Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkstations automatisch mounten  (gelezen 738 keer)

Offline molly w

  • Lid
Netwerkstations automatisch mounten
« Gepost op: 2014/03/17, 15:26:46 »
Ik wil mijn netwerkstations automatisch mounten, niet met Gigolo, maar door opname in fstab.
Daarmee hoop ik te bereiken dat de netwerkstations voorkomen in de dialoogvensters van [bestand openen] of [opslaan]. niet alleen in Office, maar bijv. ook als ik een internetpagina wil opslaan. Nu heb ik meestal alleen de beschikking over de stations die aan boord van het systeem zijn waarop ik aan het werk ben.
Googlend heb ik wat gevonden op
  • Eislon.nl Blog  Mounten (koppelen) van een windows share in Linux
  • Een Linux Weblog  Automount Samba Shares
  • MountWindowsSharesPermanently - Ubuntu Wiki
en diverse codes geprobeerd, maar ik kom er niet uit.
Ik voer bijv. in:
sudo mount -t cifs //192.168.1.10/data /media/wdfnetwerk -o iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777In plaats van data heb ik diverse andere namen ingevoerd, maar ik krijg steeds meldingen van de Terminal: mount error(6): "No such device or address." Met name de sharename die ik moet opgeven na het IP-adress van de server. Ik weet niet wat ik daar moet invullen. De werkgroepnaam is het niet, de naam van de andere computer is het ook niet, de sharenaam die ik vind bij de eigenschappen/delen van het netwerkstation, die ik bij windows vind, ook niet.
Als ik invoer:
smbclient -L 192.168.1.10 -U%krijg ik de volgende output
Domain=[mijn werkgroep] OS=[Windows 5.1] Server=[Windows 2000 LAN Manager]

   Sharename       Type      Comment
   ---------       ----      -------
Error returning browse list: NT_STATUS_ACCESS_DENIED
session request to 192.168.1.10 failed (Called name not present)
session request to 192 failed (Called name not present)
Domain=[mijn werkgroep] OS=[Windows 5.1] Server=[Windows 2000 LAN Manager]

   Server               Comment
   ---------            -------
   NAS                  NAS
   PCZOLDER             PC Zolder
   RWL-PC               
   TOSHIBA              toshiba server (Samba, Ubuntu)

   Workgroup            Master
   ---------            -------
   mijn werkgroep           PCZOLDER
Kan iemand mij een tip geven waarmee ik op het spoor kom van de juiste sharenaam
Ik heb al wel een koppelpunt gemaakt: /etc/media/[mijnnetwerk]
Alle stations zijn aan elkaar gekoppeld via een router.


Re: Netwerkstations automatisch mounten
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/17, 17:22:34 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerkstations automatisch mounten
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/17, 17:40:49 »
Dat antwoord daar is wat te algemeen, en zal je wellicht niet specifiek helpen. Je zou eerst de mount via de commandolijn voor elkaar moeten krijgen. Dan weet je tegelijk hoe je dat in /etc/fstab moet automatiseren.

Het lijkt mij dat het probleem nu is dat je de juiste sharenaam niet kent. Die hangt af van de instellingen van de samba share. Je zal op een of andere manier via de handleiding of via de interface om shares in te stellen moeten zien welke de naam is van de share. In de uitvoer van dit commando zouden ook de beschikbare sharenamen moeten verschijnen voor jou account:
smbclient -L <ipnummer of hostnaam> -U<je gebruikersnaam op de share>

Offline molly w

  • Lid
Re: Netwerkstations automatisch mounten
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/18, 12:55:40 »
Dat antwoord daar is wat te algemeen, en zal je wellicht niet specifiek helpen. Je zou eerst de mount via de commandolijn voor elkaar moeten krijgen. Dan weet je tegelijk hoe je dat in /etc/fstab moet automatiseren.

Het lijkt mij dat het probleem nu is dat je de juiste sharenaam niet kent. Die hangt af van de instellingen van de samba share. Je zal op een of andere manier via de handleiding of via de interface om shares in te stellen moeten zien welke de naam is van de share. In de uitvoer van dit commando zouden ook de beschikbare sharenamen moeten verschijnen voor jou account:
smbclient -L <ipnummer of hostnaam> -U<je gebruikersnaam op de share>

Je antwoord helpt me al wel wat verder, we zitten op de goede weg, maar nog niet helemaal.

Ik heb de code smbclient -L <ipnummer of hostnaam> ingevoerd (-U per abuis vergeten) en ik kreeg gegevens van een van de netwerkstations:
Domain=[PCZOLDER] OS=[Windows 5.1] Server=[Windows 2000 LAN Manager]

   Sharename       Type      Comment
   ---------       ----      -------
   IPC$            IPC       Externe IPC
   print$          Disk      Printerstuurprogramma's
   SharedDocs      Disk     
   Data (F)        Disk     
   LevoNwDijk      Disk     
   D               Disk     
   C               Disk     
   LEVO2002        Disk     
   export          Disk     
session request to 192.168.1.10 failed (Called name not present)
session request to 192 failed (Called name not present)
Domain=[PCZOLDER] OS=[Windows 5.1] Server=[Windows 2000 LAN Manager]

   Server               Comment
   ---------            -------

   Workgroup            Master
   ---------            -------

$ sudo mount -t cifs //192.168.1.10/D /media/wdfnetwerk -o iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 leverde een snelkoppeling op op het bureaublad, met de inhoud van betreffende schijf. Dat werkt dus. Idem met schijf C. Maar nog niet met schijf Data (F), dat geeft een syntaxfout: onverwachte '('. Als het probeer met Data%20%28F%29, lukt het ook niet. Hoe doe je dat met die (F)? Die (F) voegt Windows toe aan de sharenaam van Data en kan ik niet weghalen.

Ik ben er al wel achter dat ik voor elke disk die ik wil mounten, een apart mountpunt moet maken, dus /media/D op PC Zolder en  /media/C op PC Zolder enz.

Het is me overigens een raadsel waarom sommige directories op PC Zolder door MS Windows Netwerk en door [smbclient] tot netwerkstation of disk worden gebombardeerd, terwijl het maar gewone directories op een station zijn.