik weet niet wat ik voor goeds gedaan heb maar de geluidskaart was er ineens in de geluidsvoorkeuren - hardware. Heb alleen de alsa-tools-gui geinstalleerd via Synaptic, maar ik weet niet of dat ermee te maken heeft.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/30, 11:54:54 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline ubby

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/30, 12:12:03 »
Bij mij werkt het niet wel erg vreemd.


« Laatst bewerkt op: 2009/10/30, 12:22:49 door ubby »

Offline cornelius

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/30, 12:41:00 »
Wat is dat toch met Ubuntu? Het loopt prachtig maar iedere keer weer dat gehannes met geluid en geluidskaarten. 9.10 herkent mijn geluidskaart weer niet. Ik heb alsamixergui geinstalleerd maar deze geeft aan onder F2.. no soundcards.. Bij Mepis 8.0 en Open suse wordt mijn geluidskaart wel direct herkend bij installatie. Zouden de ontwikkelaars bij Ubuntu toch ook voor elkaar moeten kunnen krijgen? Ben benieuwd of iemand een oplossing weet, anders gaat 9.10 er bij mij onmiddelijk af en heb ik het  gehad met Ubuntu!

Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/30, 12:58:42 »
Beste mensen,

Karmic Koala is net één dag officiëel uit. Geef het een kans! Tuurlijk zullen er nog schoonheidsfoutjes in zitten. Elke configuratie in combinatie met de gebruikte hardware is bij iedereen anders, en dus kan het bij sommigen niet lopen zoals gewenst. Niet voor niets luidt Pjotr's advies (en ik ben het vrijwel altijd eens met zijn zienswijze) om even te wachten met het installeren van de nieuwste versie tot de ergste problemen/onvolkomenheden middels updates en bugfixes eruit gehaald zijn.

Ik wacht persoonlijk altijd een paar maanden met het installeren van de nieuwste versie, juist vanwege deze reden. Karmic gaat er bij mij pas op in het nieuwe jaar. Tot aan die tijd blijf ik lekker "steken" bij mijn nog steeds uitstekend lopende Intrepid Ibex (op mijn laptop dan).

Dus voor die mensen die (te) snel op willen geven zeg ik: "Houd het even aan, en probeer het later gewoon weer". Je krijgt er namelijk zoveel moois voor terug. Geloof me! ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/30, 13:17:54 »
Ik ben over de vorige releases ook enthousiaster geweest dan deze versie.
Ik vind de Grub2 niet echt fraai; het opstarten van de vorige versies vond ik er grafisch veel fraaier uitzien. Java is er wat lastiger goed op te krijgen en het geluid is echt waaaaaaaaaaaardeloos. Allemaal gekraak en geplop uit de speakers. Ik heb meerder pc's met Ubuntu, maar dit is de eerste keer dat ik een nieuwe Ubuntu versie niet op alle pc's ga zetten. Zal allemaal wel weer goed komen, maar zo haal ik geen potentiële nieuwe gebruikers over.
 
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Willy4

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/30, 13:26:23 »
Wat is dat toch met Ubuntu? Het loopt prachtig maar iedere keer weer dat gehannes met geluid en geluidskaarten. 9.10 herkent mijn geluidskaart weer niet. Ik heb alsamixergui geinstalleerd maar deze geeft aan onder F2.. no soundcards.. Bij Mepis 8.0 en Open suse wordt mijn geluidskaart wel direct herkend bij installatie. Zouden de ontwikkelaars bij Ubuntu toch ook voor elkaar moeten kunnen krijgen? Ben benieuwd of iemand een oplossing weet, anders gaat 9.10 er bij mij onmiddelijk af en heb ik het  gehad met Ubuntu!
Er is nog een andere alsamixer. Je kunt die vinden in Synaptic onder gamix. Na installatie staat ie bij multimedia onder Alsamixer. Probeer eens op de vakjes onder de schuiven te klikken (sync e.d.). Bij mij heeft dat geholpen.


Waarschijnlijk ten overvloede: Als je meerdere geluidskaarten hebt, moet er bij Systeem->Voorkeuren->Geluid wel maar één aanstaan en de andere uit.  :)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline Hanssun

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/30, 13:32:09 »
hier doet het geluid het perfect maar je kan dit proberen


ALT+F2

en dan uitvoeren:

gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf

en toevoegen:

options snd-hda-intel probe_mask=1

en opslaan

en dan opnieuw opstarten.

Offline ubby

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/30, 13:59:13 »
Citaat van: Marqeaux
Niet voor niets luidt Pjotr's advies (en ik ben het vrijwel altijd eens met zijn zienswijze) om even te wachten met het installeren van de nieuwste versie tot de ergste problemen/onvolkomenheden middels updates en bugfixes eruit gehaald zijn.

Daar hebben we toch de alpha, beta en rc versies voor gehad?
Bij Ubuntu 8.04 heeft bij mij het geluid tot aan de release van 8.10 niet gewerkt dus een paar maanden wachten heeft in mijn ogen geen nut.

Ik zal nog even een paar opties proberen en kijken of ik het aan de praat krijg.


Offline cornelius

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/30, 14:17:34 »
hier doet het geluid het perfect maar je kan dit proberen


ALT+F2

en dan uitvoeren:

gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf

en toevoegen:

options snd-hda-intel probe_mask=1

en opslaan

en dan opnieuw opstarten.

Dit advies heeft bij mij geholpen. Ik heb geluid! Hanssun en alle anderen bedankt.


Offline ubby

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/30, 14:22:14 »
Citaat
Ubby je kan ook even deze alsa driver installeren ftp://ftp.alsa-project.org/pub/driver/alsa-driver-1.0.21.tar.bz2

Ik wil de driver wel installeren maar zou niet weten hoe omdat het geen deb bestand is.

Indien nodig wil ik ook wel wat screenshots plaatsen van mijn instellingen.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/30, 14:26:15 door ubby »

Offline Hanssun

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/30, 14:38:57 »
Citaat
Ubby je kan ook even deze alsa driver installeren ftp://ftp.alsa-project.org/pub/driver/alsa-driver-1.0.21.tar.bz2

Ik wil de driver wel installeren maar zou niet weten hoe omdat het geen deb bestand is.

Indien nodig wil ik ook wel wat screenshots plaatsen van mijn instellingen.

je moet hem eerst uitpakken door rechts op het bestand te klikken "hier uitpakken"
dan moet je even installeren in pakketbeheer nautilus-open-terminal en opnieuw opstarten
dan ga je naar het bestand alsa-driver-1.0.21 rechts op de map klikken en naar "in terminalvenster openen.

dan moet je het volgende inbrengen:
./configure

dan:
make

dan moet je inloggen als root:
sudo su

dan inbrengen:
make install

en root verlaten door exit

succes.



Offline Willemtk

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/10/30, 14:46:27 »
Gnome alsa mixer installeren,, dan werkt het als een tierelier

 =D

Offline Willemtk

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/10/30, 14:52:38 »
Nu alleen nog mijn microfoon  :|

Offline Willemtk

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/10/30, 15:00:11 »
Nu alleen nog mijn microfoon  :|

al opgelost, was een stommiteit van mezelf. Dus Gnome alsa mixer installeren. Succes allemaal